صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تداوم روند صعودی شاخص بورس

شاخص کل بورس بیش از 2 هزار و 700 واحد افزایش و ارزش معاملات خرد به زیر 6 هزار میلیارد تومان کاهش یافت

 


 
معاملات بازار سهام در راند چهارم از مجموع معاملات هفتگی در حالی برای دومین روز متوالی با افزایش شاخص کل بورس و فرابورس همراه شد که روند معاملات در بازار همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و رینگ‌های معاملاتی بازار سهام از روزهای شلوغ خود فاصله گرفته است.
بر این اساس، آغاز معاملات بازار در روز سه‌شنبه با حمایت سهامداران از سهام بنیادی در گروه فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو، برخی سرمایه گذاری‌های بزرگ و شرکت‌های تولیدکننده سیمان همراه شد و این موضوع توانست از همان ساعات ابتدایی بازار، شاخص کل بورس و فرابورس را در موقعیت افزایشی قرار دهد. هر چند که در ابتدا حمایت‌های صورت گرفته در بازار از طرف حقوقی‌ها رخ داده بود اما روند صعودی قیمت‌ها باعث شد تا روند خروج پول حقیقی از معاملات نیز کند شود و بسیاری از سهامداران حقیقی از قرار گرفتن در موقعیت فروش سهام خود صرف‌نظر کنند.
به این ترتیب در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس توانست به پشتوانه سبزپوشی 240 نماد از 406 نماد معامله شده در این بازار، حدود 2 هزار و 718 واحد افزایش ارتفاع دهد و به محدوده 2 میلیون و 166 هزار واحد برسد.
درمعاملات دیروز فرابورس نیز 171 نماد از 316 نماد معامله شده افزایش قیمت داشتند تا شاخص کل فرابورس نیز با ثبت افزایش ارتفاع جزئی، معاملات را با رنگ سبز به پایان رساند.
روز سه‌شنبه 30 نماد به تعداد نمادهای صف خرید شده در بازار افزوده شد و تعداد صف‌های فروش بازار نیز نسبت به روز معاملاتی قبل کاهش یافت.
در این روز در مقابل 120 نماد صف خرید شده، تنها 40 نماد در صف فروش قرار داشت که تقویت جریان تقاضا در برخی بخش‌های بازار را نشان می‌دهد.
با این حال تالارهای معاملاتی بازار سهام خلوت‌تر از روزهای قبل بود و ارزش معاملات خرد بازار به زیر 6 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
این در حالی است که میانگین ارزش معاملات طی 10 روز گذشته حدود 7،7 هزار میلیارد تومان بوده است.
برخی کارشناسان با استناد به این ارقام براین باورند، تا زمانی که روند صعودی قیمت‌ها با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه نشود نمی‌توان شروع موج جدید صعودی در بازار را تأیید کرد.
از طرفی برخی کارشناسان با استناد به روند افزایشی ارزش واحدهای صندوق اهرمی بازار در معاملات دیروز بر این باورند که حرفه‌ای‌های بازار شروع روند صعودی را انتظار می‌کشند.
بنیادی‌کاران نیز از جمله دیگر طرفداران شروع روند صعودی بازار هستند. این طیف از کارشناسان، با استناد به کاهش نسبت قیمت به درآمد(p/e)  بسیاری از سهام موجود در بازار و همچنین افزایش میزان تولید و فروش در شرکت‌های تولیدی، انتظار دارند سهامداران بزودی ارزندگی سهام را درک کنند و تقاضای خود را افزایش دهند.
کارشناسان همچنین با استناد به رشد قابل توجه سود‌سازی در گروه فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های سازنده قطعات خودرو و برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، انتظار دارند طی روزهای آینده قیمت سهام در نمادهای فعال این گروه‌ها صعودی باشد.
افزایش قابل توجه صادرات در شرکت‌های لبنیاتی و رشد سود‌سازی در شرکت‌های تولیدکننده شیرینی و شکلات نیز مورد توجه برخی کارشناسان بازار قرار گرفته است.
در بازار فلزات نیز طی روزهای گذشته شاهد افزایش نسبی قیمت‌های جهانی بودیم و این موضوع می‌تواند درآمدهای صادراتی فلزاتی‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
نگاهی به معاملات رینگ صادراتی بورس کالا نشان می‌دهد، تقاضا برای سنگ آهن و شمش فولادی به مقاصد صادراتی و قیمت فلزات در رینگ صادراتی افزایش یافته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی