صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پانزده - ۰۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پانزده - ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

با فیلم تازه نیکولاس کیج آشنا شویم

بازگشت «دراکولا» به مرکز توجه

وصال روحانـی
روزنامه نگار


  «رنفیلد» عنوان فیلم ترسناک تازه‌ای است که رگه‌هایی از طنز تلخ هم دارد و از آنجا که متمرکز بر دراکولا، یکی از سلاطین ترس و وحشت در تاریخ حیات فرهنگی جهان است، این «کنت» خون‌آشام معروف رومانیایی‌الاصل را پس از چند سال دور از نظر ماندن یک بار دیگر به یک چهره روز تبدیل کرده است. آنچه بذل توجه به این امر را در اواخر بهار و طلیعه تابستان امسال بیشتر کرده، این نکته است که ایفای نقش دراکولا در این فیلم به نیکولاس کیج، بازیگر مشهور‌ هالیوود سپرده شده و او با استفاده از این فرصت ویژه، اعتباری تازه را برای خود فراهم آورده است. این در حالی است که جایگاه کیج بعد از گذراندن ایامی بسیار موفق طی دو دهه 1980 و 1990 و تصاحب جایزه اسکار برترین بازیگر مرد جهان در سال 1995، از سال 2000 تنزل یافت. او چون با سهل‌انگاری ثروت خود را از دست داد، مجبور شد برای امرار معاش از سال 2005 به بعد هر پیشنهادی را برای بازی در فیلم‌‌های کم‌ارزش بپذیرد و به دستمزدهایی یک بیستم گذشته پررونقش هم تن بدهد. این امر او را از اوج به حضیض آورد و فهرست فیلم‌های درجه سوم و چهارم او پیوسته قطورتر شد و به واقع «رنفیلد» اولین همکاری مجدد او با یک استودیوی بزرگ‌ هالیوودی (یونیورسال) پس از سال‌ها گم شدن در غبار فترت و اسیر شدن در گرداب برخی آثار افسوس‌برانگیز سینمایی بوده است.
 از آرامش تا خطر
البته در روند بازگشت نیکولاس کیج به کانون توجه سینمای جهان نیز کاراکتر محوله به او با وجود اینکه دراکولای افسانه‌ای است، شخصیت اصلی فیلم به شمار نمی‌آید و این نیکولاس هولت جوان است که نقش شخصیت اصلی را که همانا رنفیلد است، بازی می‌کند و کیج بیشتر یک بازیگر مکمل به حساب می‌آید. «رنفیلد» با کارگردانی مدبرانه کریس مک‌کی درباره یک وکیل دعاوی انگلیسی به نام «آر. ام. رنفیلد» است که در اوایل قرن بیستم با دراکولا، پادشاه خون‌آشامان تاریخ ملاقات می‌کند و با او به داد و ستد می‌پردازد و مالک چند قطعه زمین بزرگ می‌شود و در نهایت متعهد می‌شود که جواب محبت دراکولا را بدهد و برای رضایت خاطر او طعمه‌هایی را برای او جور کند. از آنجا که دراکولا با قدرت‌های ویژه‌اش به «رنفیلد» نعمت زندگی ابدی را بخشیده، پروسه مذکور چنان استمرار می‌یابد که به یک قرن می‌رسد اما در چنان مقطعی خطرات بزرگ تازه‌ای برای هر دوی آنان شکل می‌گیرد زیرا هم تعدد قربانیان پلیس را به پیگیری موضوع و دستگیری دراکولا وادار کرده و هم جایزه‌بگیرانی که در پی دراکولا هستند، پیوسته به او و به تبع آن به رنفیلد نزدیک‌تر می‌شوند. به این ترتیب آنها پس از سال‌ها زندگی توأم با خلافکاری‌های پنهان با شرایط تازه‌ای مواجه می‌شوند که به جای ادامه دادن به کارهای جنایت‌آمیزشان باید به گوشه‌ای پناه برده تا زنده بمانند و اسیر جایزه‌بگیران حرفه‌ای نشوند.
 عمر این نمادها واقعاً ابدی است
این فیلم تازه دراکولایی بیش از آنکه یک اثر سینمایی کاملاً ترسناک و خشک و بی‌رحمانه باشد، نگاهی توأم با فانتزی‌های تلخ و استعاره‌های طعنه‌آمیز به دراکولا، هولناک‌ترین کاراکتر در عرصه کتب و فیلم‌های ژانر وحشت است و با وجود این هم نیکولاس هولت جوان و هم نیکولاس کیج مسن و پرتجربه در ایفای نقش‌های خود کاملاً موفق‌اند. موفقیت تجاری این فیلم نیز که به کسب درآمدی 120 میلیون دلاری تا اواخر خردادماه 1402 منجر شده، سازندگان فیلم را قانع و مطمئن کرده که عمر دراکولا و همراهان او نه فقط در افواه و افسانه‌های تاریخ حیات بشر ابدی است بلکه در حیطه آثار نمایشی و عرصه انتشار کتب و ساخت فیلم‌های سینمایی مرتبط با این کنت بی‌رحم و قاتل هم پایانی را نمی‌شناسد و هر موقع او را با قدری بداعت و داستان‌سازی‌های تازه و ابتکاری عرضه ارائه کنید، جواب می‌دهد.
 این دراکولا رهایتان نمی‌کند
در دو ماهی که از اکران جهانی «رنفیلد» می‌گذرد، شماری از سینمایی‌نویسان مطرح دنیا هم بر این نسخه جدید دراکولایی مهر تأیید نسبی زده و از خالقان آن تمجید کرده‌اند. تیم روبی، نویسنده «دیلی تلگراف» آورده است: «تیغ این فیلم تیز و زبان آن بی‌واسطه است و در برخی صحنه‌های خود واقعاً تماشاگران را تکان می‌دهد.» ایمی نیکولسون، منتقد وال استریت ژورنال هم نوشته است: «با اینکه پایه‌های قصه محکم نیست و از فرهنگ جدی و بی‌رحمانه دراکولا فاصله دارد، اما سکانس‌های زیادی در فیلم وجود دارد که به بینندگان ضربه می‌زند و آنها را در یک قاب دفاعی قرار می‌دهد و در عین حال هرگز به مضمون طعنه‌آمیز و فانتزی خود پشت نمی‌کند.» کوین ماهر سینمایی‌نویس ارشد روزنامه تایمز انگلیس هم متذکر شده است: «این یک نمایش گوتیک (سنتی و باستانی) با وجود تزریق شدن بارقه‌های مدرن‌گرایی و طنز تلخ به آن است و با وجود همه مکاشفات کاراکتر رنفیلد که از این شاخه به آن شاخه می‌پرد، دراکولای این فیلم هرگز رهایتان نمی‌کند و بدون واسطه به درون چشم‌هایتان نگاه می‌کند و وحشتی ماندگار را در وجودتان می‌آفریند.»
 
مشخصات فیلم
عنوان: «رنفیلد»
کارگردان: کریس مک‌کی
فیلمنامه‌نویس: رایان ریدلی
بازیگران: نیکولاس هولت، نیکولاس کیج، آک وافینا، بن شوارتز، آدریان مارتینز، برندون اسکات جونز، کامیل چن و جیمز موزس بلک

جستجو
آرشیو تاریخی