صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پانزده - ۰۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پانزده - ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

در سفر حسین امیرعبداللهیان به کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شد

دعوت حاکم امارات از رئیسی برای سفر به «ابوظبی»

چند ماه پس از دستیابی ایران و عربستان به توافق بازگشایی رابطه، سفر حسین امیرعبداللهیان به امارات و کویت تحولی جدی و عمیق را در روند مناسبات رو به ارتقای منطقه‌ای جمهوری اسلامی آشکار ساخت؛ تحولی که در قالب آن نه تنها از مداخله قدرت‌های فرامنطقه در مناسبات آن کاسته خواهد شد، بلکه می‌تواند در امتداد خود فراهم‌کننده مقدمات شکل‌گیری یک نظام همگرایی اقتصادی و سیاسی در منطقه باشد.
در چنین فضایی امیرعبداللهیان در جریان سفر اخیر خود به چند کشور منطقه پس از قطر و عمان به کویت و امارات رفت و مورد استقبال ویژه مقام‌های این کشورها قرار گرفت. دو کشوری که در روند افول مناسباتی ایرانی – عربی و پس از قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، روابط دیپلماتیک خود را به پایین‌ترین سطح کاهش داده بودند.
دیدار دو جانبه با بن زاید
وزیر امور خارجه پنجشنبه گذشته در چهارمین مقصد سفرش به حاشیه خلیج فارس در «ابوظبی» با «شیخ محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس دولت امارات عربی متحده دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. رئیس دولت امارات عربی متحده در دیدار امیرعبداللهیان ضمن اعلام آمادگی برای سفر به ایران، از آیت‌الله رئیسی برای سفر به این کشور دعوت کرد. دو طرف همچنین نسبت به بکارگیری ابتکاراتی برای تقویت همکاری منطقه‌ای در چهارچوب منافع مشترک کشورها و ملت‌های منطقه اتفاق نظر داشتند. این نخستین سفر دوجانبه وزیر امور خارجه ایران به امارات پس از تصدی مسئولیت وزارت امور خارجه به شمار می‌رفت. امیرعبداللهیان در سفر سال گذشته برای شرکت در مراسم درگذشت رئیس فقید امارات با محمد بن زاید آل نهیان دیدار کرده بود. وزیر امور خارجه پیش از این دیدار در ضیافت ناهار «عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر خارجه امارات عربی نیز حضور یافته و درباره موضوعات اولویت دار دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی، فرهنگی، علمی و کنسولی با همتای اماراتی خود به گفت‌و‌گو پرداخته بود. امیرعبداللهیان پس از دیدار با مقام‌های ارشد اماراتی به خبرنگاران گفت: «همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس وارد فصل نوینی شده است».
رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این نیز به قطر، عمان و کویت سفر و با مقامات عالیرتبه این کشورها دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده بود.
جستجو
آرشیو تاریخی