صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

رئیس جمهور در گفت و گو با پوتین:
ایران از حاکمیت ملی روسیه حمایت می‌کند

رئیس جمهور روز گذشته در گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت ملی روسیه حمایت می‌کند.
 آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای را تهدیدی برای همه کشورهای منطقه می‌دانیم، افزود: با حساسیت و جدیت، تحولات در منطقه قفقاز را دنبال می‌کنیم و معتقدیم مناقشات در قفقاز باید با نقش‌آفرینی کشورهای منطقه حل و فصل شود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید قربان، با ارائه گزارشی از شورش مسلحانه اخیر در این کشور، اظهار داشت: روسیه در مقابل این شورش با قدرت عمل کرد.
پوتین همچنین با اشاره به شرایط در قفقاز، بر تبعات منفی اقدامات نیروهای فرامنطقه‌ای در این تحولات و لزوم حل و فصل مشکلات فی‌ مابین از طریق همکاری و هماهنگی کشورهای همسایه تأکید کرد.
رؤسای جمهور ایران و روسیه همچنین با مرور روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری بر اجرای سریع توافقات تأکید کرده و مدل همکاری تهران- مسکو در حوزه کریدور شمال- جنوب را نمونه‌ای موفق برای تعامل دو کشور عنوان کردند که قابل تعمیم به سایر حوزه‌ها است. تقویت روند آستانه در خصوص سوریه از دیگر محورهای مورد تأکید طرفین بود.

مخالف هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در قفقاز هستیم
آیت‌الله رئیسی همچنین روز گذشته در پاسخ به تماس تلفنی نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به پیوندهای تاریخی دو کشور، گفت: ایران و منطقه قفقاز‌جنوبی پاره‌های تاریخی و فرهنگی یکدیگر هستند. رئیس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و تقویت روابط، اهمیت و اولویت بالایی برای گسترش تعاملات و همکاری‌ها با منطقه قفقاز‌جنوبی قائل است.
دکتر رئیسی با تأکید بر حمایت کشورمان از تمامیت ارضی و مرزهای تاریخی کشورهای منطقه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تغییر ژئوپلیتیک یا حضور نیروهای نظامی غربی در قفقاز است، چرا که حضور بیگانگان نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث بروز مشکلات جدید هم می‌شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه شناسایی متقابل تمامیت ارضی از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان گام مهمی در مسیر رسیدن به صلح است، تصریح کرد: مرزهای دو کشور باید هر چه سریع‌تر از فضای امنیتی فاصله گرفته و به مرزهای اقتصادی تبدیل شود.
دکتر رئیسی در ادامه با مرور روابط دوجانبه بر تسریع در اجرای توافقنامه‌های میان ایران و ارمنستان تأکید کرد. نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی گزارش مفصلی از روند و آخرین وضعیت گفت‌و‌گوها و مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان ارائه داد.

 

مخبر در دیدار با وزیر کار دولت قطر تأکید کرد
حذف ارز کشور ثالث در مبادلات تجاری

محمد مخبر روز گذشته در دیدار با «علی بن صمیح المری» وزیر کار دولت قطر با بیان اینکه سطح مبادلات اقتصادی دو کشور در سال‌های گذشته متناسب با سطح بالای روابط سیاسی نبوده، خاطرنشان کرد: زمینه‌های مشترک دینی، فرهنگی، تاریخی و همسایگی دو دولت و ملت حرکت و برنامه‌ریزی جدی برای توسعه و ارتقای روابط را می‌طلبد.
وی حل سازکارهای مالی برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را محور اصلی توسعه روابط برشمرد و تصریح کرد: دلیلی ندارد دو کشور همسایه با فرهنگ، دین و رویکرد مشترک، با ارز کشور ثالث مبادلات و تهاتر‌های مورد نیاز خود را انجام دهند.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به همکاری‌های ایران و قطر در زمینه انرژی و بویژه گاز خاطرنشان کرد: همکاری‌های ایران و قطر در این بخش می‌تواند دو کشور را تبدیل به هاب گازی و انرژی منطقه کند.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا صدور خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان، رفع احتیاجات کشاورزی و سرمایه‌گذاری مشترک را در دستور کار قرار داده تا رفع نیازهای آموزشی فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی به‌صورت متقابل بیش از گذشته فعال شود.
علی بن صمیح المری وزیر کار دولت قطر نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی از دولت این کشور در اجلاس‌ها و مجامع جهانی بین‌المللی تأکید کرد: دولت و ملت قطر هیچ‌گاه مواضع ایران در زمان مشکلات و بحران‌ها را فراموش نخواهد کرد.
وی با تأکید بر اینکه سطح مبادلات تجاری دو کشور کماکان در سطح مورد انتظار و دستورات رهبران سیاسی ایران و قطر نیست، افزود: در این سفر پیاده‌سازی و عملیاتی کردن هر چه سریع‌تر پیمان‌نامه‌ها و توافقات رئیس‌جمهور ایران و امیر قطر در دستور کار قرار دارد.
صمیح المری با اشاره به امضای بیانیه مشترک میان رؤسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر تصریح کرد: تبادل تجربیات آموزشی و دانشگاهی و استفاده از مراکز آموزشی دو کشور، توسعه همکاری‌ها در زمینه اشتغال، تسهیل روابط بین بازرگانان ایرانی و قطری و نهایی و پیاده‌سازی سازکار اجرایی توافقات انجام شده در دستور کار دولت قطر قرار دارد.
وی با تأکید بر ضرورت رفع موانع و مسائل مالی و بانکی بین ایران و قطر تأکید کرد: ایجاد یک پنجره واحد برای سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت فعالان اقتصادی ایرانی در قطر نشان می‌دهد که عزمی جدی و راسخ برای حل موانع پیش روی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دو کشور وجود دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی