صفحات
شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

بارش تگرگ عصرگاهی همه را غافلگیر کرد

دختران دانش‌آموز در محاصره سیل اردبیل

زهرا هاشمی / سیل ویرانگر با بارش تگرگ سنگین کافی بود تا آژیر قرمز در مناطق بیله سوار به صدا درآید و در مهمترین عملیات فرشتگان سرخ پوش، دختران دانش‌آموزی که با مینی‌بوس به اردو رفته بودند، نجات یافتند.
سیل ویرانگر با بارش تگرگ در اردبیل
عصر یکشنبه سیل ویرانگر شهرستان‌های شمالی استان اردبیل همچون گرمی، انگوت، بیله سوار و اصلاندوز را فرا گرفت.
بر اثر بارش باران در شهرستان اصلاندوز و نواحی بالادستی سیل بی‌سابقه‌ای در دره رود و روستاهای حریم این رودخانه از جمله ایدر، اسکیلو، صفی خانلو، بوزچه و بران جاری شده و خسارت سنگینی به منازل مسکونی، زمین‌های کشاورزی و باغات وارد کرده است.
بارش تگرگ و باران در بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار سبب جاری شدن سیل از روستای انجیرلو شده و به سمت معابر عمومی مختلف جریان یافته که به سبب همین سیل به ۵۰ منزل مسکونی خسارت وارد شده است.
سیل مجدد به پل انجیرلو که پیش از این نیز تخریب شده بود، آسیب وارد کرد و همچنین جریان سیل از پل جهان خانملو نیز سرریز شد.
پراید گرفتار در سیل
در این سیل امدادگران هلال احمر در تاریکی شب با دریافت گزارشی از گرفتار شدن پرایدی با سرنشینانش در سیل مواجه شدند که با حرکت سریع به محل حادثه و انجام عملیات انسانی و انتقال آن به ارتفاعات توانستند پراید و سرنشینانش را نجات دهند.
نجات دانش‌آموزان دختر از سیل ویرانگر
در ساعات ابتدایی گفته شد 40 دانش‌آموز در یک قدمی سرنوشت مرگباری در سیل قرار گرفته‌اند.
علی پورعطا، نجاتگر هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» در خصوص نجات ۴۰ دانش‌آموز از سیل یکشنبه شب در اردبیل می‌گوید: اولاً باید این نکته را یادآور شوم که در این حادثه ۴۰ دانش‌آموز درگیر نشده بودند بلکه در یک دستگاه مینی‌بوس، ۲۵ دانش‌آموز، ۲ معلم و یک نفر راننده درگیر سیل شدند.
او در ادامه می‌افزاید: بارندگی از ساعت ۱۹ شروع شد و تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه، آنچنان شدت پیدا کرد که سیل گسترده‌ای به راه افتاد. همچنین در اکثر نقاط، این بارندگی به صورت بارش تگرگ بود. این بارش تگرگ به خودروها خسارت وارد کرد؛ از جمله اینکه شیشه‌های عقب و جلو و سقف ماشین‌های زیادی بشدت آسیب دیده بودند.
او در ادامه در خصوص عملیات نجات دانش‌آموزان می‌گوید: رئیس کمیته امداد شهرستان بیله سوار استان اردبیل با من تماس گرفت و اطلاع داد که یک مینی‌بوس که تعدادی دختر دانش‌آموز مقاطع متوسطه اول و دوم را از طرف کمیته امداد برای اردو به اردبیل برده بود ، در مسیر بازگشت به روستا، وسط جاده گیر کرده و در سیل افتاده، به طوری که نه راه پس دارد و نه راه پیش. در واقع از پشت و جلوی این مینی بوس سیل به راه افتاده و ماشین خاموش شده بود.
پورعطا با اشاره به اینکه میزان آنتن‌دهی تلفن‌همراه در آن شرایط بسیار پایین آمده بود، می‌گوید: به هر سختی که بود با راننده مینی‌بوس تماس گرفتم تا با همکارانم بتوانیم دقیقاً در محل گیر افتادن آنها حاضر شویم. وقتی به محل رسیدیم، شرایط بسیار ترسناک جلوه می‌کرد. شیشه عقب مینی‌بوس بر اثر برخورد تگرگ شکسته بود و دانش‌آموزان و معلم‌هایشان به همراه راننده، در میان آب‌های خروشان در یک جاده نیمه آسفالت گیر افتاده بودند. یک دانش‌آموز هم که به علت ترس، فشارش بالا رفته بود را به محلی امن رساندیم. ارتفاع آب در جاده، حدوداً یک متر و نیم بود و ما دانش‌آموزان را با کمک نیروهای اورژانس با احتیاط پیاده و سوار سه ماشین هلال احمر کردیم. از یک مسیر خاکی، حدوداً ۳۰۰ متر راندیم و در نهایت این ۲۸ نفر گرفتار در سیل را صحیح و سالم به محل امن رساندیم.
او می‌افزاید: نزدیک‌ترین مکان امن، سپاه بیله‌سوار بود که دانش‌آموزان و معلم‌هایشان و راننده مینی‌بوس را آنجا اسکان دادیم. کمی آن‌طرف‌تر از مینی‌بوس، ارتفاع آب آنچنان بالا آمده بود که پل جهان خانملو در آب ناپدید شده بود و از آن طرف هم تردد نه از شهر به روستا انجام می‌شد و نه برعکس و ماشین‌های زیادی در ترافیک مانده بودند. ما و تیم هلال احمر تا ساعت ۳ و نیم صبح و تا زمانی که سیل فروکش کرد در محل بودیم و تلاش می‌کردیم که به افراد کمک کنیم.
این نجاتگر هلال احمر می‌افزاید: ما وقتی دانش‌آموزان را به محل امن بردیم و خیالمان از بابت سلامتشان راحت شد، برای انجام عملیات‌های دیگر و کمک به روستاهای گرفتار در سیل، آنجا را ترک کردیم. بعداً من پیگیر و متوجه شدم، حدوداً ساعت ۱۲ شب، درست وقتی که سیل ته نشین شده بود، راننده مینی‌بوس، ماشین را روشن و حرکت کرده بود. همچنین تعدادی از دانش‌آموزان با خانواده‌هایشان که به دنبالشان آمده بودند به خانه رفتند و تعدادی نیز با مینی‌بوس راهی منازلشان شدند.او می‌گوید: اکثر خانواده‌ها از ماجرا مطلع شده و برای کمک آمده بودند ولی آن طرف پل جهان خانملو، مانده بودند و مینی‌بوس دانش‌آموزان این طرف پل بود.علی پورعطا در پایان می‌گوید: بعد از فروکش‌ کردن سیل، همکاران من در هلال احمر، برای کمک به خانه‌هایی که دچار آب‌گرفتگی شده‌اند مراجعه کرده و مشغول امدادرسانی به آنها هستند.
جستجو
آرشیو تاریخی