صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

نگاه مثبت سرمایه‌گذاران به معاملات بازار سهام

72 درصد نمادها معاملات دیروز را با افزایش قیمت به پایان رساندند

سعید رشیدی‌نوبندگانی
خبرنگار


درپایان معاملات روز چهارشنبه، سوت پایان معاملات هفتگی نیز با ثبت سه روز منفی و دو روز مثبت برای شاخص کل به صدا درآمد و سهامداران با امیدواری نسبت به معاملات هفته‌های آینده، به استقبال تعطیلات رفتند.
هرچند ابتدای معاملات هفته جاری با کاهش قیمت‌ها آغاز شد و شاخص کل بورس با ثبت سه روز کاهشی به محدوده 2.14 میلیون واحد فرود کرد، اما این روند در معاملات روز سه‌شنبه و چهارشنبه برعکس شد و شاخص توانست طی این دو روز حدود 35 هزار واحد از ارتفاع از دست رفته خود را بازپس گیرد و هفته را در عدد 2 میلیون و 182 هزار واحد به پایان رساند.
اما با وجود رشد دو روز انتهایی، شاخص کل با بازدهی منفی 4.6 درصدی رو به رو شد.
در فرابورس نیز شاخص کل این بازار رفتاری همانند بورس داشت و پس از ثبت سه روز منفی توانست دو روز مثبت را پشت سر بگذارد و بازدهی آن به منفی 3.3 درصد برسد.
با تمام این تفاسیر، معاملات روزچهارشنبه نشان داد که نگاه سهامداران به بازار مثبت شده است و این موضوع می‌تواند روند رو به رشد قیمت‌ها در معاملات هفته آینده را در پی داشته باشد.
در جریان معاملات روز چهارشنبه، روند ورود پول حقیقی به بازار تقویت شد و بیش از 200 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به معاملات سهام به ثبت رسید.
ورود موج تقاضای جدید حقیقی باعث شد تا 522 نماد از 715 نماد معامله شده با افزایش قیمت رو به رو شوند که نشان می‌دهد بیش از 72 درصد نمادهای فعال در بازار چهارشنبه به رنگ سبز درآمده‌اند.
همچنین در بازار روزچهارشنبه تعداد نمادهای صف خرید شده نیز به‌صورت قابل توجهی افزایش یافت و در مقابل 43 نمادی که در بازار صف فروش بودند، 115 نماد در بالاترین قیمت مجاز روزانه به صف نشستند.
در معاملات دیروز ارزش و حجم معاملات نسبت به روز معاملاتی قبل بدون تغییر و در محدوده 7.7 هزار میلیارد تومان باقی ماند.
تجهیزات صنعتی و بنادر و کشتیرانی دوگروه برنده در معاملات هفتگی
بررسی آمار معاملات سهام هفته جاری نشان می‌دهد، گروه تجهیزات صنعتی با 7.97 درصد و بنادر و کشتیرانی با 6.52 درصد تنها گروه‌هایی بوده‌اند که در مجموع معاملات این هفته بازدهی مثبت داشته‌اند و بازدهی سایر گروه‌های معاملاتی منفی بوده است.
در بین گروه‌های منفی بازار گروه سخت‌افزاری و تجهیزات، سایر مواد معدنی و هتل و رستوران بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رسانده‌اند.

 ارزندگی بازار افزایش یافت
کاهش قیمت سهام در معاملات روزهای ابتدایی هفته درحالی بود که شاخص‌های بنیادی بازار در سطح ارزندگی قرار داشت و نسبت قیمت به درآمد کل بازار در محدوده عدد 9 قرار گرفته بود.
با وجود این طی یک هفته گذشته شاهد آن بودیم که محصولات فروش رفته شرکت‌های بزرگ صنعتی در بورس کالا با کاهش قیمت رو به رو شد و این موضوع انتظارات را در خصوص تداوم سود‌سازی شرکت‌ها منفی کرده بود.
نگاهی به آمار فروش صادراتی و حجم و تعداد فروش داخلی شرکت‌ها در ماه‌های ابتدایی سال بازگوکننده آن است که علی رغم کاهش قیمت‌ها، روند سود‌سازی تولید کنندگان حفظ شده است و شاخص‌های بنیادی آنها در حال تقویت شدن است.
از این‌رو بسیاری از کارشناسان براین عقیده‌اند که کاهش تورم در ماه‌های آینده نه تنها بر ارزندگی سهام شرکت‌ها اثر منفی ندارد بلکه می‌تواند شرایط را برای بهبود سود‌سازی آنها در آینده مهیا سازد.

جستجو
آرشیو تاریخی