صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

در یک حمله تروریستی، سروان محمد قنبری پدر پنج فرزند به شهادت رسید

داغ ایذه تازه شد

هفت ماه پس از حادثه تروریستی که منجر به شهادت جمعی از هموطنان از جمله کودکی به نام کیان پیرفلک شد، تروریسم بار دیگر در ایذه خون مظلومی را بر زمین ریخت. با انتشار اخبار و تصاویر تکمیلی پس از خبر اولیه، اکنون دیگر تردیدی وجود ندارد که حادثه روی داده یکشنبه گذشته در یکی از ورودی‌های شهرستان ایذه، تروریستی بوده است؛ هرچند در این رویداد، تروریست از خودرو به عنوان سلاح کشتار مأموران فراجا استفاده کرد. با وجود این، آنچه در عصر یکشنبه در این شهرستان روی داد، ناظر بر تاریخچه و پیشینه‌ای است، همچنان که خبرسازی‌ها و وارونه‌سازی‌های ضدانقلاب پس از این اقدام تروریستی نیز به نوبه خود پیوندها، زمینه‌ها و دلایل روانی و اجتماعی وقوع این اتفاق را برملا ساخت.

شهادت پدری با 5 فرزند
یکشنبه گذشته فردی مهاجم به نام پویا مولایی، با سرعت 75 کیلومتر در ساعت و به صورت عمدی خودروی تیبای خود را به سمت نیروهای انتظامی که در یک ایست بازرسی مستقر بودند، راند. در نخستین حمله تروریستی، سروان محمد قنبری به دلیل برخورد و زیرگرفته شدن با خودرو به شهادت رسید. در مرحله بعد، راننده ضمن متوقف کردن خودرو و دور زدن، مجدد به نیروهای فراجای مستقر در محل یورش برد که هر چند یکی از سربازان زخمی شد، اما در نهایت این تروریست با شلیک مأموران انتظامی متوقف شد. به رغم اعزام راننده زخمی به بیمارستان، اقدامات درمانی بی‌اثر بود و در نهایت فرد مهاجم نیز کشته شد. سروان محمد قنبری که در این حمله تروریستی از سوی پویا مولایی به شهادت رسید، 5 فرزند داشت که چهار نفر از آنان دختر هستند.

روایت‌سازی ضدانقلاب
در حمایت از تروریسم
ساعتی پس از این حمله تروریستی، رسانه‌های ضدانقلاب و افراد وابسته به آن، روایت‌سازی درباره این رویداد را آغاز کردند. در این روایت‌سازی، آنان ابتدا اصل وقوع یورش خودرویی از سوی مولایی را انکار کردند و حتی از شهادت یک مأمور فراجا هم نامی به میان نیاوردند و صرفاً مدعی شدند که فردی به نام پویا مولایی در ایذه به ضرب گلوله کشته شده است! البته آنان برای این روایت‌سازی، یک عقبه خبری هم داشتند و آن عقبه خبری، برگزاری جشن تولد کیان پیرفلک بر سر مزار او بود. پیشتر ماه‌منیر مولایی، مادر کیان پیرفلک از برگزاری این مراسم بر سر مزار او خبر داده بود. چون این اقدام تروریستی در همین روز صورت گرفت، رسانه‌ها و جریان‌های ضدانقلاب، با این مقدمه و عقبه، مدعی شدند که کشته شدن پویا مولایی هم مربوط به این جشن تولد بوده است. بویژه اینکه بعداً مشخص شد عامل 21 ساله این حمله تروریستی، پویا مولایی، پسرعموی ماه‌منیر مولایی، مادر کیان پیرفلک است. این جریان‌ها در ابتدا ابداً اشاره‌ای نکردند که فرد دیگری به نام سروان قنبری هم جان خود را از دست داده است. البته برای جریانی که هم مروج خشونت است و هم بر خون‌ها موج سواری می‌کند، انتظاری بیش از این هم نبود. آنچه بیش از همه عجیب بود و به این روایت‌سازی‌ها دامن زد، ادعاهای دروغین خواهر پویا مولایی، تروریست این حادثه بود.

دروغی که زود برملا شد
خواهر پویا مولایی، عامل حمله تروریستی به نیروهای فراجا در ایذه، در یک هماهنگی خبری با جریان ضدانقلاب، داستانی از نحوه مرگ برادرش منتشر کرد که سریعاً دروغ بودن آن آشکار و رسوا شد. هر چند پس از اثبات دروغ بودن این ادعا، وی به جای اصلاح و پوزش، دست‌کم از مخاطبان خود، محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را پاک کرد! خواهر این عامل تروریست مدعی شد که برادرش در راه رفتن به سمت خانه‌باغ، در یکی از روستاهای اطراف ایذه بوده که در مسیر، مأموران فراجا در ایست بازرسی، وی را از خودرو پیاده کرده و او را که تسلیم شده بود، به رگبار بستند. او مدعی شد که به همین دلیل در هیچ جای خودرو، هیچ نشانی از اصابت گلوله نیست! این در حالی بود که شب حادثه، یعنی ساعاتی قبل از ادعای وی، فراجا فیلمی از خودروی عامل تروریست منتشر کرده بود که هم محل برخورد با شهید قنبری را نشان می‌داد و هم اینکه جای اصابت گلوله به بدنه خودرو دیده می‌شد. نکته مهم این بود که برخی از این گلوله‌ها به نزدیکی‌های چرخ خودروی تیبا اصابت کرده که نشان می‌دهد به رغم حمله اولیه، مأموران فراجا همچنان در پی توقف خودرو از طریق شلیک به لاستیک بودند.

تغییر جای جلاد و شهید
ضدانقلاب در روایت‌سازی خود، که به نظر می‌رسد با انتقال اطلاعات کذب از ایذه تغذیه شد، یک هدف عمده را دنبال کرد؛ تغییر جای جلاد و شهید. این جریان با تکیه بر زمینه داستانی برگزاری تولد کیان پیرفلک و نیز نسبت خانوادگی عامل تروریست با زینب مولایی، تلاش کرد پویا مولایی را به عنوان قربانی معرفی کند. این جریان ابتدا بر ادعای کذب خواهر این عامل تکیه کرد، اما بعد که کذب بودن این ادعا نیز ثابت شد، همچنان خط خبری خود را برای بی‌گناه جلوه دادن پویا مولایی دنبال کرد. این رفتار دور از اخلاق انسانی تا جایی پیش رفت که شبکه‌های ضدانقلاب، همچون اینترنشنال و بی‌بی‌سی، ابتدا هیچ اشاره‌ای به شهادت سروان قنبری نکردند و فقط اشاره کردند که پویا مولایی کشته شد! حتی بعدها که مشخص شد پویا مولایی، عامل این حمله تروریستی خودرویی بوده، باز هم از بیان اینکه شهید قنبری به دلیل برخورد خودرو به شهادت رسید خودداری کردند. به عنوان مثال بی‌بی‌سی فقط نوشت که سروان فراجا در اثر برخورد خودرو کشته شد! بی‌آنکه اشاره کند که این خودرو، راننده‌ای به نام پویا مولایی داشت که در یک نیت آشکار و به قصد انجام عملیات تروریستی با خودرو به یک مأمور پلیس حمله کرده و او را زیر گرفته است!

درباره بسترساز اصلی
ساعتی پس از حادثه تروریستی یکشنبه ایذه، توئیتر «نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: «جنایت امروز در ‎ایذه و شهادت ‎سروان قنبری مأمور مظلوم فراجا که بسترساز اصلی آن مادر مرحوم ‎کیان پیرفلک و جریان‌های ضدانقلاب بودند و انتشار گسترده خبر کشته شدن فرد مهاجم در رسانه‌های معاند نشان می‌دهد که رأفت اسلامی درباره چنین افرادی جواب نمی‌دهد و باید قاطعانه با آنها برخورد شود.» اشاره این رسانه به ماه‌منیر(زینب) مولایی، مادر کیان پیرفلک به عنوان بسترساز اصلی این اقدام تروریستی، ناظر بر رفتارهای هفت ماه گذشته این شخص است. به رغم اینکه عاملان حادثه تروریستی هفت ماه گذشته شهرستان ایذه که منجر به شهادت کیان و دیگر شهروندان شد، مشخص و بازداشت شده است، اما زینب مولایی به جهت سابقه فکری خود(حمایت از گروه‌های معاند) همواره در خط جریان‌های ضدانقلاب حرکت کرده و علاوه بر ملاقات با اقوام قاتل تروریستی فرزند خود و اهانت‌های مکرر به مقدسات دینی، همواره خوراک خبری لازم برای رسانه‌های ضدانقلاب نیز فراهم کرده است. مماشات با وی، نه تنها زمینه گسترش این اقدامات وی شد، اما وی با زیرسؤال بردن تلاش‌های دستگاه‌ها و مقامات مسئول برای مجازات قاتلان فرزندش، عملاً در خط ضدانقلاب حرکت کرد. این تحرکات در نهایت شکل تحریک به خود را گرفت، تحریکاتی که نوع بازتاب آن در رسانه‌های ضدانقلاب، ظن ارتباط با این جریان‌ها را نیز قوی می‌سازد. به نظر می‌رسد همین تحریکات زمینه نیت و قصد پویا مولایی، پسرعموی زینب مولایی برای انجام عملیات تروریستی بوده است. در هفت ماه گذشته، به دلیل داغدار بودن زینب مولایی، نسبت به اقدامات خارج از چهارچوب وی و سوءاستفاده‌های او از فرزند شهیدش، با رأفت اسلامی برخورد می‌شد. اما انتظار می‌رود خسارت‌های وارد شده به افکار عمومی و شهادت مأمور فراجا که مستقیماً ناشی از تبعات اقدامات ماه‌منیر مولایی است، خط پایانی بر این رأفت باشد. از این رو نه فقط برای هر تحرک آتی و همکاری با ضدانقلاب، بلکه این فرد باید بابت خون ریخته شده و التهاب وارد شده به امنیت روانی جامعه، در حادثه تروریستی که پسر عموی او، به دلیل تحریکات عمومی وی انجام داده است نیز در دادگاه پاسخگو باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی