صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

درگفت‌و‌گو با مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران بیان شد

اقدامات دولت سیزدهم از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کرد

 
 
 
 
در ادامه افت و خیزهای شدید معاملات بازار سهام که از سال ۹۹ در بازار حاکم شد و همچنین به منظور کاهش ضرر و زیان سرمایه‌گذاران از ورود سرمایه‌هایشان به این بازار، دولت با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار اقداماتی را در راستای کاهش هیجانات این بازار در دستور کار قرار داد تا شاید از این طریق شاهد کاهش هیجانات ایجاد شده در بازار سهام و نیز نوسانات شدید شاخص بورس باشیم.
با وجود همکاری‌های مؤثر مسئولان دولتی برای بازگشت رشد به شاخص‌های بازار و نیز تصمیمات درستی که برای این بازار در راستای قرار گرفتن معاملات در مسیر درست اتخاذ شد اما این‌گونه تغییرات با تأثیر موقتی بر بازار همراه بود و پس از چند روز مجدد شاهد ایجاد هیجانات کاذب در این بازار بودیم.
اکثر کارشناسان ضمن ارزیابی مثبت از اقدامات دولت و سازمان بورس در حوزه بازار سرمایه، علت عدم تأثیرپذیری بازار از این اقدامات را بی‌اعتمادی سهامداران به رگولاتور و نهاد ناظر عنوان کرده‌اند و معتقدند پس از اشتباهات رخ داده در این بازار توسط مدیران قبلی، اعتماد سهامداران برای سرمایه‌گذاری در این بازار از بین رفته و به سختی می‌توان شاهد تغییر نگاه سهامداران به این بازار و تأثیر مثبت شاخص بورس از تصمیمات مسئولان بود.
علاوه بر تصمیمات مسئولان دولتی در این حوزه، ارکان بازار سرمایه در راستای بهبود وضعیت بازار از هیچ اقدامی کوتاهی نکردند و با کمک سازمان بورس، ابزارهای مختلفی را در این بازار برای تغییر مسیر معاملات و بازگشت اعتماد به سهامداران به کار گرفتند. به منظور بررسی اقدامات شرکت بورس تهران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، به سراغ مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران رفتیم تا ضمن اعلام برنامه‌های این شرکت برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ بازار سهام در سال ۹۹، توصیه‌های خود را به سهامداران برای کسب بازدهی مناسب از این بازار اعلام کند.
 در این زمینه «محمدامین قهرمانی»اعلام کرد، مسأله مربوط به دوطرفه کردن بازار از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از اتفاقات سال ۹۹ در دستور کار شرکت بورس قرار گرفته است.
اقدام دیگری که برای جلوگیری از ضرر و زیان سرمایه‌گذاران در بورس و کاهش نوسانات در این بازار اجرایی شد، استفاده از قرارداد آتی تک سهم است که به مراتب شاهد اثر مثبت آن بر بازار خواهیم بود.
تقویت بازار اولیه، اقدام دیگر در دستور کار شرکت بورس تهران است که پیگیر هستیم آن را از طریق افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و نیز ورود شرکت سهام پروژه به بورس اجرایی کنیم. انجام این اقدامات، تأثیرگذار و کمک‌کننده در جلوگیری از نوسانات شدید و غیرعادی معاملات بورس در جهت افزایش و کاهش شاخص بورس خواهد بود.
مسأله دیگر این است که شرکت‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف مانند پتروشیمی و پالایشی وجود دارند که هنوز وارد بازار سرمایه نشده‌اند، با وجود پیگیری‌های زیادی که صورت گرفته اما هنوز اقدام چندان درستی برای ورود آنها به بورس انجام نشده است. نهایی شدن این موضوع و ورود آنها به بورس جزو اقداماتی است که می‌تواند کمک‌کننده به جذب نقدینگی در بازار باشد.
 
راه‌های افزایش اعتماد سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس
قهرمانی در ادامه صحبت‌های خود درباره راه‌های افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس و ورود سرمایه‌هایشان به این بازار سخن گفت و ادامه داد: حوزه حاکمیت شرکتی از جمله مسائلی است که می‌تواند کمک‌کننده در این زمینه باشد و در بورس تهران تمرکز خود را در این زمینه گذاشته‌ایم و طبق آخرین پیگیری‌های صورت گرفته، قرار بر این است تا دستورالعمل رتبه‌بندی آن در سازمان بورس نهایی ‌شود. تقویت حوزه حاکمیت شرکتی به دلیل کمک در حوزه راهبردی شرکت‌ها، یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند با تأثیر زیاد در بازار همراه شود. همچنین بحث مربوط به حوزه ناشران و نظارت دقیق‌تر بر شرکت‌ها از طریق سامانه‌هایی که در بورس تهران در حال آماده‌سازی و پیاده‌سازی است می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.
به گفته وی اکنون تأکید سازمان بورس و شرکت بورس تهران بر افزایش سواد مالی بوده و برنامه‌هایی را در این حوزه در دستور کار قرار داده که امیدواریم این اقدام بتواند کمک‌کننده به فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ‌و نقش‌آفرینی در بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار باشد.
 
توصیه به سهامداران
مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضمن اعلام برنامه‌های این شرکت برای بهبود وضعیت بورس و کاهش ضرر و زیان سرمایه‌گذاران از این بازار به توصیه سهامداران پرداخت و اعلام کرد: سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس باید به مطالعه و بررسی صورت‌های مالی‌، گزارش مالی، امیدنامه‌ها و گزارش‌های ارزش‌گذاری بپردازند و براساس آن برای سرمایه‌گذاری در بورس و انتخاب سهام مناسب تصمیم‌گیری کنند. همچنین نگاه بلندمدت سهامداران و عدم تصمیم‌گیری آنها تحت تأثیر اخبار نادرست و شایعات منتشرشده می‌تواند تأثیرگذار در کسب بازدهی مناسب آنها از این بازار باشد.
 
برنامه‌های شرکت بورس تهران برای ورود نقدینگی بر مدار تولید
وی در ادامه به برنامه‌های این شرکت برای افزایش ورود نقدینگی بر مدار تولید اشاره کرد و گفت: پذیره‌نویسی شرکت‌های پروژه براساس صرف سهام از طریق سلب حق تقدم از جمله اقداماتی است که در دستور کار این شرکت قرار دارد، بنابراین با انجام پذیره‌نویسی نقدینگی وارد شرکت‌ها شده و صرف توسعه پروژه‌ها خواهد شد.
با توجه به چنین مسأله‌ای بورس تهران یکی از جهت‌گیری‌های اصلی خود را توسعه شرکت‌های پروژه قرار داده است. قهرمانی همچنین درخصوص برنامه‌های بورس تهران برای عرضه‌های ا‌ولیه اظهار داشت: در حوزه ناشران، شرکت‌های در حال معامله را تشویق کردیم که به سمت افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم پیش بروند تا از این طریق منابع بدست آمده از بازار وارد شرکت و صرف توسعه شرکت و پروژه‌ها شوند. این حوزه یکی از جهت‌گیری‌های اصلی ما در بورس تهران است و به جد پیگیر آن هستیم، امیدواریم شرکت‌ها و سهامداران به خوبی پیگیر این موضوع باشند تا بتوانیم طرح مدنظر را به درستی پیش ببریم.
جستجو
آرشیو تاریخی