صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

جاده عباس‌آباد جان پنجاه‌وچهارمین یوز‌آسیایی را گرفت


 شهلا منصوریه/ با گذشت دو ماه از تصادف جاده‌ای یوز باردار، بار دیگر جاده انقراض، خالدار زیبای دیگری از یوزپلنگ‌های کشور را در جاده عباس‌آباد سمنان کم کرد. به گفته کارشناسان در سه دهه اخیر 54 یوزپلنگ را از دست داده‌ایم.
طرح فنس‌کشی که قرار بود هجدهم فروردین ماه آغاز شود، همچنان در مرحله گمانه‌زنی است. در روزهای گذشته حسن اکبری، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، گفته بود: وزارت راه و شهرسازی عملیات چاله‌زنی و نورپردازی به مسافت سه کیلومتر را انجام داده و کاهش سرعت در محدوده پرخطر ۸۰ کیلومتر هم تصویب شده است.
امین ولیان، کارشناس محیط زیست در گفت‌و‌گو با «ایران»، می‌گوید: یوزپلنگی که دیروز از دست رفت پنجاه و چهارمین یوزپلنگی است که تنها طی سه دهه اخیر در ایران از دست داده‌ایم با این‌حال از سوی دیگر، اخباری از مشاهدات و ثبت زاد و ولد این جانور کم‌نظیر هم به گوش می‌رسد لذا باید امیدوار بود و برای بقای یوز همچنان جنگید.
او با اشاره به طرح ایمن‌سازی جاده شاهرود- سبزوار معتقد است که سپر حفاظتی یوزپلنگ ایرانی می‌تواند از تصادفات جاده‌ای جلوگیری کند. او با بیان اینکه نیازمند طرح جدیدی هستیم، می‌گوید: طرح فنس‌کشی دولایه‌ای به همراه دالان‌های هدایت یکطرفه یوزها به زیستگاه اصلی توران طرحی است که چندی پیش توسط فعالان با عنوان سپرحفاظتی یوزها ارائه شد که در صورت اجرای صحیح می‌تواند جلوی تصادفات جاده‌ای یوزها را بگیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی