صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

شرکت‌های‌ سهامی عام پروژه، ابزار هدایت نقدینگی به تولید


نوسان شدید ایجاد شده در بازار و عدم هدایت درست نقدینگی به سمت تولید، مسئولان حاضر در سازمان بورس و نیز دیگر ارکان ها را بر آن داشت تا به منظور ایجاد ثبات در بازار و نیز کاهش ضرر و زیان سهامداران در بورس به این بازار ورود کنند و با اتخاذ تصمیمات درست و راه‌اندازی برخی از ابزارها زمینه ثبات‌بخشی به معاملات این بازار و هدایت درست نقدینگی را فراهم کنند.
انجام برخی اقدامات مانند افزایش تدریجی دامنه نوسان و اتخاذ تصمیمات بموقع سازمان بورس در ابتدا با واکنش مثبت بازار همراه بود و بازار را وارد فاز صعودی کرد که همین امر به‌مراتب زمینه ورود دوباره سرمایه‌گذاران به بورس و ورود سرمایه‌هایشان به این بازار را فراهم کرد، اما عمر خوشبینی ‌ سرمایه‌گذاران به صعود دوباره شاخص بورس طولانی نبود و پس از گذشت چند روز از کاهش نوسانات، بار دیگر شاهد ورود معاملات بورس به مدار نزولی و رفتار هیجانی سهامداران برای خروج از بازار سهام بودیم که همین امر زمینه‌ساز افزایش عرضه در بازار و شتاب در نزول شاخص بورس شده بود. تأثیر کوتاه‌مدت و موقتی اقدامات مثبت سازمان بورس بر بازار و عدم ورود نقدینگی‌های موجود در بازار به سمت تولید، مسأله‌ای است که در چند وقت گذشته در بین فعالان بازار مورد بحث قرار گرفت و برخی معتقد بودند که با وجود تلاش همه‌جانبه مسئولان برای بهبود وضعیت بازار، اما هیچ‌گاه تأثیر مثبت این اقدامات بیشتر از چند روز دوام نیاورد و شاهد قرمزپوشی تابلوی معاملات بورس بودیم. برخی بی‌اعتمادی سهامداران به این بازار را عامل تأثیرگذار در چنین اتفاقی معرفی کرده و معتقدند با وجود ارزندگی بازار سهام برای سرمایه‌گذاری اما اکنون بازار سهام تحت تأثیر اشتباهات دولت قبل، از مشکل بی‌اعتمادی سهامداران رنج می‌برد و همین امر عاملی در ایجاد روزهای پرنوسان بازار بوده است.
در ادامه پیشنهادهای کارشناسان خبره بازار برای بهبود وضعیت بازار و نیز افزایش ورود سرمایه به سمت تولید، سراغ یکی از مدیران ارکان بازار سرمایه رفتیم تا ضمن بررسی و ارزیابی مشکل حاکم در بازار، برنامه‌های خود برای ایجاد یک بازار ایده‌آل و مطلوب و ورود سرمایه‌های حاکم در بازار به بخش مولد را ارائه دهد.

یک بازار مطلوب نیازمند چه ویژگی‌هایی است؟
«محمود گودرزی» مدیرعامل شرکت بورس تهران در این مصاحبه به تلاش گسترده سازمان بورس و شرکت بورس تهران برای کاهش نوسانات معاملات بورس و ایجاد آینده‌ای روشن برای این بازار سخن گفت و اعلام کرد: یک بازار ایده‌آل و مطلوب می‌تواند با ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار تعریف شود و چنین بازاری باید دارای سه ویژگی باشد.
وی اعلام کرد: در ابتدا یک بازار مطلوب نیازمند ویژگی‌هایی مانند شفافیت، کارایی و انصاف است و بازاری که اکنون در آن قرار داریم دارای سطحی از کارایی، شفافیت و انصاف است.
گودرزی در ادامه به راه‌های بازگشت اعتماد در بورس اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در بازار وجود دارد بحث اعتماد است که جزو مقولات مهم در بازار تلقی می‌شود. مدیر عامل شرکت بورس تهران معتقد است که بازار سهام، معلول متغیرهای کلان اقتصادی است، به همین دلیل باید به اعتماد موجود در بازار از زوایای مختلف نگاه کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.
وی می‌گوید: متولیان بازار سرمایه می‌توانند در حوزه داخلی و مقررات‌گذاری کمک‌کننده به افزایش اعتماد باشند اما واقعیت این است که پارامترهای اعتماد در درون بازار ایجاد نمی‌شود بلکه پارامترهای کلان اقتصادی است که می‌توانند کمک‌کننده در تقویت اعتماد بازار باشند.

نقش بازار سرمایه در افزایش تولید
گودرزی در ادامه سخنان خود به نقش بازار سرمایه در افزایش تولید اشاره کرد و گفت: به طور معمول در همه بازارهای توسعه‌یافته، هدف از رونق بازار ثانویه، تقویت بازار اولیه است.
مدیر‌عامل شرکت بورس تهران با اعتقاد بر اینکه سال 99 بازار اولیه بازار موفقی نبود، اظهار داشت: امروز هدف متولیان بازار سرمایه از جمله سازمان بورس و بورس تهران این است که با استفاده از شرکت‌های‌ سهامی عام پروژه، جریان نقدینگی را به سمت تولید پیش ببرند.
وی گفت: شرکت‌های‌ سهامی عام پروژه، شرکت‌هایی هستند که می‌توانند از طریق تأمین مالی به بهره‌برداری برسند و شعار امسال در زمینه مهار تورم و رشد تولید را محقق کنند. گودرزی اعلام کرد: اکنون جهت گیری بازار سرمایه عمدتاً به سمت بازار اولیه است که این موضوع کمک‌کننده خواهد بود. مدیر‌عامل شرکت بورس تهران در ادامه گفت: در بازار ثانویه به سمتی خواهیم رفت که با کمک ابزارهای نظارتی تعادل را ایجاد کنیم. وی در پایان اظهار داشت: جهت گیری‌ها به سمت بازار اولیه است و عوامل بیرون از سازمان و بازار سرمایه نقش مهارکننده نوسانات را نخواهند داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی