صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

قاچاقچیان دوباره به سراغ اثر جهانی چغازنبیل رفتند

حمله ناموفق به 3000 سال تاریخ


زیست‌بوم- مدیرپایگاه جهانی میراث فرهنگی چغازنبیل حمله عده‌ای ناشناس به محوطه ایلامی بنای چغازنبیل را ناموفق خواند و اعلام کرد که آنها موفق به سرقت آجرهای کتیبه‌دار نشدند. این دومین حمله افراد ناشناس به چغازنبیل است. چندی پیش نیز افرادی ناشناس یک آجر کتیبه‌دار و دو آجرنیمه از بنای سه هزار ساله چغازنبیل را سرقت کردند. این سرقت ابتدا توسط مدیر پایگاه جهانی میراث فرهنگی چغازنبیل تکذیب شد اما اسناد موجود از جمله نامه‌ عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه به مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوش سرقت سه آجر را ثابت کرد. پس از آن هیچ خبری از دستگیری سارقان یا بازپس‌گیری آجرها به گوش نرسید.
عاطفه رشنویی با اشاره به حمله ناموفق افراد ناشناس به محوطه بنای جهانی چغازنبیل می‌گوید: با آگاهی نگهبان مجموعه این افراد فرصتی برای آسیب رساندن به مجموعه تاریخی پیدا نکرده و متواری شدند. اکنون نیز شناسایی شده‌اند. خوشبختانه چیزی از بنای تاریخی نه کم و نه تخریب شده است.
او گفت: چند نفر با استفاده از تاریکی شب از اطراف شهر دوراونتاش وارد محوطه زیگورات می‌شوند و تلاش می‌کنند قسمتی از دیوار دارای آجر کتیبه‌دار را آزاد کنند و با خود ببرند. خوشبختانه ساعت شیفت نگهبانی بود و مأمور نیز پس از مدت کوتاهی متوجه موضوع می‌شود اما چون مسافت زیاد است با موتور به سمت آنها حرکت می‌کند و افراد ناشناس نیز متوجه صدای وسیله نقلیه شده و فرار می‌کنند.رشنویی با اشاره به شناسایی و دستگیری این افراد ناشناس، می‌گوید: خوشبختانه توانستیم با استفاده از دوربین‌های مداربسته و پرس و جو و تحقیق از افراد محلی این افراد را شناسایی کرده و به نیروهای امنیتی و دستگاه قضا تحویل خواهیم داد و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی