صفحات
شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

دادگاهی تازه علیه امام اوغلو، شهردار استانبول تشکیل شد

انتخابات شهرداری‌ها، شطرنج جدید اردوغان

علی حیدری
کارشناس مسائل ترکیه

ظاهراً بد بیاری‌های اکرم امام اوغلو شهردار استانبول پایانی ندارد. پس از شکست ائتلاف شش‌گانه در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری، حالا مشخص شده که پرونده‌ای جدید علیه شهردار استانبول در دادستانی این شهر گشوده شده است. اتهام این پرونده این بار بر خلاف پرونده قبلی، سیاسی نبوده و اقتصادی است. دادستانی «بویوک چکمجه» استانبول اتهام «فساد در مناقصه» را برای شهردار حزب جمهوریت خلق در نظر گرفته که اگر تأیید شود، امام اوغلو 3 تا 7 سال حبس خواهد داشت و از میادین سیاسی به دور خواهد بود.
امام اوغلو پیش از این نیز در سال گذشته به اتهام توهین به شورای عالی انتخابات و احمق خطاب کردن آنها به 2 سال و 7 ماه و 15 روز حبس و ممنوعیت فعالیت سیاسی محکوم شده بود. اگرچه این حکم هنوز به تأیید دیوان عالی نرسیده، اما مانند شمشیر دامکلوس، روی فعالیت‌های سیاسی امام اوغلو سایه افکنده است. همان حکم دادگاه بود که تبدیل به یکی از دلایل عدم اعلام اکرم امام اوغلو به عنوان رقیب انتخاباتی اردوغان و در نهایت، شکست ائتلاف شش‌گانه شد. البته که ولع کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریت خلق در رسیدن به پست ریاست جمهوری و شکست اردوغان بعد از سال‌ها مغلوب شدن را نیز نباید از نظر دور داشت.
به نظر می‌رسد که پس از موفقیت دادگاه قبلی در بیرون راندن امام اوغلو از گردونه رقابت‌های ریاست جمهوری، حالا شاهد دومین مرحله این بازی هستیم که هدفش بیرون راندن او از رقابت‌های شهرداری‌هاست. بخصوص اینکه زمان دادگاه را به 5 ماه دیگر یعنی ماه نوامبر موکول کردند تا به زمان انتخابات شهرداری‌ها نزدیک‌تر باشد. انتخاباتی که قرار است در مارس سال 2024(فروردین ماه سال 1403) برگزار شود و حالا همه تلاش اردوغان بعد از کسب سومین دوره پیاپی ریاست جمهوری، گرفتن شهرداری‌های در دست حزب جمهوریت خلق بخصوص استانبول است.
درست در زمانی که اکرم امام اوغلو درگیر ماجراهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری و اختلافات زیرپوستی با کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریت خلق است، به نظر می‌رسد که این ضربه از سوی اردوغان، تمرکز او را بیش از پیش به هم خواهد زد و شاید منجر به تصمیمی از سوی وی شود که یا با قدرت بیشتری به فکر کنار زدن قلیچدار اوغلو از رهبری حزب باشد یا خود به فکر تأسیس حزبی جدید بیفتد و مانند سلف خود محرم اینجه رهبری حزب خودش را بر عهده بگیرد. هر دوی این اتفاقات به سود اردوغان خواهد بود. اردوغان، هم بازی سیاست را به خوبی می‌داند و هم جامعه ترکیه را خوب می‌شناسد که اگر این‌طور نبود، نمی‌توانست دو دهه در بالاترین سطح سیاسی در این کشور نقش‌آفرینی کند. با وجود این، برنامه وی برای شهرداری استانبول تنها به اکرم امام اوغلو محدود نخواهد بود زیرا در دوره گذشته عاملی که توانست امام اوغلو را بر بن علی یلدیریم، مهره مورد علاقه اردوغان پیروز کند، رأی کردهای طرفدار حزب دموکراتیک خلق‌ها بود. رهبران این حزب از طرفداران خود خواستند به شهرداران حزب جمهوریت خلق رأی دهند که باعث پیروزی آنها در شهرهای مهم استانبول، آنکارا، آنتالیا، آدانا و ازمیر شد.
به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده باید شاهد اقدامی از سوی اردوغان برای این حزب نیز باشیم که یا انحلال آن است یا تلاش برای جذب آنها به سوی خود برای رأی دادن به مهره اردوغان، یا لااقل رأی ندادن به کاندیدای حزب جمهوریت خلق. استانبول 15 میلیون نفر جمعیت دارد، علاوه بر آن یکی از مهم‌ترین نمادهای ترکیه است و بر همین اساس، مدیریت این شهر، مقدمه‌ای است بر مدیریت ترکیه؛ سنتی که از گذشته وجود داشته و در دوره اخیر با اشتباهات قلیچدار اوغلو تکرار نشد. به همین دلیل است که اردوغان برای تداوم قدرت حزب عدالت و توسعه به دنبال تسلط مجدد بر این شهر است. اما باید دید که آیا در این بازی شطرنج جدید، باز هم قلیچدار اوغلو و امام اوغلو طعم شکست را خواهند چشید یا از اشتباهات درس گرفته‌اند؟

جستجو
آرشیو تاریخی