صفحات
شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

جهانبخش گل طلایی را در قرقیزستان زد

دستاورد بزرگ کافا آشتی آزمون و طارمی!

سعید زاهدیان
روزنامه نگار

 دیروز شاید یکی از بهترین روزها برای تیم‌ملی در دو، سه سال گذشته بود. با اینکه خود بازیکنان هم می‌دانستند که برد پرگل برابر قرقیزستان وافغانستان دستاورد ویژه‌ای نیست اما تمام اعضای تیم از پیروزی 5-1 در بیشکک بی‌نهایت خوشحال بودند؛ مسابقه‌ای که در آن ابتدا مهدی طارمی هت تریک کرد و بعد نوبت به سردار آزمون رسید تا دبل کند و بازیکنان حلقه شادی تشکیل دهند. ملی‌پوشان پیش از سفر به ازبکستان برای انجام بازی فینال کافا برابر این تیم، ناهار را در محل هتل خوردند و با خوشحالی در کنار هم بودند اما این شادی آنها تنها به دلیل برد پرگل برابر قرقیزستان میزبان و افغانستان نبود، چرا که اساساً بردن این تیم‌ها همواره برای فوتبال ایران مثل آب خوردن بوده و هست و فقط هر بار تعداد گل‌ها کمی‌ بیشتر و کمتر می‌شود. بازیکنان پس از اینکه ناهار را صرف کردند، به پارک بزرگ کنار هتل رفتند و دقایقی قدم زدند؛ ملی‌پوشان در گروه‌های ۴-۵ نفری یا ۳-۴ نفری یا قدم می‌زدند یا در سایه درخت‌ها روی نیمکت و چمن پارک لم داده بودند و از رفتار و بگو و بخند آنها می‌شد حدس زد که چقدر بشاش و شاداب هستند. تقریباً هر روز این اتفاق برای بازیکنان رخ می‌داد و از لحظه ورود به قرقیزستان جو صمیمی متفاوتی میان آنها وجود داشت که این اردو را نسبت به فیفادی قبلی و حتی دوران جام‌جهانی متفاوت کرده بود. اما دلیل این صمیمیت چه بود؟

طارمی و آزمون، از کدورت تا دوستی
از حاشیه فاصله بگیریم؛ از فضای شهر و استادیوم قدیمی درحال مرمت دور شویم و بی‌توجه به شباهت قرقیزستان و سایر کشورهای آسیا میانه، به مهم‌ترین ماجرای این اردو بپردازیم. همه یادمان هست که در دوره دراگان اسکوچیچ تیم ملی دو شقه شد. سردار و تعدادی از بازیکنان یک طرف بودند که از سرمربی کروات حمایت کردند و طارمی و گروهی دیگر علیه اسکوچیچ موضع گرفتند. این اختلافات باعث شد تا فدراسیون فوتبال برای مدیریت تیم‌ملی، سراغ کارلوس کی‌روش برود. در جام‌جهانی و اردوهای آماده‌سازی، با اینکه تنش در اردو فروکش کرد اما تعدادی از بازیکنان ته دل‌شان از هم دلخور بودند و با اینکه در تمرینات و هتل وانمود می‌کردند که هیچ اختلافی بین آنها نیست اما در محافل خصوصی ناراحتی خود از گروه مقابل را ابراز می‌کردند. در این میان، کاریزمای کی‌روش باعث شد تا تیم ایران با کمترین تنش به قطر برود اما برخلاف ادوار قبل تیم‌ملی یکدل و یکدست نبود. نتایج ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ به هواداران نچسبید و پس از حذف ایران، سرمربی پرتغالی از تیم ملی رفت و فدراسیون، امیر قلعه‌نویی را انتخاب کرد. یکی از دلایل اصلی انتخاب قلعه‌نویی هم، مدیریت ستاره‌ها بود. ستاره‌هایی که به بهانه یک سوءتفاهم در تقابل با هم قرار داشتند. در میان تمام بازیکنان ایران، همواره آزمون، طارمی و علیرضا جهانبخش حکم بزرگتر تیم را دارند و رفاقت قدیمی آنها باعث می‌شد تا در زمین همکاری فوق‌العاده‌ای باهم داشته باشند اما گسل به وجود آمده میان طارمی و سردار و سردی رفقای قدیم، به سایر بازیکنان سرایت کرده بود. اما در این اردو، بازیکنان با اتفاقی خوشایند مواجه شدند. سردار و طارمی مثل جام‌جهانی روسیه و جام‌ملت‌های آسیا 2019 امارات، اغلب باهم قدم می‌زدند و دست در گردن هم، شوخی و بگو و بخند گذشته را داشتند. برای بسیاری از بازیکنان سؤال بود که این دو چگونه دوباره یار غار و رفیق شفیق هم شدند؟!

