صفحات
شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

هدف‌گذاری برای تحقق تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان

نفوذ اقتصادی ایران درحوزه خزر، روندی صعودی دارد

نشست مشترک بین عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و لذیذ قدرت‌اف وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان و تیم همراه، برگزار و طرفین درباره افزایش تبادلات تجاری و امضای توافقنامه‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط با توسعه همکاری‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
امضای اسناد توسعه تجارت با حضور دو رئیس‌جمهور
عباس علی‌آبادی وزیرصمت در مورد نتایج اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان گفت: مدت‌ها بود که در خصوص اسناد زیرساختی برای توسعه تجارت بین دو کشور ایران و ازبکستان صحبت می‌شد اما مسائل مربوط به آن متوقف بود که با همکاری‌ها و فعالیت‌های خوب طرفین، اسناد تقریباً آماده شده است و طی هفته جاری در حضور ‌رؤسای‌جمهور دو کشور امضا خواهد شد. وزیر صمت با اشاره به زمینه مهم و جدید برای همکاری میان طرفین در حوزه برق و انرژی که مورد موافقت مقامات ازبکستانی قرار گرفت، تأکید کرد: هیأت ازبکستانی قرار است در این سفر بازدیدی از صنایع ایران انجام دهند که مطمئناً پتانسیل‌های بسیار خوبی برای همکاری در این بخش وجود دارد که باید فعال شود.
الزام فراهم‌ کردن زیرساخت‌ها
وی فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه تجارت بین دو کشور ایران و ازبکستان را برای رسیدن به تراز تجاری مطلوب ضروری برشمرد و افزود: یکی از این زیرساخت‌ها در زمینه لجستیکی است که در اسناد و مذاکرات وجود داشت. علی‌آبادی بیان کرد: در زمینه مالی نیز باید تأکید بیشتری صورت گیرد تا قواعد زیرساختی مشخص و مناسبی برای ایجاد تسهیلات لازم برای تجار و بازرگانان در این خصوص و همچنین گمرک فراهم شود. در این راستا مقرر شد نمایندگانی میان دو کشور مشخص ‌شوند تا برای تسریع در ایجاد این زیرساخت‌ها جلسات مشترکی برگزار کنند.
نیازمند طراحی پلتفرمی ویژه
وزیر صمت همچنین با بیان اینکه تبادلات تجاری و توسعه تجارت نیاز به پلتفرم دارد که نظام مالی و پولی از جمله اساسی‌ترین ارکان این پلتفرم است، یادآور شد: با توجه به شرایط خاص هر دو کشور، نیاز به طراحی پلتفرمی ویژه وجود دارد که باید در سفرها و نشست‌های مرتبط، بتوانیم زمینه‌های اصلی را برای ایجاد این پلتفرم ایجاد کنیم.
شناسایی مزیت‌های مشترک
علی‌آبادی با اشاره به اینکه کشور ایران دارای پتانسیل‌ و ظرفیت‌های خوبی در حوزه برق و انرژی است که در برنامه‌های بازدید هیأت ازبکستانی هم قرار دارد، تأکید کرد: در این سفر می‌توانیم فضای تازه‌ای را برای توسعه همکاری‌ها در این حوزه‌ها به دست آورده و زمینه‌های همکاری‌های متعدد را ایجاد کنیم. همچنین از آنجا که در کشور ازبکستان هم فرصت‌ها و توانمندی‌های بسیاری وجود دارد که هنوز شناسایی نشده، وظیفه‌مان است که مزیت‌های مشترک میان طرفین را شناسایی و به‌ همدیگر متصل کرده تا دو کشور از منافع این مزیت‌ها بهره‌مند شوند. وزیر صمت با اشاره به اینکه گمرک هم از جمله موارد مرتبط با پلتفرم است، بحث‌های گمرکی را از جمله قواعد اصلی زیر ساخت‌های توسعه تجارت میان دو کشور برشمرد.
افزایش قابل‌توجه حجم تبادلات تجاری
لذیذ قدرت‌اف وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان در جمع خبرنگاران گفت:‌ در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور که چندی پیش در ازبکستان برگزار شد، توافقات بسیار خوبی حاصل شد که یکی از مهم‌ترین توافقات تهیه نقشه راه برای رسیدن به تجارت یک میلیارد دلاری بین دو کشور است. وی با بیان اینکه مسأله مذکور شاخصی است که رؤسای‌جمهور دو کشور در نشست‌ها و دیدارهای مختلف به آن تأکید کردند، افزود: فکر می‌کنیم مکانیسمی در حال طراحی است که بتوانیم طی یکی، دو سال آینده حجم تبادلات تجاری بین دو کشور را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهیم.
وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان با بیان اینکه موضوع دوم همکاری‌های میان دو کشور به حمل‌ونقل و ترانزیت بازمی‌گردد، اضافه کرد: سند و نقشه راه همکاری‌های طرفین در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت طی هفته جاری امضا می‌شود. وی اضافه کرد: این سند به ما اجازه می‌دهد به‌ صورت فصلی یا ماهانه کارگروهی در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی برگزار شود؛ کارگروهی که بتواند روند اجرایی‌سازی این موافقتنامه را چک کند و مورد بررسی قرار دهد. قدرت‌اف یادآور شد:مسأله بعدی همکاری‌ها میان ایران و ازبکستان در زمینه مسائل صنعتی، شیمی، پتروشیمی، داروسازی و تجهیزات پزشکی است.
اولویت تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران
وی با بیان اینکه از فناوری‌های پیشرفته ایرانی اطلاع داریم، خاطرنشان کرد: باعث افتخارمان است که پذیرای شرکت‌های ایرانی باشیم و توافقات بسیاری هم در این موضوعات انجام شده است. وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان اظهار داشت: در مجموع تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های ما است و دولت ازبکستان هر کاری انجام می‌دهد تا شرایط برای توسعه روابط با ایران مهیا شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی