صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس جمهور در دومین مقصد سفر منطقه ای به امریکای جنوبی از ونزوئلا به نیکاراگوئه رفت

اتحاد کشورهای مستقل در نظم جدید جهانی


در دومین مقصد سفر منطقه‌ای به امریکای لاتین، آیت‌الله رئیسی عصر سه‌شنبه گذشته به وقت محلی، وارد فرودگاه ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه شد و مورد استقبال وزرای خارجه، دارایی، نفت، انرژی و معادن، دفاع و بهداشت این کشور قرار گرفت.
این سفر، پس از پایان سفر رسمی به ونزوئلا، به منظور توسعه و تعمیق مناسبات با نیکاراگوئه و به دعوت رسمی دانیل اورتگا رئیس‌جمهور این کشور انجام شد.

استقبال از آیت‌الله رئیسی
در میدان آزادی
مراسم استقبال رسمی دانیل اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه از آیت‌الله رئیسی، در میدان آزادی شهر «ماناگوآ» برگزار شد. در این مراسم، جمعی از مردم نیکاراگوئه و همچنین رؤسای سه قوه این کشور (قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه انتخابات) حضور داشتند و از رئیس‌جمهور و هیأت عالی‌رتبه همراه استقبال کردند.
استقلال و آزادی‌خواهی
وجه مشترک مردم دو کشور
آیت‌الله رئیسی پس از مراسم استقبال رسمی «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، در جمع گروهی از جوانان این کشور، با اشاره به همزمانی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب نیکاراگوئه و تأثیر متقابل این دو انقلاب، از قهرمانان ملی مبارزه با امپریالیسم در دو کشور تجلیل کرد.
رئیس‌جمهور ایستادگی مردم نیکاراگوئه مقابل زیاده‌خواهی و استکبار را رمز پیروزی این ملت عنوان کرد و با بیان اینکه استقلال‌خواهی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی وجه مشترک انقلاب‌های مردم ایران و نیکاراگوئه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم‌سالار است و در 44 سال سپری‌شده از پیروزی انقلاب اسلامی همواره رأی مردم، تمامی نهادهای جمهوری اسلامی را شکل داده است.
آیت‌الله رئیسی ادعای دموکراسی و حقوق بشر غربی‌ها را دروغین خواند و گفت: غربی‌ها بویژه امریکایی‌ها باید به نظام‌های برآمده از رأی مردم احترام بگذارند اما برعکس عمل می‌کنند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امریکا می‌خواست با تحریم و تهدید ملت ما را متوقف کند اما ملت ما نه تنها متوقف نشد بلکه از تهدید و تحریم برای خود فرصت ساخت و به پیشرفت رسید.وی با اشاره به نقش امریکایی‌ها در ایجاد داعش و سیاست جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم گفت: آنان ادعای مبارزه با تروریسم دارند اما قهرمان مبارزه با تروریسم یعنی حاج‌قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند.آیت‌الله رئیسی همچنین روابط میان ایران و نیکاراگوئه را راهبردی توصیف کرد و افزود: جمهوری اسلامی برای توسعه روابط میان دو کشور در تمامی حوزه‌ها بویژه در حوزه علم و فناوری آمادگی دارد.

محکومیت شهادت سردار سلیمانی از سوی اورتگا
رئیس‌جمهور نیکاراگوئه نیز در این مراسم با اشاره به همزمانی انقلاب ایران و نیکاراگوئه گفت: انقلاب دو کشور دارای ریشه‌های قوی در مسیر مبارزه با استیلاطلبی سلطه‌گران و به‌خصوص امریکا بود که همواره به دنبال تحمیل خواست خود به دیگران بوده و هستند.
دانیل اورتگا سلطه‌طلبی را جزو ماهیت امپریالیسم دانست و افزود: مستکبرین به بهانه حقوق بشر و دموکراسی به کشورهای مستقل فشار می‌آورند اما ما همچنان با قدرت مقابل آنها ایستاده‌ایم.
اورتگا در بخش پایانی سخنان خود با تمجید از قهرمانان ملی دو کشور، جنایت امریکایی‌ها در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی را محکوم و به احترام قهرمان ایرانی مبارزه با تروریسم یک دقیقه سکوت اعلام کرد و سخنان خود را با سردادن شعار زنده باد ایران و زنده باد یاد قاسم سلیمانی به پایان برد.

اهدای تاج گل در بنای یادبود رهبران انقلاب نیکاراگوئه
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر رسمی خود به نیکاراگوئه، صبح چهارشنبه به وقت محلی، با حضور در بنای یادبود مشاهیر و رهبران انقلاب این کشور در میدان انقلاب شهر ماناگوا، با اهدای تاج گل، به مقام سه انقلابی فقید جنبش آزادیبخش نیکاراگوئه ادای احترام کرد.  
یکی از شخصیت‌های تاریخی مدفون در بنای مشاهیر و رهبران انقلاب نیکاراگوئه، «کارلوس فونسکا» است که جبهه معروف آزادی‌بخش ملی ساندنیستی را تأسیس کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی