صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

رزمنده ولایت‌مدار سیاستمدار مردمدار

دکتر عبدالحسین خسرو‌پناه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

شهید چمران عالمی عارف، مجاهدی مخلص، سیاستمداری مردمدار، مدیری جهادگر، قانونگذاری قانون‌مدار(‌نماینده مجلس) ، رزمنده ولایت‌مدار و فعال معتدل بین‌المللی بود.
شهید چمران با اینکه علوم‌ پایه، مهندسی برق و فیزیک پلاسما خوانده بود ولی مطالعات عمیقی نسبت به قرآن، نهج‌البلاغه و ادعیه داشت و علوم‌انسانی را می‌شناخت و با نگاه جامعی به مسائل می‌نگریست. یکی از ویژگی‌های شهید چمران حل مسأله بود و این مهم را چه در ساحت نظر و چه در ساحت عمل پی می‌گرفت و به عبارتی «مردِ میدان» بود.
امروز که در کشور با یک سری آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماعی اعم از اعتیاد، طلاق، بی‌حجابی و یک‌سری چالش‌های فرهنگی در فرهنگ کار، مصرف، سلامت، صنعت و ... مواجه هستیم، تأسی به مشی و منش چمران می‌‌تواند برای ما درس‌آموز و راهگشا باشد.
شهید چمران مشکل را می‌دید، فکر می‌کرد و با علم، اندیشه و برنامه برای حل مشکل وارد میدان می‌شد. نیاز امروز و اکنون جامعه ما هم، همین است؛ نخست اینکه مشکلات را ببینیم در خصوص آنها تأمل کرده و به شناخت مکفی برسیم و نهایتاً به همین مرحله بسنده نکرده و پای در میدان عمل بگذاریم و حل مسائل را در دستور کار قرار دهیم و صرفاً به طرح بحث و نقد اکتفا نکنیم و مثل شهید چمران «مرد میدان عمل» باشیم.

*گزیده‌ای از سخنرانی دکتر خسروپناه در نخستین جشنواره علمی شهید چمران که در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی