صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در جریان سفر رئیس جمهور به نیکاراگوئه مطرح شد

ارتباط دائمی کشورهای مستقل عامل مصونیت در برابر نظام سلطه

رئیس جمهور در جریان سفر خود به امریکای لاتین، در دومین روز حضورش در نیکاراگوئه که پیش از سفر به کوبا صورت گرفت، در ساختمان پارلمان این کشور حضور یافت و با «گوستاوو پوراس» رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی طی سخنانی در جمع نمایندگان این پارلمان، ضمن ادای احترام به قهرمانان بزرگ امریکای لاتین و مردم نیکاراگوئه، «اشغال نظامی، کودتا و تحریم» را حربه نظام سلطه علیه ملت‌های مستقل توصیف کرد و گفت: امریکا و کشورهای غربی در حرف، مدعی مبارزه با تروریسم هستند، اما در عمل همان‌طور که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعتراف کردند گروه تروریستی داعش را ایجاد و حمایت می‌کنند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش ارتباط دائمی کشورهای مستقل با یکدیگر را عاملی برای مصونیت در مقابل نظام سلطه دانست و گفت: نظم کنونی جهان در حال تغییر است و شاخص‌ها نشان می‌دهد که قدرت سلطه‌گران و امریکا رو به افول بوده و اراده ملت‌ها در امریکای لاتین و غرب آسیا در حال برآمدن است.
«گوستاوو پوراس» رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه هم در این دیدار اظهار داشت: دوستی با دولت و ملت ایران به عنوان کشوری که همراه و همسو با نیکاراگوئه برای در اختیار داشتن حق تعیین سرنوشت و حفظ هویت خود مبارزه کرده، برای ما مایه افتخار است.

امضای 3 سند و تفاهمنامه همکاری
در ادامه برنامه‌های این سفر، مراسم امضای اسناد همکاری‌های مهم دوجانبه ایران و نیکاراگوئه در حضور رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه دو طرف، 3 سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند. این تفاهمنامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده که به امضای وزرای خارجه و بهداشت و درمان ایران و همتایان نیکاراگوئه‌ای رسید.
نظام سلطه؛ مقابل تحقق اراده ملت‌ها
رئیس جمهور در بخش پایانی برنامه‌های سفر رسمی به نیکاراگوئه، در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور این کشور حضور یافت و با تأکید بر اینکه مقاومت، عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی ملت‌ها سلطه‌طلبان را منفعل کرده و به عقب می‌راند، تصریح کرد: این اتفاقی است که امروز در بسیاری از کشورهای منطقه امریکای لاتین در برابر نظام سلطه و زیاده‌خواهی‌های امریکا و طرفداران امریکا صورت گرفته است.

تغییر نظم جهانی به نفع جریان مقاومت
رئیس جمهور همچنین با اشاره به حصول تفاهمنامه‌هایی برای تبادل ظرفیت‌ها و استفاده از امکانات متقابل میان ایران و نیکاراگوئه در راستای ارتقای سطح روابط فیمابین، همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تبادل تجربیات و دستاوردهای علمی و فناوری، صدور خدمات فنی-مهندسی و خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی و سلامت را از اهم حوزه‌های مورد توافق دو کشور برای همکاری عنوان کرد.
رئیس‌جمهور پس از پایان سفر رسمی دو روزه به نیکاراگوئه، ماناگوا را به مقصد «هاوانا» پایتخت کوبا ترک کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی