صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پانزده - ۰۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پانزده - ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نشست رونمایی از کتاب «شمایل صبح» در حوزه هنری استان تهران برگزار شد

هنر انقلاب هنوز ادامه دارد اما نیازمند بازنگری است

 نشست رونمایی از کتاب «شمایل صبح» در حالی برگزار شد که حاضران در این مراسم از ضرورت محدود نکردن هنر انقلاب به دوران معاصر سخن گفتند و تأکید کردند که این بخش از هنر کشورمان در برهه فعلی به جایی رسیده که ضمن اهمیت بهره‌گرفتن از تجربیات حاصل شده نیازمند برخی بازنگری‌هاست.
    حواسمان باشد که هنرمند مفسر نیست
در این مراسم که با همکاری مشترک پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و انتشارات سوره مهر و به میزبانی حوزه هنری استان تهران برگزار شد محمدعلی رجبی نگارگر پیشکسوت گفت: «بسیار خوشبختم این کتاب که گنجینه هنر انقلاب است منتشر شده است. اکنون هنر انقلاب اسلامی به جایی رسیده است که باید بازنگری شود و همان‌طور که رهبرمعظم انقلاب در تشریح گام دوم انقلاب عنوان کردند باید از آنچه به دست آوردیم درس بگیریم و از نو آغاز کنیم. هنرمندان نیز در دوران خودآگاهی هستند و باید به بررسی نقدها و نظرات بپردازند.»
وی ادامه داد: «اکنون دوره تعمیق هنر انقلاب است. برخی هنر زمان انقلاب را با تحریف می‌نویسند و برخی از ناشرین هم آن را منتشر می‌کنند اما تاریخ همیشه با حقیقت مواجه می‌شود و پایه آینده بر حقیقت گذاشته می‌شود. کتاب «شمایل صبح» که بر مبنای پرسش و پاسخ تهیه شده است در راستای کتاب «تجلی حماسه» است که بر مبنای درس‌گفتار بود. وجود این کتاب‌ها و نشستن پای صحبت هنرمندان انقلاب و بررسی آثار آنها لازم است و ما باید نقاط اشتراک این تجربیات را کشف و تبیین کنیم. حواسمان باشد که هنرمند مفسر نیست. هنرمند قصه اثرش را می‌گوید. تمام آثار مملو از حرف‌های ناگفته است که هنر انقلاب است که آن را بیرون بیاورد و تبیین کند.»همچنین عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش هم با تأکید بر اینکه وقایع سال گذشته نشان داد که ما با جوان‌هایمان ارتباط نداریم، گفت:«یکی از راه‌های ارتباط با جوانان تولید آثاری چون «شمایل صبح» است که گنج هنر انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. جهان اکنون بی‌فلسفه و پوچ شده است. این همان زمانی است که پاک‌طینتان عالم متوجه می‌شوند که اگر می‌خواهند زیست حق داشته باشند باید از تجربیات حق‌مدارانه استفاده کنند وگرنه اوضاع بدتر می‌شود. ما نیاز به تغذیه و کلامی داریم که بر دل بنشیند. اگر ما تئوری ندهیم، دیگران تئوری ارائه می‌دهند. حال آنکه عظیم‌ترین مخزن برای ماست. ما در جنگیم و باید مهمات برسد تا کم نیاوریم.»همچنین حسین عصمتی نگارگر و مجسمه‌ساز نیز با اشاره به هنرمندان نسل دوم انقلاب بیان کرد: «وقتی از هنر انقلاب صحبت می‌کنیم تعداد زیادی اسم به خاطرمان می‌آید که بیشتر آنها مربوط به همان نسل اول انقلاب هستند و این باعث می‌شود دیگران گمان کنند که کار هنر انقلاب به پایان رسیده است. با احترام به تمام این هنرمندان، باید نسل دوم هنرمندان انقلاب را نیز معرفی کنیم تا بتوانیم ادعا کنیم که هنر انقلاب ادامه دارد. چه بسا ما حتی پیش از انقلاب هم هنرمند انقلاب داشتیم، چراکه وقتی از هنر انقلاب یاد می‌کنیم، در واقع با هنر اصیل اسلامی مواجه هستیم. به همین خاطر خوب است که آن را محدود به یک دوره و زمان مشخص نکنیم.»
تدوین تاریخ گام نخست حرکت به سوی آینده است
در ادامه سجاد صفارهرندی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی از ایجاد یک واحد سازمانی برای ثبت تاریخ شفاهی هنر انقلاب خبر داد عنوان کرد: «از سال گذشته در امتداد کارهایی از جمله کتاب «شمایل صبح» در راستای تدوین تاریخ هنر انقلاب این ایده شکل گرفت تا برای هماهنگی پروژه‌های تاریخ شفاهی هنر انقلاب واحد سازمانی مشخصی ایجاد شود. تدوین تاریخ گام نخست است تا بتوانیم به سمت گام بعدی برویم. در واقع تاریخ شفاهی فراهم کننده پژوهش‌های دیگر است که امیدوارم با همراهی استادان ریشه بگیرد و منجر به تحول مثبت شود.»در پایان محمدرضا وحیدزاده گردآورنده کتاب«شمایل صبح» هم با بیان اینکه نویسنده نیست، گفت: «این اثر تنها کوششی بود که به همت دیگر استادان ممکن شد. از دکتر رجبی و پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی تشکر می‌کنم که مرا همراهی کردند. برای تهیه این کتاب از مصاحبت با هنرمندان صاحب نگاه لذت بردم، انجام کارهای این کتاب تجربه گرانبهایی بود که در آن خستگی معنایی نداشت. این کتاب یک ضرورت برای ثبت خاطرات، نظرات و تجربیات این استادان بود. کتاب‌های پژوهشی فرهنگ و هنر پایان ندارد و هرکدام می‌توانند منبع و مرجعی برای تولید کتاب‌های دیگر باشند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی