صفحات
شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اعتراف رسانه‌های عبری‌زبان

اسرائیل قدرت تأثیرگذاری بر مذاکرات ایران و امریکا را از دست داد

اخبار ضد و نقیض محافل رسانه‌ای درباره آنچه تحت عنوان «توافق موقت» میان ایران و امریکا مطرح شده با وجود تأیید نشدن از سوی مقامات رسمی دو کشور آب در خوابگاه رژیم صهیونیستی انداخته است. چنانکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم در جلسه کابینه‌اش با اشاره به ادعای تکذیب‌شده «توافق موقت» گفت: ما با این توافق مخالفیم و تکرار می‌کنم که اسرائیل هر کاری برای حفاظت از خود انجام خواهد داد.
رسانه‌های عبری اما به نقل از منابع امنیتی خود تصریح کردند که دستگاه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی به این اعتقاد رسیده‌اند که تل‌آویو قدرت تأثیرگذاری بر جزئیات تفاهمات گام به گام میان ایالات متحده و ایران را از دست داده است و به همین دلیل به دنبال طرح ایده دریافت غرامت از امریکا در ازای امضای توافق جدید هسته‌ای با ایران است.
به گزارش مهر به نقل از وبگاه المیادین، برآورد مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی مبنی بر این است که امکان رسیدن به توافقات گام به گام میان ایران و ایالات متحده بسیار بالاست و دولت امریکا تصمیم به توافق با تهران در موضوع هسته‌ای تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در اواخر سال آینده میلادی دارد.
روزنامه صهیونیستی معاریو حتی درباره جزئیات این توافق ادعایی، مطالب دیگر رسانه‌های غربی را تکرار کرد و نوشت: «توافق بر این مسأله استوار است که غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران از میزان مشخصی بالاتر نرود، همچنین ایران باید از حمله به نظامیان امریکا و دیگر وابستگان امریکا در خاورمیانه خودداری کند اما در مقابل واشنگتن اموال بلوکه شده ایران را آزاد کند.»
این همه در حالی است که ادعای «توافق موقت» و تلاش امریکایی‌ها برای استفاده از ظرفیت مذاکرات غیرمستقیم عمان در راستای حل مسأله هسته‌ای نخستین بار در رسانه‌‌های امریکایی و به نقل از منابع امریکایی و اسرائیلی مطرح شد و حتی برخی رسانه‌های امریکایی از پذیرش این توافق ادعایی توسط کابینه رژیم صهیونیستی نوشتند.
«توافق موقت» به عنوان آنچه مبنای نگرانی صهیونیست‌ها و ادعایشان درباره محتوای آن قرار گرفته نخستین بار از سوی برخی رسانه‌های غربی و احتمالاً بر مبنای خبر در جریان بودن مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و امریکا با میانجی‌گری عمان مطرح شد. ادعایی که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آن را گمانه زنی رسانه‌ای با انگیزه‌های خاص سیاسی ودر جهت بر هم زدن روند جاری مذاکرات دانست وتصریح کرد: «چیزی تحت عنوان مذاکره‌ برای توافق موقت و یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تأیید نمی‌کنیم.» وی در عین حال انجام مذاکراتی در عمان را با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم تأیید کرد و گفت: «مذاکرات مسقط مخفی نبوده و از طریق واسطه‌ها و خاصه با توجه به مساعی جمیله مقامات عمانی گفت‌وگوهای غیرمستقیم و با واسطه انجام می‌دهیم. این جزئی از روندی است که در حال انجام است.» آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا هم گزارش‌ها در مورد توافق موقت با ایران در زمینه هسته‌ای را رد کرد اما به پیگیری مسائل از طریق دیپلماسی اذعان کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی