صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سفرای امریکا و 4 کشور اروپایی بار دیگر ادعای خود را درباره مشارکت ایران در جنگ اوکراین تکرار کردند

دست‌های خالی برای اثبات ادعای واهی

همزمان با ادامه تنش‌ها در جنگ اوکراین، غربی‌ها برای چندمین بار طی ماه‌های گذشته، ادعای ضد ایرانی خود را تکرار کردند. لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم امریکا در سازمان ملل به همراه سفرای اوکراین، فرانسه، انگلیس و آلبانی با استناد به همکاری متعارف و مسبوق به سابقه تهران - مسکو در عرصه دفاعی، با تکرار اتهام سال گذشته خود مبنی بر فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه به منظور استفاده علیه اوکراین، عنوان کرد: همکاری نظامی ایران و روسیه به ادامه جنگ بی‌رحمانه روسیه علیه اوکراین کمک می‌کند. وی مدعی شد که اوایل این ماه امریکا اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایران چگونه پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه قرار می‌دهد و همچنین به این کشور در ساخت کارخانه پهپاد کمک می‌کند. سفیر امریکا در ادامه ادعای خود عنوان کرد: اوکراین و انگلیس نیز شواهد حاصل از پهپادهای بدست آمده ایرانی در اوکراین را به سازمان ملل ارائه کرده‌اند. او همچنین گفت: روسیه نه تنها صدها پهپاد مهاجر و شاهد ایران را در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ دریافت کرده است، بلکه اکنون با ایران همکاری می‌کند تا این تسلیحات را در داخل خاک خود تولید کند.
گرینفیلد در ادامه با ادعای اینکه اقدامات ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند، گفت: این قطعنامه ارسال این تسلیحات پیشرفته از ایران به سایر کشورها را بدون تأییدیه شورای امنیت ممنوع ساخته است.

ادعای اوکراین: پهپاد روسیه شبیه پهپاد ایرانی است!
پیشتر نیز اوکراین با همراهی امریکا و شماری از کشورهای اروپایی مدعی شده بودند که ایران با تأمین پهپادهای روسیه در جنگ اوکراین، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. قطعنامه‌ای که تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران را تا اکتبر ۲۰۲۰ ممنوع کرده بود اما، با به پایان رسیدن تاریخ بند مربوط به این موضوع در قطعنامه، ایران این امکان را می‌یافت تا به تبادل این تسلیحات با کشورهای دیگر بپردازد.
این درحالی است که مقام‌های کشورمان بارها برای به اثبات عدم وجود پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، از این کشور خواستند هر مستندی را که از به‌کارگیری این پهپادها در دست دارند، در اختیار ایران قرار دهد. از همین رو، با موافقت اوکراین گروهی از دیپلمات‌های ایرانی و کارشناسان متخصص عازم یکی از کشورهای اروپای شرقی شدند تا دیدار مشترکی برگزار شود اما ساعاتی پیش از برگزاری این جلسه و با وجود حضور هیأت ایرانی در کشور میزبان، طرف اوکراینی حضور پیدا نکرد. امیرعبداللهیان علت عدم حضور طرف اوکراینی را درخواست امریکا و برخی کشورهای اروپایی و به‌طور ویژه آلمان از اوکراین دانست که از این کشور خواسته بودند در این جلسه شرکت نکند. این در حالی است که امیرعبداللهیان نیز تأکید کرده بود که در چهارچوب همکاری‌های دفاعی با روسیه تقریباً یازده ماه قبل از شروع جنگ با اوکراین، یکی از اقلام دفاعی‌ای که ایران به روسیه فروخت، تعداد بسیار معدودی پهپاد ایرانی بود اما هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین ارائه نشده است. با این حال «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین بارها بدون ارائه هیچ سندی مدعی شد که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حمله نظامی به این کشور استفاده کرده است، درحالی‌که وزیر خارجه اوکراین در تماس تلفنی به امیرعبداللهیان گفته بود: «یک پهپاد سالم به دستشان افتاده که روسی است اما شبیه شاهد ۱۳۶ ایران است.»
 
نمایش سیاسی
با وجود اعلام آمادگی ایران، برای دریافت مستندات اوکراینی‌ها، واکنشی جز متهم کردن دوباره ایران حاصل نشد. اتهاماتی که حالا با نزدیک شدن به قرائت گزارش دوره‌ای دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از آن رونمایی می‌شود با واکنش مقامات ایران و روس روبه‌رو شده است. نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای پهپادی و ضد ایرانی امریکا، اوکراین و سه کشور اروپایی گفت که این اقدام، یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است و این کشورها به دنبال تأثیرگذاری بر گزارش دوره‌ای شش ماهه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند.
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم در واکنش به اقدام ضد ایرانی و روسی واشنگتن، کی‌یف و سه کشور اروپایی درباره اتهام به‌کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت این اولین بار نیست که این اتهامات را می‌شنویم و با رد آن تأکید کرد که این اتهامات بی‌اساس اقدامی فاحش برای گمراه کردن جامعه بین‌المللی است. هدف این اقدامات تنها یک اقدام سیاسی است و آنها به دنبال ارائه مدرک واقعی نیستند. سفیر روسیه گفت که برخلاف ادعای سفیر امریکا در خصوص اختیارات تعریف شده در قطعنامه ۲۲۳۱ باید بگویم این قطعنامه چنین اختیاراتی را در اختیار یک گروه از کارشناسان که دارای صلاحیت لازم نیستند، قرار نمی‌دهد.
 
اختیار یا عدم اختیار دبیرکل؟
طرف‌های غربی در حالی ادعاهای همیشگی خود را دنبال می‌کنند که هنوز معلوم نیست دبیرکل سازمان ملل اختیار تحقیق در مورد پهپادهای ایرانی به‌کار گرفته شده در جنگ اوکراین را طبق قطعنامه 2231 دارد یا خیر! فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این کشورها اعلام کرده‌اند قطعنامه ۲۲۳۱ به دبیرکل سازمان ملل این اختیار را می‌دهد که در مورد پهپادهای ایرانی استفاده شده در اوکراین تحقیق کند و چرا گوترش این تحقیقات را انجام نمی‌دهد، گفت: دبیرخانه سازمان ملل همچنان در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده در خصوص ارائه پهپادهای ایرانی به اوکراین در مغایرت با پاراگراف ۴ قطعنامه ۲۲۳۱ است و ما در زمان لازم نتایج این بررسی‌ها را به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد.
 بازیگران غربی می‌کوشند تا با یک عملیات رسانه‌ای، قدرت پهپادی ایران را به عنوان یک تهدید برای کشورهای غربی معرفی کرده و ایران را از عوامل بحران نظامی در اروپا قلمداد کنند، آن هم درست زمانی که خبر از مذاکرات مقامات اکثر این کشورها با مقامات سیاسی ایران به گوش می‌رسد. رویکردی که ناکامی آن در یک سال گذشته عیان شده و همچنان گواه عدم صداقت غرب و غیرقابل اعتماد بودن امریکا در پیگیری مذاکرات با ایران است.

جستجو
آرشیو تاریخی