صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

یک سخنگوی دولت بایدن اعلام کرد این کشور از حمله پلیس آلبانی به اردوگاه «اشرف ۳» حمایت می‌کند

انقضای منافقین در 2023

احتمال آزادی «حمید نوری» قوت گرفت

یک سخنگوی وزارت خارجه دولت امریکا اعلام کرد، از حق قانونی آلبانی برای تحقیق درباره فعالیت‌های غیرقانونی در خاک این کشور حمایت می‌کنیم. این واکنش مقامات دولت امریکا درحالی در گفت‌و‌گو با فاکس نیوز مطرح شد که روز سه‌شنبه اردوگاه منافقین موسوم به «اشرف ۳» در شهر بندری «دورس» آلبانی، شاهد درگیری میان عناصر این گروهک تروریستی با پلیس ضدتروریسم آلبانی بود که در جریان آن یک نفر از اعضای این گروهک کشته شد و شماری نیز زخمی شدند. وزارت کشور آلبانی با تأکید بر اینکه سازمان منافقین توافقنامه خود با این دولت را نقض کرده‌ است، علت این حمله را اقدامات تروریستی و سایبری هدایت‌ شده از این اردوگاه اعلام کرد. همچنین تعدادی پهپاد و برخی لوازم الکترونیکی که به صورت غیرمجاز در «اشرف3» نگهداری می‌شدند، از منافقین ضبط شده است.

تنش‌زدایی با ایران؟
با این واکنش دولت امریکا و اتفاقی که در روز سه‌شنبه برای منافقین رخ داد، آن هم همزمان با اعلام پلیس فرانسه مبنی بر ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع از سوی این گروهک در پاریس، ناظران و تحلیلگران سیاسی را بر این نکته متفق کرد که چراغ سبز به حمله پلیس ضدتروریسم آلبانی علیه تروریست‌های ضدایرانی، در راستای سیاست‌های تنش‌زدایی دولت بایدن در قبال ایران صورت گرفته است؛ سیاست‌هایی که اخیراً از آن تحت عنوان «پلن C» یاد می‌شود.
این درحالی است که گروهک منافقین تا پیش از این همواره به عنوان ابزار دست سرویس‌های جاسوسی دولت‌های متخاصم امریکا و انگلیس و همچنین مجری ترورهای اسرائیل در داخل کشور بودند؛ همین مسأله از اهمیت و جدی بودن این اتفاق پرده برمی‌دارد.
اگرچه پیش‌بینی می‌شود بخشی از منتقدان داخلی بایدن با تداوم حمایت‌های سیاسی از منافقین، به روند مخالفت خود با این دولت ادامه دهند، اما با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد که ضربه اخیر به پیکره سازمان منافقین صرفاً به اتفاقات روز سه‌شنبه منتهی نشود و دامنه این ماجرا در روزها و ماه‌های آتی نیز در ابعاد گوناگون ادامه یابد. آزادی حمید نوری، شهروند زندانی ایران در سوئد که به واسطه شکایت اعضای فراری منافقین حبس شد، می‌تواند یکی از این اتفاقات باشد. با آزادی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک، احتمالات از آزادی قریب‌الوقوع حمید نوری از زندان سوئد خبر می‌دهند تا آنجا که سخنگوی قوه قضائیه از پیگیری‌های مجدانه جمهوری اسلامی برای آزادی این کارمند اسبق دستگاه قضا می‌گوید و فضا را آن‌گونه تحلیل می‌کند که وی بزودی به کانون خانواده باز خواهد گشت.
رکورددار حبس در سلول انفرادی
حمید نوری، شهروند ایرانی و از کارمندان اسبق قوه قضائیه است که نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) در جریان یک سفر شخصی به سوئد، در بدو ورود به این کشور از سوی نیروهای امنیتی سوئد بازداشت و پس از برگزاری بیش از 90 جلسه دادگاه به حبس ابد محکوم شد. این شهروند ایرانی که بر مبنای ادعا‌ی جعلی زندانبانی از اعضای گروهک تروریستی منافقین در سال‌های دهه ۶۰ دستگیر شد، بیش از 3 سال و نیم است که در زندان سوئد به سر می‌برد.
این در حالی است که این دستگیری بدون انجام تحقیقات جامع و مستقل و صرفاً بر مبنای اظهارات مغرضانه و شهادت دروغ افراد این گروهک و با انگیزه انتقام‌گیری و خصومت سیاسی صورت گرفته است. گروهکی که این روزها از سوی پلیس فرانسه از برگزاری گردهمایی سالانه‌اش در پاریس منع شد، با یک اتفاق دیگر بخوبی دریافت که حمایت کشورهای حامی خود را هم از دست داده است. با سلسله اتفاقاتی که با فاصله کم از همدیگر رخ داده، شاید انتظار آزادی حمید نوری که با ادعای واهی اعضای گروهک منافقین در حبس به سر می‌برد، آنقدرها هم دور از ذهن نباشد.
حمید نوری روزهای سختی را در زندان سوئد می‌گذراند، آن‌چنان‌که چندی پیش یک روزنامه سوئدی در گزارشی به وضعیت بازداشت و محاکمه وی در این کشور پرداخته و مدت زمان بازداشت وی در سلول انفرادی را یک رکورد توصیف می‌کند. روزنامه «افتون بلادت» در این گزارش به نقل از «توماس بودستروم»، وکیل حمید نوری، نوشت: زندانی ایرانی محکوم به حبس ابد اکنون فردی است که دارای بیشترین میزان حبس در سلول انفرادی در سوئد است؛ او اکنون هزار و ۲۹۵ روز (تا پایان ماه مه) یا بیش از ۳.۵ سال را در یک سلول انفرادی ۷ متر‌مربعی گذرانده و از دیگر زندانیان جدا شده است. با این اوصاف، او رکورد بازداشت در سلول انفرادی را پشت سر گذاشته است.
ادامه انزوا
به نوشته «افتون بلادت»، محدودیت‌های این شهروند ۶۲ ساله ایرانی با پایان محاکمه در دادگاه منطقه‌‎ای برداشته شد، اما به گفته «توماس بودستروم»، انزوای حمید نوری از آن زمان همچنان ادامه داشته است. این گزارش به نقل از وکیل حمید نوری، می‌‎گوید: وقتی دادگاه منطقه‌ای محدودیت‌ها را لغو کرد، اداره زندان‌ها به دلایل امنیتی که هرگز دلایل آن ارائه نشد، نوری را در انزوا نگه داشت.
حمید نوری منزوی‌ترین زندانی تاریخ سوئد است؛ او در گذشته چندین بار با خانواده‌‎اش ملاقات داشته است، اما اکنون اجازه ملاقات و تماس با آنها را ندارد. ما مجبور شدیم زمان و انرژی زیادی را صرف کنیم تا او حتی اجازه داشته باشد با وکیل ایرانی خود صحبت کند و این کاملاً نامفهوم است.

تماس پس از 43 ماه
 در چنین شرایطی سخنگوی قوه قضائیه از اتفاق مثبت دیگری می‌گوید که در روند شرایط حمید نوری رخ داده است. ستایشی خبر داد: «تماس حمید نوری با خانواده خود مدت‌ها در حالت تعلیق قرار داشت، اما او پس از ۴۳ ماه ایام بازداشت انفرادی، توانسته است با خانواده خود تماس برقرار کند و به اعتقاد ما این اقدام مثبت است، اما کافی نیست.»حال باید دید که آیا پیش‌بینی سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آزادی حمید نوری از زندان سوئد، با نشانه‌های مثبتی که در چند روز اخیر هویدا شده، به واقعیت تبدیل خواهد شد یا خیر.

 

بــــرش

کارنامه جنایات منافقی که در آلبانی به هلاکت رسید
در جریان حمله پلیس آلبانی به مقر اشرف ۳، پایگاه گروهک مجاهدین خلق در آلبانی، یکی از اعضای این گروه به نام «عبدالوهاب فرجی‌نژاد جهرمی» به هلاکت رسید که در میان مجاهدین با نام مستعار «فرمانده افشین» و «علی مستشاری» شناخته می‌شد. به گزارش تسنیم، علی مستشاری مسئولیت‌های مختلفی در سازمان داشت؛ از فرماندهی در عملیات فروغ جاویدان(مرصاد) و مسئولیت قرارگاه جلولا در نزدیکی مرز ایران تا آموزش تیم‌های ترور اعزامی به ایران و عضویت در تیم حفاظت مسعود رجوی.
مجید محمدی، از اعضای بریده سازمان، یک نشست منافقین در قرارگاه اشرف را به یاد می‌آورد که فرجی‌نژاد به‌عنوان یکی از افراد باسابقه در ترور، در آن صحبت کرده بود. فرجی‌نژاد می‌گفت: «شاخص ما برای ترور چند مورد بود؛ اول اینکه شخص ریش داشته باشد، دوم اینکه یقه پیراهن وی کامل بسته باشد. در این صورت مسجل می‌شد که وی یا پاسدار است یا طرفدار حکومت و او را به رگبار می‌بستیم.»
فرجی‌نژاد همچنین یکی از صحنه‌های خونین تاریخ ایران در عملیات فروغ جاویدان در سال ۱۳۶۷ را رقم زد. او معاون تیپ خط‌‌‌شکن منافقین بود که باید از سرپل‌ذهاب تا کرند را اشغال می‌کرد. صمد نظری، یکی دیگر از بریده‌های گروهک، می‌نویسد: «۳۵ نفر از سربازان تسلیم نیروهای منافقین به فرماندهی افشین (عبدالوهاب فرجی) شدند. به آنان دستبند و چشم‌بند زده و در گوشه‌ای جمع شدند. آنان تقاضای آب می‌کردند. یکی به فرمانده خود اطلاع داد که آب می‌خواهند. فرمانده افشین با اشاره دست به دوتا از تیربارچی‌ها اشاره کرد و گفت «به اسرا آب بدهید». تیربارچی‌ها بی‌رحمانه تمامی اسرا را به رگبار بستند.»
این اقدام جنایتکارانه، تا سال‌ها بعد یکی از افتخارات او در سازمان بود. هادی شبانی، راننده رئیس‌وقت شورای مرکزی منافقین، با اشاره به این جنایت فرجی‌نژاد می‌گوید: «اجساد روی هم ریخته شد و از آن عکس گرفتند. این عکس تا مدت‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این عملیات معرفی می‌شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی