صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

گفت‌و‌گوی «ایران» با مربی بدنساز اسپانیایی پرسپولیس

لوسادا: در ایران خوشحال زندگی می‌کنم

بازیکنان ایرانی باهوش و سخت‌کوش هستند در دربی به عالیشاه گفتم که باید تیم را یک قدم جلوتر ببرد

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

پرسپولیس امسال موفق‌ترین تیم بود و با قهرمانی در لیگ و جام حذفی دبل کرد و با این دبل به قهرمانی سوپر جام هم دست یافت. یکی از دلایل اصلی قهرمانی سرخپوشان در لیگ بیست و دوم آمادگی بدنی بازیکنان بود و سرخپوشان 7 بازی پایانی خود را با برد به پایان رساندند. مسئولیت آمادگی بدنی بازیکنان پرسپولیس امسال برعهده خوزه آگوستو لوسادا، مربی بدنساز اسپانیایی بود. مربی‌ای که فارغ‌التحصیل رشته مربیگری بدنسازی و بازپروری فوتبال از دانشگاه مادرید است و تجربه کار در لالیگا با تیم‌های کادیز اسپانیا را دارد. لوسادا که در حال حاضر با تعطیلی لیگ برتر در زادگاهش دوران استراحت خود را سپری می‌کند، در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص ادامه همکاری با پرسپولیـــس و مسائل مختلف این‌ گونه صحبت کرد.

چه عواملی باعث شد تا پرسپولیس قهرمان لیگ
و جام حذفی شود؟
رسیدن به قهرمانی لیگ، جام حذفی و همچنین سوپرجام موفقیت فوق‌العاده‌ای بود. در واقع باخت به سپاهان در هفته بیست و سوم اتفاق مهم و تأثیرگذاری بود و از آنجا به این نتیجه رسیدیم که برای قهرمان شدن در لیگ باید 7 بازی باقیمانده را با برد تمام کنیم. خوشبختانه این گونه هم شد و توانستیم با قهرمانی در لیگ، جام حذفی و حتی سوپر جام، فصل را به بهترین نحو ممکن به پایان برسانیم.
به نظر می‌رسد آمادگی بدنی سرخپوشان هم فوق‌العاده بود.
در شروع فصل یحیی گل محمدی ما را جذب کرد. من به عنوان مربی بدنساز، ولسلی ننکا به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها و اوسمار ویرا هم دستیار یحیی که بیشتر تمرکزش در کار تاکتیکی بود. وظیفه من این بود تا شرایط بدنی بازیکنان را به حد ایده‌آل برسانم برای رسیدن به این موضوع خیلی سخت فصل بدنسازی را آغاز کردیم و توانستیم بازیکنان را به ایده آل‌ترین شرایط بدنی برسانیم. من سابقه کار در نساجی و گل گهر را داشتم و به این دلیل بازیکنان ایرانی را خیلی خوب می‌شناختم و این شناخت به من کمک کرد تا بتوانم در تیم بزرگ پرسپولیس کارم را به خوبی انجام دهم. می‌دانم که بازی‌های آخر فصل خیلی مهم است و برای کسب نتیجه باید بازیکنان تا آخرین بازی آماده باشند. آمادگی بدنی بازیکنان نکته مهمی در قهرمانی پرسپولیس بود. ما کادر کاملی داریم و در کنار من یک ماساژور هم حضور دارد و همه به ما کمک می‌کنند تا شرایط خوبی برای بدنسازی بازیکنان ایجاد شود. این مهم است که بتوانیم به بازیکنان کمک کنیم تا به بهترین فرم برسند. همین طور برای بازیکنان ذخیره که مهم است در زمانی که به بازی می‌روند در بهترین شرایط آمادگی باشند.
شما تجربه کار در لالیگا هم دارید، از نظر شما تفاوت تیم‌های اسپانیایی و ایرانی در چیست؟
من در اسپانیا، مجارستان و فیلیپین کار کرده‌ام. اسپانیا و مجارستان امکانات بسیار خوبی داشتند و در واقع تنها همین امکانات تفاوت تیم‌های اسپانیایی با ایرانی است. در این دو کشور همه امکانات و تکنولوژی در اختیار بازیکن و کادر فنی است. باشگاه پرسپولیس هم باید در این زمینه هزینه کند چون خیلی از کشورها مثل عربستان، قطر و امارات برای رسیدن به موفقیت پول‌های زیادی خرج می‌کنند. امیدوارم که باشگاه بودجه داشته باشد تا بتواند هزینه کند. این یکی از راه‌های پیشرفت است. بازیکنان ایرانی باهوش و سخت‌کوش هستند و در صورت داشتن امکانات بیشتر می‌توانند به تیم‌های خوب اروپایی بروند.
بازیکن علاوه بر آماده‌سازی بدنی باید از نظر روحی هم شرایط مطلوبی داشته باشد. روی این موضوع هم کار می‌کنید؟
بله، در زمان گرم کردن بازیکنان با آنها خیلی صحبت می‌کنم و به بازیکنان روحیه می‌دهم. در دربی جام حذفی امید عالیشاه در دقایق پایانی به میدان آمد. در هنگام گرم کردن به عالیشاه گفتم که باید تیم را یک قدم جلوتر ببرد که خدا را شکر این اتفاق افتاد و او توانست در آن بازی گل مهمی بزند. با گل او هواداران ما خوشحال شدند.
چه حسی از حضور در تیم پرطرفداری مثل پرسپولیس دارید؟
این که تیم ما هواداران میلیونی دارد، موضوع فوق‌العاده‌ای است و من احساس خوبی در این تیم دارم؛ احساسی همچون عشق و گرما. در خانه و خارج از خانه هواداران زیادی داریم که به استادیوم می‌آیند و ما را تشویق می‌کنند. هواداران ما انرژی مضاعفی به ما می‌دهند. به خاطر همین هواداران امیدوارم بتوانم با همین انرژی به کارم در پرسپولیس ادامه دهم و باعث رضایت‌شان شوم.
12 مرداد لیگ آغاز می‌شود. حدود یک ماه برای رساندن بازیکنان به فرم ایده‌آل کافی است؟
ما 31 مه(11 خرداد) کارمان تمام شد و آن گونه که من متوجه شدم 28 ژوئن (7 تیر) تمرینات آغاز می‌شود و این یعنی حدود 27 روز بازیکنان در استراحت بودند. از نظر من بازیکنان حداقل باید یک ماه استراحت کنند. البته ملیپوشان‌مان در کافا به میدان رفتند و قهرمان این مسابقات شدند. این موضوع باعث شد تا آنها در شرایط خوبی باشند اما آنها هم نیاز به استراحت دارند. ما زمان کافی برای آماده‌سازی داریم.
برای تکرار قهرمانی به چه چیزی نیاز دارید؟
یحیی به عنوان مربی می‌داند که نیاز تیم چیست. برای تکرار قهرمانی نیاز به امکانات خوب داریم. بازیکن جدید و کمپ خارجی می‌خواهیم و در کمپ خارجی باید چند بازی دوستانه با تیم‌های قدرتمند داشته باشیم. تا جایی که می‌دانم باشگاه در حال برنامه‌ریزی این موارد است و امیدوارم که با یک برنامه‌ریزی خوب برای بهتر شدن نسبت به فصل گذشته، کارمان را شروع کنیم.
قرارداد شما به پایان رسیده و گل محمدی خواهان ادامه همکاری با مربیان خارجی است، الان در حال مذاکره با باشگاه هستید؟
رابطه خوبی با یحیی دارم. پیش از خروج از ایران یحیی به ما گفت که می‌خواهیم همکاری‌مان را ادامه دهیم. باشگاه در حال مذاکره با نماینده من است تا برای فصل جدید هم در خدمت تیم باشم. دوست دارم با پرسپولیس برای رسیدن به قهرمانی‌های بیشتر ادامه دهم.
چه نظری در خصوص زندگی در کشور ایران دارید؟
من در مازندران و سیرجان حضور داشتم و در تیم‌های نساجی و گلگهر کار کردم، می‌دانم که چگونه باید در ایران زندگی کنم. دوستان خوبی در ایران دارم که سعی می‌کنند به من کمک کنند. خیلی دوست دارم در ایران زندگی کنم و خانواده‌ام را به ایران بیاورم تا کشور شما را بشناسند. اگر قراردادم تمدید شد این کار را انجام خواهم داد. در ایران خوشحال هستم و امیدوارم که بتوانم به یحیی و پرسپولیس کمک کنم. باید با پرسپولیس به نتایج خوبی برسم.

 

بدنسازی رمز موفقیت  

رمز موفقیت پرسپولیس در سال‌های اخیر بدنسازی این تیم قبل از آغاز مسابقات لیگ برتر است. په په السادو در لیگ بیست و دوم به عنوان مربی بدنساز سرخپوشان انتخاب شد و این مربی اسپانیایی که فارغ‌التحصیل رشته مربیگری بدنسازی و بازپروری فوتبال از دانشگاه مادرید است، توانست به بهترین نحوممکن بازیکنان پرسپولیس را از نظر بدنی آماده کند. نتیجه این بدنسازی فتح 2 جام (لیگ برتر- جام حذفی) توسط سرخپوشان بود؛ تیمی که در دقایق پایانی به هیچ وجه از نظر بدنی تحلیل نرفت و یک سوم از گل‌های خود را دقایق پایانی به ثمر رساند و گلزنی در وقت اضافه دربی جام حذفی یک نمونه از عملکرد خوب سرخپوشان در دقایق پایانی بود. البته سرخپوشان در دوران برانکو ایوانکوویچ هم چنین شرایطی داشتند و در آن زمان برانکو در پیش فصل فشار زیادی به بازیکنان وارد می کرد تا جایی که سید جلال حسینی، کاپیتان آن زمان سرخپوشان اعلام کرد که دیگر طاقت فشار تمرینات را ندارد. برگزاری اردوی اوکراین و بازی‌های دوستانه از جمله برنامه‌های برانکو در پیش فصل بود. او در آن زمان اعلام کرد که همین تمرینات خوب باعث ترس حریفان‌مان می شود. پروفسور پیش از آغاز فصل وعده می‌داد که تیمی عالی می‌سازد که همین گونه هم می‌شد و پرسپولیس در دوران او حتی به فینال آسیا هم راه یافت. او نشان داد که در پیش فصل می‌تواند بازیکن ناآماده‌ای نظیر محسن مسلمان را به مهره‌ای خوب برای تیمش تبدیل کند. در دورانی که پرسپولیس 5 بار پشت هم قهرمان شده بود، برانکو، مارکو را به عنوان بدنساز در کادر خود قرار داد، مربی‌ای که تمرینات او  از ارکان موفقیت پرسپولیس به حساب می‌آمد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی