صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اخبار

حل مشکلات تهاتری تجار، توسط صندوق ضمانت صادرات
عمده مشکل فعالان اقتصادی، تجارت تهاتری با کشور هند است که صندوق ضمانت صادرات ایران می‌تواند این مکانیزم مالی را تسهیل کند .امیر برهانی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران در همایش معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های حضور در بازار هندوستان گفت: صندوق ضمانت صادرات می‌تواند با بیمه کردن خریدار هندی در قبال صادرات، واردات آن را به صورت تهاتری مشمول پوشش بیمه‌ای قرار دهد. وی با اشاره به پوشش ریسک‌های تجاری و سیاسی از سوی صندوق که شرکت‌های بیمه‌ای آن را پوشش نمی‌دهند، اظهار داشت: فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند به صورت حساب باز با تجار هندی تبادلات تجاری داشته باشند و در صورت بروز خسارت، صندوق آن را پرداخت خواهد کرد.
 برهانی با اشاره به انواع خدمات صندوق به فعالان اقتصادی یادآور شد : سال گذشته صندوق 150 میلیون یورو ضمانت‌نامه در خصوص کشور هند صادر کرد که 85 میلیون یورو بیمه‌نامه کوتاه‌مدت و 65 میلیون یورو ضمانت‌نامه بود که عمده صدور بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه در زمینه محصولات پتروشیمی، شیمیایی و بخشی هم دارویی بوده است.  برهانی اضافه کرد: نرخ تسهیلات صادراتی بانک‌ها به صادرکنندگان با پوشش ضمانت‌نامه‌ای صندوق ضمانت صادرات ایران برای تسهیلات ریالی، 2 درصد و تسهیلات ارزی یک درصد کاهش می‌یابد.

توقیف لوازم‌خانگی غیراستاندارد
در جریان بازرسی کارشناسان استاندارد از واحدهای صنفی مراکز عرضه لوازم خانگی در خیابان امین حضور و نعمت‌آباد تهران، انواع یخچال و فریزر، کولر آبی، اجاق گاز، هود آشپزخانه، ماشین لباسشویی، سبزی‌خردکن و سینک ظرفشویی غیراستاندارد شناسایی و توقیف شد.
محمدحسین طاهری سرپرست اداره‌کل استاندارد استان تهران با تأکید بر اجباری بودن استاندارد فرآورده‌های مذکور، به شهروندان توصیه‌کرد: از خرید لوازم خانگی و کالاهای غیراستاندارد، به بهانه قیمت ارزان خودداری کنند. طاهری افزود: مطابق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، تولید، تمرکز و عرضه کالاهای مشمول استاندارد اجباری، بدون اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد جرم است و فروشندگان محصولات توقیف‌شده برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وعده سازمان هواپیمایی در تعلیق مجوز «علی‌ بابا» محقق نشد
در حالی که معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی از تعلیق مجوز مجموعه خدمات مسافرت هوایی و گردشگری علی‌بابا به علت گران‌فروشی خبر داده بود، اما این سایت کماکان عرضه بلیت هواپیما برای روزها و ماه‌های آینده را انجام می‌دهد.
به گزارش فارس، حسن خوشخو، از تعلیق مجوز مجموعه خدمات مسافرت هوایی و گردشگری علی‌بابا خبر داد و اظهار داشت: مجوز مجموعه خدمات مسافرت هوایی و گردشگری سفرهای علی‌بابا به علت بی‌توجهی به تذکرات و ادامه روند گرانفروشی تعلیق شد اما هنوز در سایت علی‌‌بابا امکان تهیه بلیت هواپیما وجود دارد. خوشخو در این‌باره گفت: نامه تعلیق مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای بستن دسترسی علی‌بابا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است‌ و شرکت‌های هواپیمایی دسترسی علی‌بابا به پروازهایشان را قطع می‌کنند. اما سایت علی‌بابا فروش بلیت پروازها را متوقف نکرده است و عرضه بلیت هواپیما در این سایت ادامه دارد.

دانه‌درشت‌های فرار مالیاتی
به دنبال موج‌سواری هستند
سخنگوی سازمان امور مالیاتی توضیحاتی را درخصوص محاسبه میزان مالیات و افرادی که به این میزان اعتراض می‌کنند، ارائه کرد. مهدی موحدی‌بکنظر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تا ۳۱ خردادماه، عنوان کرد: طبق داده‌های مذکور و بررسی‌های انجام شده، مالیات کل سال کمتر از 4 درصد مشاغل بالاتر از ۶۰ میلیون تومان و مالیات کل سال ۹۶ درصد مؤدیان کمتر از این رقم است. بر این اساس حدود ۹۰ درصد پرونده‌های مالیاتی برای کل سال باید کمتر از ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کنند. درواقع بر اساس این داده‌ها بخش قابل توجهی از افراد در فرایند مالیات کنار گذاشته شده‌اند. سخنگوی سازمان امور مالیاتی با طرح این سؤال که چه افرادی به پرداخت مالیات اعتراض می‌کنند، توضیح داد: برخی از افرادی که جزو 4 درصد مذکور هستند به افزایش میزان مالیات اعتراض دارند و به دنبال موج‌سواری هستند. در این مورد باید مراقب دانه درشت‌ها باشیم، منظور افراد معدودی هستند که به میزان مالیات محاسبه شده اعتراض دارند و سعی می‌کنند به واسطه جنجال‌آفرینی موج ایجاد کنند و موج‌سواری داشته باشند، البته تعداد این افراد بسیار محدود است و شاید کمتر از 5 درصد آن 4 درصد مذکور باشند. البته امسال شاهد این جنجال‌آفرینی‌ها نبودیم.

جستجو
آرشیو تاریخی