صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفده - ۰۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفده - ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

نقش پررنگ مؤسسه ملل در اشتغالزایی خراسان جنوبی

مؤسسه ملل، در سال گذشته و سال‌های قبل از آن، با اعطای انواع تسهیلات به بخش اشتغالزایی، خانواده و تولید تلاش کرده تا نقش مهمی را در ارتقای اقتصاد کشور داشته باشد که این سبب، قدردانی مقامات کشور شده است
مجلس به منظور ایجاد فضای اقتصادی مناسب مانند اشتغالزایی، کمک به افراد کم‌برخوردار، ازدواج و فرزندآوری دستورالعمل‌هایی را منتشر کرده که یکی از آنها، جزء 2 بند «ب» تبصره 16 است که برای اشتغالزایی و توزیع تسهیلات 4 درصدی قرض‌الحسنه به افراد واجد شرایط است.
بر اساس این گزارش، تبصره 16 درصدد حمایت از اشتغالزایی، توسعه و اشتغال دانش‌بنیان و صنایع خلاق، کمک به بنیاد شهید به منظور پرداخت تسهیلات به خانواده‌های معظم شهدا، کمک به کمیته امداد و سازمان بهزیستی، ازدواج و خرید جهیزیه و تشکیل خانواده و فرزندآوری، تسهیلات قرض‌الحسنه حمایتی جهت توسعه اشتغال زندانیان قبل و بعد از حبس، پرداخت وام قرض‌الحسنه به دانشجویان بی‌بضاعت تحت پوشش کمیته امداد، وام قرض‌الحسنه به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، وام قرض‌الحسنه برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، تسهیلات مسکن برای 70 هزار نفر از مشمولین قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است و مهم‌ترین عامل برای اشتغالزایی است و هر چه تسهیلات ذیل این بند بیشتر باشد، شغل بیشتری ایجاد شده و بیکاری ریشه‌کن می‌شود.
این گزارش می‌افزاید که در تیرماه 1401 سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی آیین‌نامه اجرایی تبصره 16 را به بانک‌ها ابلاغ کردند که مؤسسه ملل در این حوزه نیز فعالیت چشمگیری داشته‌است. در استان‌ها این تسهیلات بیشتر مورد توجه است؛ یکی از استان‌هایی که به این تسهیلات نیاز دارد، استان خراسان جنوبی است.
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در سال‌جاری تعهد اشتغال استان ۱۳ هزار و ۷۵۰ نفر مشخص و تقسیم بین دستگاهی انجام شده‌است، ولی نرخ بیکاری در این استان، 7.3 درصد است و باید کاهش پیدا کند. پارسال در این استان برای ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده و ۱۶۶ درصد تعهد اشتغال خراسان جنوبی محقق شده و خراسان جنوبی رتبه دوم اشتغال کشور را کسب کرده است. یکی از مؤسساتی که در این حوزه فعالیت زیادی داشته، مؤسسه اعتباری ملل بود. تلاش‌های این مؤسسه در سال گذشته سبب اشتغالزایی در استان‌های محروم شده است.
بر اساس این گزارش، مبلغ 12هزار و 710 میلیارد ریال از محل تسهیلات جزء ۲ بند «ب» تبصره ۱۶ به خراسان جنوبی ابلاغ شده که به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، تاکنون ۳۸ درصد این تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت و ۵۵,۷ درصد تسهیلات معرفی شده به بانک‌‌ها کارسازی شد.
بخش مهمی از این تسهیلات پرداخت شده در استان خراسان جنوبی، از سوی مؤسسه اعتباری ملل پرداخت شد. مؤسسه ملل بر همین اساس مورد تقدیر مهم‌ترین نهاد سیاسی استان خراسان جنوبی قرار گرفت.
به گفته اشرفی، تسهیلات مؤسسه اعتباری ملل یکی از سه بانک پرداخت‌کننده تسهیلات در بین حدود 30 بانک ایرانی بود.
این مؤسسه در سال گذشته نزدیک به 28 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه و بعضاً تسهیلات تبصره 16 پرداخت کرده و در این حوزه نیز با رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل مواجه شد. اغلب این تسهیلات برای وام‌های تبصره 16 یعنی اشتغالزایی و ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد. در حقیقت، در ابتدای سال 1401 مانده تسهیلات پرداخت شده قرض‌الحسنه مؤسسه ملل حدود 12 هزار میلیارد ریال بود که در پایان دوره با رشدی بالاتر از 120 درصد به مبلغی نزدیک به 28 هزار میلیارد ریال رسید.
جستجو
آرشیو تاریخی