پیشبینی رشد 40 درصدی تولید محصولات بهداشتی در سال 1402
هفت شرکت تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی فعال در بازار سرمایه 2،7 هزارمیلیارد تومان سود ساختند
صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی با 9 نماد و ارزش بازاری حدود 52 هزار میلیارد تومانی کمتر از 0،5 درصد از کل ارزش بازار سهام را دراختیار دارد و از این نظر یکی از صنایع کوچک بازار محسوب میشود. نگاهی به شرکتهای فعال در این صنعت نشان میدهد، طی سالهای گذشته علیرغم عملکرد موفق و رو به رشد برخی شرکتها، تعداد محدودی از شرکتها نیز در شرایط مناسبی قرار ندارند و نتوانستهاند سهم خود را از بازارهای داخلی و صادراتی حفظ کنند. این رویه باعث شد در بررسی عملکرد شرکتهای تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی، روند تغییرات در تمامی شرکتها به یک شکل نباشد و در حالی که برخی شرکتها عملکرد کاملاً موفقی در تولید، فروش، صادرات و سودسازی داشتهاند، برخی شرکتها در شرایط نیمه تعطیل و ورشکستگی قرار گیرند. اگر به تاریخچه نه چندان طولانی توسعه شرکتهای تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران رجوع کنیم مشخص میشود، طی 50 سال گذشته سرمایهگذاران به دلیل دسترسی بسیاری به مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات بهداشتی در ایران، اقدام به انتقال تکنولوژی و تجهیزات تولید به کشور کرده و طی این سالها با تکمیل بخش قابل توجهی از حلقههای تولید، برندهای بسیار معتبر و موفق ایرانی پا به بازارهای منطقه گذاشتند.
آن گونه که آمارها نشان میدهد، روند توسعه صنعت در سال جاری نیز با شدت قابل قبولی درحال پیگیری است و هرچند طی یک دهه اخیر شاهد آن بودیم که برخی شرکتهای باسابقه مانند شرکت تولیپرس و کف، از چرخه رقابت خارج شده و در مرز تعطیلی قرار گرفتند، اما ورود قدرتمند برخی تازهواردان، درکنار دیگر شرکتهای قدیمی و باسابقه، باعث شد تا محصولات تولیدی ایرانی از جمله محصولات باکیفیت در سطح جهان شناخته شود. از طرفی به دلیل اینکه بخش عمده نهادههای تولیدی محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران تولید میشود، تولیدات ایرانی توانسته مزیت رقابتی خود را در سطح جهانی حفظ کند.
به گفته مدیران فعال در صنعت، در حال حاضر بیش از 80 درصد از مواد اولیه تولید پودر لباسشویی، 70 درصد از مواد اولیه تولید انواع شامپو و مایع تمیزکننده ظرف و سطوح و 100 درصد مواد اولیه تولید صابون از داخل کشور تأمین میشود. با این حال نیاز صادراتی همچنان در این صنعت وجود دارد و ریسک تغییرات نرخ ارز میتواند بر روند سودسازی شرکتها تأثیرگذار شود. شرکتهای تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی طی سالهای گذشته توانستهاند حضور خود را در بازارهای صادراتی پررنگتر کنند و بخش قابل توجهی از تولیدات خود را در بازارهای صادراتی، بخصوص بازارهای عراق، افغانستان و پاکستان به فروش رسانند. این در شرایطی است که بازار داخلی این صنعت همچنان از طرف افزایش برندهای تقلبی و ورود جنس قاچاق تهدید میشود.
سود خالص آرایشی و بهداشتیها کاهش یافت
به گزارش چابک آنلاین، بررسی صورتهای مالی شرکتهای بورسی تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی نشان میدهد، سودسازی این صنعت در سال گذشته با کاهش 12درصدی روبهرو شده است. هرچند که بررسی جزئیات عملکرد شرکتها نشان میدهد، این موضوع تنها مربوط به چند شرکت خاص بوده و سایر شرکتها توانستهاند روند درآمدی و سودسازی خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.
در جداول زیر روند تغییرات سودسازی و ارزندگی سهام شرکتهای تولیدکننده محصولات شیمیایی با یکدیگر مقایسه شده است. لازم به ذکر است، در این گزارش از بررسی دو شرکت تولیپرس و کف، به دلیل فعالیتهای مبهم و شرایط نیمه تعطیل خطوط تولید آنها صرفنظر کردهایم.