صفحات
شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اخبــــــــار

ثبت کمترین رشد نقدینگی
دولت سیزدهم در کنار ثبات‌بخشی به بازارها، از عوامل بنیادین اثرگذار بر تورم نیز غافل نشده و یکی از مصادیق تلاش برای مهار عوامل بنیادین تورم، کنترل رشد نقدینگی است؛ به طوری که در ۲ ماه نخست امسال، کمترین میزان رشد نقدینگی در پنج سال اخیر به ثبت رسیده است. به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، تورم در کشور ما نیم قرن است که به عنوان یک مسأله مطرح بوده است. در دهه ۷۰ تورم ۲۵ درصدی و در دهه ۸۰ به‌طور متوسط تورم ۱۵ درصدی وجود داشت؛ در دهه ۹۰ نیز متوسط تورم افزایشی بود و در پنج سال اخیر اقتصاد ایران دست به گریبان تورم متوسط ۴۰ درصدی بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد نقدینگی در 2 ماه ابتدایی امسال ۲,۱ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ دهم درصد کاهش داشته است. رشد نقدینگی در 2 ماه نخست سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب در اردیبهشت ۹۸ نسبت به اسفند ۹۷؛ ۳,۱ درصد، در اردیبهشت ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸؛ 5 درصد، در اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۹؛ ۳,۶ درصد و در اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰؛ ۲,۳ درصد بوده است. بنابراین رشد نقدینگی در ۲ ماه ابتدای امسال کمترین نرخ را در پنج سال اخیر داشته است. بر همین اساس رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۲ معادل ۳۰,۹ درصد، در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۱ معادل ۳۴,۷ درصد و رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ۳۸,۸ درصد بوده است که انتظار می‌رود با همین روند تا پایان سال‌جاری هدفگذاری رشد نقدینگی ۲۵ درصد محقق شود.

۳۲ هزار میلیارد برای ازدواج و فزرندآوری
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۳۲,۲ هزار میلیارد تومان شامل ۷,۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری و ۲۴,۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.
به گزارش بانک مرکزی، مهدی صحابی در تشریح اقدامات بانک مرکزی در راستای تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری افزود: تأکیدات جدی در جلسات و مکاتبات مربوط برای تسهیل در اخذ ضمانت و تسریع در فرایند پرداخت، ایجاد امکان مشاهده وضعیت و رتبه اعتباری متقاضیان در سامانه فرزند و نیز آغاز فرایند اخذ ضمانت و وثایق به صورت غیرحضوری در تعدادی از بانک‌ها منجر به این موضوع شده است که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۲۸ خرداد مبلغ ۷,۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری پرداخت شود که بیانگر رشد حدود ۱۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

جستجو
آرشیو تاریخی