پادرمیانی جهانبخش
ماجرا به ماه‌ها قبل برمی‌گردد؛ شاید جهانبخش دوست نداشته باشد که این ماجرا رسانه‌ای شود اما وقتی یک بازیکن که بازوبند کاپیتانی را بر بازو می‌بندد و در بسیاری از بازی‌ها به عنوان پیشقراول تیم وارد زمین می‌شود، با سردار و طارمی صحبت‌های زیادی انجام داد. جهانبخش که بازیکنی با پرستیژ و پرنسیب خاصی است و تمام بازیکنان حرف او را قبول دارند، برای ایجاد صلح و آشتی دادن دو ستاره بزرگ تیم‌مان از مدت‌ها قبل مقدمه‌چینی کرد. ستاره فاینورد که از مدت‌ها قبل با این دو ستاره صحبت کرده بود، در فیفادی اخیر و تورنمت کافا شرایط را مهیای آشتی دادن ستاره‌ها می‌بیند و به سردار جملاتی با این مضمون می‌گوید که تمام تیم می‌دانند قهرمانی در جام‌ملت‌ها آسیا که آرزوی دیرینه مردم ایران است، بدون اتحاد و همدلی به دست نمی‌آید. از نظر من، قهرمانی آسیا با تو (سردار) بدست می‌آید. الان تو در بهترین فرم ممکن هستی و مهدی (طارمی) هم در اوج آمادگی است. اگر رابطه شما مثل سابق شود و سوءتفاهم‌ها کنار برود، نسل ما می‌تواند قهرمان آسیا شود.» وقتی سردار حرف‌های منطقی و دوستانه جهانبخش را می‌شنود، می‌گوید که من و مهدی رفیق که هیچ، مثل برادریم و هیچ مشکل و اختلافی بین ما نیست. همین مسأله باعث می‌شود تا سردار و طارمی با وساطت جهانبخش بایکدیگر حرف بزنند و تمام اختلاف‌ها و سوءتفاهم‌ها به پایان برسد.
جشن آشتی‌کنان این دو مهاجم بزرگ
همه این اتفاقات قبل از بازی ایران و افغانستان رخ داد اما هت‌تریک طارمی و دبل آزمون را می‌شود به جشن آشتی‌کنان این دو مهاجم بزرگ تعبیر کرد. حالا تیم ایران متحد و همدل از قرقیزستان به ازبکستان سفر کرد تا سخت‌ترین بازی خود در آسیای میانه را در شرایطی برگزار کند که در دو، سه سال اخیر هیچ‌گاه تیم‌مان را تا این اندازه صمیمی و همدل ندیده بودیم. شاید کافا بار فنی چندانی برای بازیکنان ایران نداشت اما بزرگترین دستاورد این تورنمت متحد شدن بازیکنان برای قهرمانی در جام‌ملت‌ها بود که به تلاش جهانبخش رقم خورد. اینکه تیم ایران بجز دو ستاره بزرگ، کاپیتانی فهمیده و موقعیت‌سنج دارد که شرایط و حساسیت لباس ملی را درک می‌کند، یک امتیاز بزرگ برای قلعه‌نویی محسوب می‌شود. با اینکه جهانبخش مهاجم است و طارمی و آزمون رقبای او محسوب می‌شوند، اما او مسئولیت بزرگ خود را فدای منافع شخصی نمی‌کند تا در فضایی که دو مهاجم صمیمیت قبل را ندارند، خودش را بالا بکشد. نگاه حرفه‌ای جهانبخش و همراهی آزمون و طارمی که هرسه در تیم‌های بزرگ و خوب اروپا بازی می‌کنند، دل ما را به موفقیت در جام ملت‌های آسیا قرص می‌کند تا نتایج جام‌جهانی را به فراموشی بسپاریم و با تیمی متحد و از خودگذشته، بعد از حدود نیم قرن جام قهرمانی آسیا را بالای سر ببریم؛ بدون تعارف و در کمال احترام باید به جهانبخش، طارمی و آزمون گفت: «متشکریم!»

 

بــــرش

رکورد خاص طارمی در دیدار با قرقیزستان
تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود در مسابقات کافا، با نتیجه 5-1 قرقیزستان را شکست داد تا به فینال این رقابت‌ها صعود کند. سه گل اول ایران را در این مسابقه طارمی به ثمر رساند و دو گل بعدی را هم سردار آزمون زد. سردار با این دبل در رده سوم گلزنان برتر تاریخ تیم ملی 44 گله شد و طارمی هم تعداد گل های ملی اش را به عدد 36 رساند و در رده ششم گلزنان برتر ملی باقی ماند. با این حال، این مهاجم پورتو که در دیدار با افغانستان هت‌تریک کرده بود، در برابر قرقیزستان هم هت‌تریک کرد و توانست برای دومین دیدار متوالی سه گل بزند. او دومین بازیکن تاریخ تیم ملی، پس از علی دایی است که توانسته در دو بازی متوالی هت‌تریک کند. دایی هم در مقدماتی جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۶، توانسته بود در فاصله دو روز و در جریان پیروزی‌های 8-0 و 7-0 برابر نپال و سریلانکا، هت‌تریک کند. همچنین طارمی که پیش از این در جریان پیروزی 5-0 ایران برابر سوریه برای نخستین بار در رده ملی هت‌تریک کرده بود، با ثبت این ۳ گل، از بازیکنانی چون بهتاش فریبا، غلامحسین مظلومی و سردار آزمون عبور کرد و با ۳ هت‌تریک در رده دوم ملی‌پوشانی قرار گرفت که موفق به ثبت بیشترین هت‌تریک برای تیم ملی شدند و به کریم باقری و علی کریمی رسید. دایی در این جدول هم رکورددار است و با ۸ هت‌تریک در رده نخست قرار دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی