صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

محدودیت‌های بیشتر احتمالی
برای یک ادعای کذب
خبر اول اینکه، ماجرای محرومیت از نطق علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس که به گفته رئیس مجلس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در نامه‌ای به هیأت رئیسه اعلام کرده بود، با اظهارات روز گذشته سخنگوی هیأت نظارت ابعاد جدیدی پیدا کرد. به گزارش فارس، موسی غضنفرآبادی درباره اعمال محدودیت‌ علیه این نماینده پس از ماجرای ادعای کذب او درباره واگذاری خارج از نوبت خودرو به نمایندگان، گفت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان برنامه دارد تا محدودیت‌های بیشتری را برای احمد علیرضابیگی اعمال کند. وی در عین حال گفت: هنوز در هیأت تصمیمی در این باره اتخاذ نشده و محدودیت‌های مالی علیه آقای علیرضا بیگی پس از تصمیم‌گیری و صدور رأی در هیأت اعلام خواهد شد. به گفته غضنفرآبادی پرونده آقای علیرضابیگی در دادگاه نیز در حال بررسی و در جریان است.
محرومیت از نطق علیرضا بیگی و اعلام موضع اخیر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در حالی است که برخی نمایندگان در جلسه دیروز مجلس نسبت به این موضوع تذکر دادند. از جمله، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام درباره این محرومیت گفت: من به محتوای صحبت علیرضابیگی قضاوتی ندارم اما اینکه نماینده‌ای نتواند در مجلس نطق کند، خلاف قانون است. غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد هم تصمیم مبنی بر ممنوعیت نطق نماینده را خلاف قانون اساسی دانست.
 

منابع آگاه BBC!
خبر دیگر اینکه، بی‌بی‌سی فارسی در حالی اخبار مربوط به فعالیت‌های ضدامنیتی در ایران را پوشش می‌دهد که در متن‌های خود به عباراتی چون «براساس گزارش‌‎ها»، «به گفته منابع آگاه»، «رسانه‌ها گزارش دادند» و... استناد می‌کند. در یکی از همین نوع پوشش خبری، رسانه سلطنتی انگلیس مدعی بازداشت یکی از اقوام تروریست اعدام‌شده از اعضای گروهک دموکرات شده است. فارغ از صحت‌سنجی این خبر، نکته‌ای که می‌توان به آن دست یافت آن است که اساساً بی‌بی‌سی فارسی با کنار کشیدن خود به عنوان منبع اصلی خبر و به تبع آن، پنهان کردن ارتباط خود با عناصر تجزیه‌طلب و تروریست، پای منابع آگاه و اصطلاحاً «گزارش‌ها» را به میان می‌کشد. در موارد متعددی اما بی‌بی‌سی به عنوان دومین منبع، اخبار تروریست‌ها را پوشش داده و ترجیح می‌دهد تنها دقایقی پس از آنکه رسانه‌های اصلی جریان تجزیه‌طلب یک خط خبری را مطرح کردند، BBC آن را ضریب و پوشش دهد که هماهنگی رسانه‌ای در این حوزه مشهود است.
در جریان آشوب‌های سال گذشته نیز رسانه های معاند نظیر BBC در بسیاری از موارد ترجیح دادند هنگام تولید اخبار و محتوا دراین‌باره، از خود ردی به جای نگذاشته و ارتباط خود با عناصر ضدامنیتی را هویدا نسازند.
 

پکن: تحریم‌های امریکا بی‌اساس است
دست آخر اینکه، چین تحریم‌های امریکا را علیه مؤسسات چینی به بهانه همکاری با ایران  کاملاً بی‌اساس اعلام کرد. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، سخنگوی ‌وزارت بازرگانی چین در واکنش به اقدام  وزارت خزانه داری امریکا که بتازگی هفت فرد و شش نهاد در ایران، چین و منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین را با ادعای ارتباط با برنامه موشکی بالستیک ایران هدف تحریم‌های خود قرار داده تصریح کرد:  تحریم‌های اخیر دولت امریکا علیه افراد و نهادهای چینی به بهانه همکاری با برنامه‌های موشکی و نظامی ایران هیچ‌گونه پایه و اساسی ندارد.
سخنگوی وزارت بازرگانی چین در ادامه تأکید کرد که رویکرد ایالات متحده فاقد شواهد واقعی و رویه‌های مناسب است و به حقوق و منافع مشروع شرکت‌ها و افراد چینی آسیب وارد می‌کند. این سخنگو همچنین از ایالات متحده خواست تا سرکوب غیرقابل توجیه شرکت‌ها و افراد چینی را متوقف کند.

جستجو
آرشیو تاریخی