صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه خبر داد

دادرسی تلفنی با سامانه 1470

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

در روزهای آغازین هفته قوه قضائیه به سر می‌بریم، در چند سال اخیر ورود هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین در عرصه‌های مختلف زندگی سبب شده، خدمات بهتر و ارزنده‌تری در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مردم ارائه شود، از این رو قوه قضائیه نیز بویژه در حوزه آمار و اطلاعات توانسته با به‌روزرسانی خدمات خود در اطاله دادرسی و کاهش هزینه‌ها همچنین ترددهای بی‌مورد در سطح شهر جلوگیری کند.
به گزارش «ایران» به گفته محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی و هوشمندسازی فرایندها در ارائه خدمات قضایی از جمله عناوین مهمی است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن تأکید داشته‌اند. گسترش فناوری‌های نوین و دسترسی مردم به عدالت در سند تحول قضایی مطرح شده است و به دنبال این هستیم تا به کمک فناوری اطلاعات تحولاتی را رقم زنیم تا روش‌های سنتی را با روش‌های جدید جایگزین کنیم.
 ارائه خدمات به صورت غیرحضوری از جمله کارهایی است که می‌تواند در این خصوص بر زندگی مردم تأثیرات زیادی بگذارد، قوه قضائیه در این عرصه از سال گذشته گام‌های بلندی برداشته است، بر اساس آخرین آمارها، از سال گذشته چندین میلیون لایحه به صورت خودکاربری ارجاع شده و روزانه ۳۰ هزار وکیل ۲۴۰ هزار اقدام را در سامانه ثبت می‌کنند. در حال حاضر هم ۲۸ خدمت الکترونیک به صورت برخط در پنجره واحد ارائه می‌شود و روزانه ۵۰ هزار نفر از این سامانه استفاده و ۱۰۰ هزار خدمت دریافت می‌کنند. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: «در سال گذشته حدود یک میلیون نفر از طریق سامانه‌ها ثبت‌نام انجام دادند که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته، این در حالی است که ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند از طریق سامانه قضایی ثنا خدمات دریافت کنند. برای ایرانیان خارج از کشور ثنا غیرحضوری ایجاد شده و برای خارجیان داخل امکان ثبت‌نام الکترونیکی اتباع در دفاتر الکترونیک قضایی ایجاد شده است. همچنین سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار قرارداد الکترونیکی میان وکیل و موکل به ثبت رسید و خوشبختانه مدت زمان صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه به یک روز کاری کاهش یافته که در این میان ۴۴ درصد درخواست‌های گواهی عدم سوء‌پیشینه به صورت خودکاربری بوده است.»
امروزه ارتباط میان سازمان و کلانتری‌ها نیز به‌صورت برخط است، او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این مورد اشاره کرده و توضیح داد که شکایت به‌صورت برخط ارسال و به‌صورت برخط نیز دریافت می‌شود و این موضوع منجر به افزایش رضایتمندی شهروندان شده است. همچنین در خصوص ابلاغ‌ها در حال حاضر ۹۴ درصد ابلاغ‌ها به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود و این کار باعث رعایت حقوق شهروندی شده و کاهش زمان هدر‌رفت است. پرواضح است که دادرسی الکترونیکی منجر به کاهش اطاله دادرسی می‌شود، در این حوزه هم ۸۰ درصد زندانیان به‌صورت الکترونیکی در جلسات دادگاه شرکت می‌کنند تا جایی که سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار جلسه رسیدگی به‌صورت الکترونیکی برگزار شد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه در خصوص اجرای احکام هم سرعت‌بخشی صورت گرفته است، درباره عملکرد سامانه هوشمند استعلامات مالی بیان کرد: این سامانه اقدام به شناسایی اموال محکومان و مدعیان اعسار می‌کند و پلاک‌های ثبتی و اموال فرد را به‌صورت برخط بررسی می‌کند، تعداد استعلامات این سامانه ۱۲ برابر رشد داشته است. البته در راستای سهولت کار افراد معلول، جانباز و سالمندان هم اقدامات خوبی صورت گرفته تا جایی که با تلفن 1470 خدمت‌دهنده به محل اعزام می‌شود، این طرح در حال حاضر در تهران راه‌اندازی شده است.
با هوشمندسازی و ارتقای عرصه تکنولوژی در کشور از ۲۰۰ هزار استعلام صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ توانستیم در ۳ ماه نخست به یک میلیون و ۳۰۰ هزار استعلام برسیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی