صفحات
شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

مکرون برای حل بحران سیاسی بیروت، دست به دامان بن سلمان شده است

لبنان؛ اولویت مذاکرات فرانسه و عربستان

زهره صفاری
خبرنگار

دیدار امانوئل مکرون و ولیعهد سعودی در کاخ الیزه با بیانیه مشترکی به پایان رسید که اولویت آن اقدام سریع سیاسی برای پایان دادن به بحران انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان بود.
به گزارش سایت روزنامه الاهرام، کارشناسان معتقدند رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال آن است تا با کمک ولیعهد عربستان، به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل حل بحران لبنان، نفوذ در منطقه را بیشتر کند. این در شرایطی است که پارلمان لبنان چهارشنبه گذشته برای دوازدهمین بار در انتخاب رئیس‌جمهور جدید ناکام ماند؛ اتفاقی که اعتراضات گسترده‌ای را در داخل این کشور ایجاد کرد و جامعه بحران‌زده لبنان را که علاوه بر مشکلات سیاسی، در بحران اقتصادی نیز گرفتار شده است، دچار تنش‌های اجتماعی فراگیر کرد.
در این میان به نوشته العالم، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اعلام کرده، درصد آرای به دست آمده توسط سلیمان فرنجیه نامزد مورد تأیید حزب‌الله و جنبش امل، مخالفان را متعجب کرده و آنان را از رأی نیاوردن جهاد ازعور، وزیر سابق با وجود کسب آرای بیشتر نسبت به فرنجیه شوکه کرده است. طوری که بسیاری از نمایندگان اپوزیسیون حاضر به کنار آمدن با این موضوع نبوده و با مخالفت‌هایشان بر آتش بحران انتخاب ریاست جمهوری دامن می‌زنند.
هرچند بحران سیاسی لبنان برای فرانسه که در گذشته قدرت و نفوذ بسیاری در عرصه سیاسی و اقتصادی این کشور داشت، اهمیت زیادی دارد اما برای مکرون حل این بحران مسأله‌ای حیثیتی است. زیرا پس از انفجار بندر بیروت، یعنی نزدیک به دو سال، مدعی شده، خواهان حل بحران لبنان است و طرح‌هایی برای آن ارائه کرده است. او به همین دلیل در مذاکرات خود با محمد بن سلمان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و برقراری ثبات در منطقه و خاورمیانه، تأکید کرده و حل بحران لبنان را ضروری خواند و در کنار آن پس از دیدار با ولیعهد سعودی تأکید کرد: «فرانسه آماده حمایت از عربستان برای تقویت توان دفاعی این کشور و همچنین تحقق چشم‌انداز 2030 با اجرای دستور کار اقتصادی و اجتماعی این کشور است.» در عین حال به باور کارشناسان الاهرام، توافق اخیر عربستان و ایران، بسیاری از سران غربی را برای نفوذ بیشتر در منطقه ترغیب کرده است. یک مقام فرانسوی با ابراز امیدواری درباره نقش‌آفرینی مؤثر عربستان برای حل بحران لبنان پس از دیدار با مکرون گفت: «آنچه که دستور کار عادی‌سازی روابط میان عربستان و ایران نیز دنبال می‌کند حل بحران‌های منطقه‌ای است.»

آرزوهای بزرگ مکرون
رئیس‌جمهور فرانسه که با تصویب خودسرانه قانون اصلاحات بازنشستگی در داخل کشورش اقبال زیادی نمی‌بیند برای تقویت وجهه خارجی خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. او در این راستا گرچه اولویت مذاکراتش با ولیعهد عربستان را به حل بن‌بست سیاسی لبنان اختصاص داده بود، اما در عین حال گریزی نیز به اوکراین داشت و درصدد برآمد تا بن سلمان را برای مذاکره با روسیه و در نتیجه ارائه راهکاری برای حل بحران اوکراین سوق دهد. به نوشته پولیتیکو، عربستان در موضوع اوکراین موضع مبهمی را اتخاذ کرده است و در حالی که از یکسو همسو با قطعنامه سازمان ملل، عملیات روسیه در اوکراین را مورد انتقاد قرار داده، از سوی دیگر در برابر خواسته امریکا برای افزایش تولیدات نفتی خود مقاومت و به این ترتیب درآمد نفتی روسیه را تقویت کرده و همین امر سبب شده است که روابط ولیعهد عربستان و رئیس‌جمهور روسیه تنش‌آمیز نباشد. همین موضع مبهم می‌تواند روزنه‌ای باشد برای اینکه مکرون به آرزوهایش نزدیک‌تر شود. در همین ارتباط یکی از مقامات دفتر مکرون به خبرنگاران گفت: «ما از عربستان پرسیدیم که آیا می‌تواند برای تسریع حل بحران اوکراین به ما کمک کند و روند مذاکرات نیز ما را نسبت به این امر خوشبین کرده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی