صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

در پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس اتفاق افتاد

ریاست ایران در حوزه میراث فرهنگی

نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی با انگیزه انتخاب رئیس جدید این شورا و تصویب برخی امور در اساسنامه و توافقنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و یونسکو، در تهران برگزار شد. در این نشست، علی دارابی معاون میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، به‌عنوان رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی انتخاب شد.
این شورا در حال حاضر ۱۱ عضو دارد که شامل کشورهای سوریه، قرقیزستان، ارمنستان، تاجیکستان، اندونزی، هند، لبنان، ترکیه، افغانستان، قزاقستان و ایران می‌شود. مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران)، در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۲ به صورت رسمی افتتاح شده است.
علی دارابی ـ معاون میراث‌ فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۶ میلادی به عضویت کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس درآمد و یکی از فعال‌ترین کشورهای جهان در اجرای این کنوانسیون به شمار می‌رود. شمار قریب به 3‌هزار ثبت ملی میراث ناملموس و آمار بیست‌ویک‌گانه ثبت‌های جهانی میراث فرهنگی ملموس از مصادیق توفیق کشور در جامعه جهانی در حفظ هویت فرهنگی و مشارکت در تدوین پرونده‌های چندملیتی در راستای ایجاد وفاق اجتماعی ملت‌هاست.
او تأسیس «مراکز مقوله ۲» تحت نظارت یونسکو را اقدامی مورد توجه کشورهای مختلف جهان دانست و گفت: زیرا این کشورها از طریق این مراکز با ایفای نقشی کانونی، سیاست‌های فرهنگی خود و مناطق پیرامون را برنامه‌ریزی و هدایت می‌کنند و در عین حال از میراث‌ فرهنگی ناملموس ویژه خود و آنچه با کشورهای دیگر به شکل مشترک دارند، پاسداری می‌کنند. ایران با کسب تجارب ارزشمندش به عنوان مرجعیتی در فعالیت‌های آموزشی، آگاهی‌افزایی، پاسداری و ظرفیت‌سازی ممتاز شناخته شده است.
دارابی گفت: جغرافیای تعیین‌شده برای مرکز میراث ناملموس تهران، ۲۴ کشور از کشورهای منطقه را در برمی‌گیرد. این بدان معناست که بسیاری از برنامه‌های فرهنگی کشورهای همسایه در آسیای مرکزی و غربی با برنامه‌ریزی اصولی مرکز میراث ناملموس تهران، می‌توانند در راستای هم‌افزایی منطقه‌ای و احترام متقابل میان ملت‌های عضو هدایت شوند و در گسترش صلح و توسعه پایدار نقشی کلیدی را در منطقه ایفا کنند.
او گفت: ایران افتخار دارد به عنوان نقطه‌ای کانونی در منطقه آسیای غربی و مرکزی و دارای توانایی ترویج نمادها و نمودهای غنی میراث فرهنگی ناملموس در پاسداری از این مقوله میراثی در کنار کشورهای عضو و بهره‌گیری از تجارب ارزشمند آنها با تدوین و اجرای برنامه‌های تخصصی برای پاسداری از هویت فرهنگی ملت‌ها، تکریم میان صاحبان فرهنگ‌های گوناگون و صلحِ حاصل از آن را زمینه‌سازی کرده و با ایجاد فرصت اشتراک‌گذاری میان آنها، الگوهای موفق‌ِتعامل میان انسان، طبیعت و منابع سرزمینی را شناسایی کند و برای تضمین پایداری آنها از طریق شبکه‌سازی درست تبادل تجارب را میسر سازد.
فنگ جینگ، رئیس بخش فرهنگ دفتر یونسکو در بانکوک و نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران نیز در ارتباطی ویدیویی گفت: یونسکو اختیارات ویژه‌ای برای حفاظت از میراث فرهنگی دارد و در این زمینه 6 کمیسیون و ابزارهایی را برای حفاظت از میراث فرهنگی تشکیل داده است.
به گفته فنگ جینگ، بر اساس کنوانسیون سال‌جاری که اخیراً تصویب شده و حدود ۱۸۰ کشور عضو آن هستند، نهادها و مراکز یونسکو که طبق مقوله طبقه‌بندی ۲ تشکیل شده‌اند، تحت سازمان یونسکو تشکیل شده‌ است. همچنین کشورها و مؤسسات ذینفع در سراسر دنیا برای ترویج میراث فرهنگی و همکاری‌های چندجانبه فعال هستند. خوشحالیم که مرکز تهران، سمپوزیوم‌های مختلفی برای ارتقای آگاهی و حفظ میراث ناملموس برگزار می‌کند.

 

بــــرش

جغرافیای تعیین‌شده برای مرکز میراث ناملموس تهران، ۲۴ کشور از کشورهای منطقه را در برمی‌گیرد. این بدان معناست که بسیاری از برنامه‌های فرهنگی کشورهای همسایه در آسیای مرکزی و غربی با برنامه‌ریزی اصولی مرکز میراث ناملموس تهران، می‌توانند در راستای هم‌افزایی منطقه‌ای و احترام متقابل میان ملت‌های عضو هدایت شوند و در گسترش صلح و توسعه پایدار نقشی کلیدی را در منطقه ایفا کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی