صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

شاخص به حمایت 2.2 میلیون واحد رسید

نیمی از نمادهای بازار با افزایش قیمت رو‌به‌رو شدند

سعید رشیدی نوبندگانی
خبرنگار

شاخص‌های بازار سهام درحالی دومین روز  معاملاتی هفته جاری را با رنگ قرمز به پایان رساندند که به گفته بسیاری از کارشناسان بنیاد بازار در شرایط مناسبی قرار دارد و نسبت‌های ارزندگی بسیاری از شرکت‌ها مطلوب است.
 
شاخص بورس به حمایت خورد
در معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس حدود 6 هزار و 800 واحد دیگر کاهش یافت و به محدوده حمایتی 2.2 میلیون واحد بازگشت.
شاخص کل فرابورس نیز در این روز حدود 29 واحد کاهش یافت و در محدوده 28 هزار واحد ثابت ماند.
در این روز از 708 نماد معامله شده در بورس و فرابورس، 334 نماد افزایش و 374 نماد کاهش قیمت داشتند و به این ترتیب تنها حدود نیمی از بازار قرمزپوش بود و تعداد نمادهای مثبت و منفی در یک محدوده برابر قرار داشت.
بررسی تغییرات قیمت در یک ساعت پایانی بازار نیز نشان می‌دهد موج تقاضا در این بازه تقویت شده است و تعداد نمادهای سبزپوش در ساعات پایانی معاملات افزایش یافته است.
نکته قابل توجه در معاملات روز یکشنبه این است که تعداد صف‌های خرید از صف‌های فروش پیشی گرفته و در مقابل 97 نماد صف خرید شده تنها 68 نماد معاملات را در صف فروش به پایان رساندند.
همچنین روند خروج پول حقیقی از بازار نیز کند شد و تنها 300 میلیارد تومان خروج پول حقیقی از معاملات سهام به ثبت رسید که به نسبت روز معاملاتی قبل بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان کمتر بود.
در جریان معاملات دیروز، استقبال حقیقی‌ها از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز افزایش یافت و این طیف از فعالین بازار به طور خالص مالکیت 81 میلیارد تومان از واحد‌های این صندوق‌ها را از حقوقی‌ها گرفتند.
با تمام این تفاسیر، ارزش و حجم معاملات دیروز همچنان در یک روند رکودی قرارداشت و ارزش معاملات خرد به کمتر از 7.7 هزار میلیارد تومان رسید.
 آیا کاهش قیمت‌ها بر سودسازی شرکت‌ها تأثیر می گذارد؟
طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم که در پی بازارگشایی‌های اقتصادی و دستاوردهای دولت در بهبود وضعیت تجارت و روابط بین‌الملل ایران، نرخ برابری انواع ارز در بازار با کاهش روبه‌رو شده است. روندی که بر قیمت کالاها نیز اثر گذاشته و بسیاری از نهاده‌های پایه تولیدی با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند.
هرچند این موضوع می‌تواند ارزش فروش برخی شرکت‌ها را کاهش دهد اما با توجه به کنترل قیمت تمامی نهاده‌های تولیدی به نظر می‌رسد در شرایط کلی سودسازی بلندمدت شرکت‌ها  تغییر قابل توجهی اتفاق نیفتد و بسیاری از شرکت‌ها بتوانند با افزایش میزان صادرات و فروش داخلی محصولات خود، کاهش قیمت محصولات را به نحو مطلوبی پوشش دهند.
براساس آخرین آمار ارائه شده در گمرک ایران، در دو ماهه ابتدایی سال 1402، رکورد حجم صادرات غیرنفتی ایران شکسته شده است و صادرات شرکت‌های ایرانی به بیش از 21 میلیون تن رسیده است.
آمار تولید و فروش شرکت‌ها در ماه‌های اخیر نیز نشان می‌دهد علی رغم کاهش قیمت محصولات و فرآورده‌ها، میزان درآمدهای شناسایی شده در فروردین و اردیبهشت افزایش یافته است.
از طرفی براساس گفته برخی مدیران فعال در صنعت پتروشیمی تعیین نرخ ثابت 28 هزار و 500 تومانی باعث شده تا قیمت خوراک این تولیدکنندگان به نسبت ماه‌های پایانی سال گذشته بین 20 تا 25 درصد کاهش یابد. با استناد به ارقام ذکر شده، به نظر می‌رسد روند سودسازی شرکت‌های بزرگ بورسی در سال 1402 ادامه یابد و این شرکت‌ها از محل کاهش قیمت محصولات با زیان قابل توجهی روبه‌رو نشوند. در جداول بالا تغییرات قیمت برخی محصولات فلزی و شیمیایی فروش رفته در بورس کالا بررسی شده است. براساس ارقام موجود در جدول قیمت بسیاری از کالاهای بررسی شده طی 10 روز گذشته روند کاهشی داشته یا افزایش قیمت آنها متوقف شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی