صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

حضرت آیت الله خامنه ای روز گذشته از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای بازدید کردند

دانش هسته ای در خدمت زندگی مردم


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز به مدت یک‌‌ساعت‌‌و‌نیم از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در حسینیه امام خمینی(ره) بازدید کردند.
در این نمایشگاه مهم‌ترین دستاوردهای متخصصان و محققان دانش هسته‌ای در بخش‌های مربوط به زندگی مردم بویژه در حوزه‌های «پزشکی»، «دارویی»، «صنعتی»، «کشاورزی و غذایی»، «انرژی، آب و ساخت نیروگاه» و «زمین‌شناسی» به نمایش درآمده بود.

ایزوتوپ جدید برای تشخیص انواع سرطان
دستیابی دانشمندان ایرانی به «فناوری و دانش بومی در چرخه سوخت هسته‌ای» از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود که در هر بخش محققان و متخصصان توضیحات لازم را به رهبر انقلاب اسلامی ارائه می‌دادند.
«ایزوتوپ تلوریوم ۱۳۰» یکی از دستاوردهای دانشمندان جوان صنعت هسته‌ای است که با طراحی، ساخت و راه‌اندازی زنجیره مربعی از ۲۰ ماشین سانتریفیوژ به دست آمده است. این ایزوتوپ در حوزه پزشکی بویژه تولید مواد اولیه رادیو داروها و تشخیص انواع سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج، داروسازی، بخش‌های صنعتی، زمین‌شناسی، کشاورزی و علوم هسته‌ای کاربرد فراوانی دارد. محققان کشورمان تاکنون توانسته‌اند با استفاده از دانش هسته‌ای بیش از ۵۰ رادیو داروی تشخیصی، تسکینی و درمانی را تولید کنند.

ایران جزو 5 کشور دارای دانش فنی تولید بندآورنده خون
پودر «همواِستات» یا «بندآورنده خون» یکی دیگر از دستاوردهای دانش هسته‌ای در حوزه پزشکی است. با همت دانشمندان کشورمان اکنون ایران در زمره ۵ کشور دارای دانش فنی ساخت این محصول پزشکی است که در جراحی‌ها برای جلوگیری از خونریزی کاربرد بالایی دارد.
ساخت نیروگاه‌های قدرت در سواحل جنوبی و شمالی کشور، ساخت نیروگاه‌های کوچک و بومی و ساخت مجتمع‌های آب شیرین‌کن در بوشهر از دستاوردهای دانش هسته‌ای در حوزه انرژی و آب است که در این نمایشگاه توضیحات آن داده شد.

آفت‌زدایی از مواد غذایی
امنیت غذایی و کشاورزی، دیگر حوزه‌ای است که دانش هسته‌ای در آن نقش بسزایی دارد و در نمایشگاه، دستاوردهای آن ارائه شد. در این حوزه، دانش هسته‌ای در سه بخش «پلاسما، زیستی و پرتودهی» به کمک بخش کشاورزی و امنیت غذایی آمده است. مقابله با آفات کشاورزی و آفت‌زدایی از غلات و مواد غذایی و افزایش ماندگاری آنها مهم‌ترین خدمات دانش هسته‌ای در بخش کشاورزی است.

تصفیه پساب‌های صنعتی
استفاده از دانش هسته‌ای در بخش صنعت و حفاظت محیط زیست از دیگر دستاوردهای این فناوری باارزش بومی است. طراحی و ساخت سامانه شتاب‌دهنده «الکترواستاتیک الکترون» برای تصفیه پساب‌های صنعتی و قابل استفاده در صنایع تولید لاستیک و صنایع پلیمری موجب تحول اساسی در این بخش‌ها شده است.
بهره‌وری از فناوری پلاسما
طراحی و ساخت سامانه‌های ابزار دقیق هسته‌ای یا «رادیو متریک» و«چشمه‌های صنعتی» به منظور کنترل کیفی، تعیین سطح مواد در داخل مخازن، چگالی‌سنجی، رطوبت‌سنجی و ضخامت‌سنجی که در صنایع مختلف کاربرد دارند، از جمله دستاوردهاست.
استفاده از فناوری پلاسما یکی دیگر از دستاوردهای صنعت هسته‌ای است که در نمایشگاه ارائه شد. فناوری پلاسما در تصفیه شیرابه‌های پسماندهای دارویی، پسماندهای بیمارستانی و پسماندهای حاصل از دفن زباله و انباشت آن و همچنین در تبدیل نفت سنگین به نفت سبک و در درمان انواع سرطان کاربرد دارد. از فناوری پلاسما برای درمان زخم‌های مزمن از جمله زخم دیابت نیز استفاده می‌شود.
تولید ترکیبات دوتریوم با فرآوری آب سنگین و جلوگیری از خام‌فروشی آن، یکی دیگر از دستاوردهای دانش هسته‌ای است که در نمایشگاه ارائه شد. از ترکیبات دوتریوم، محصولات مختلفی با کاربرد در حوزه‌های الکترونیک و سلامت به‌ دست می‌آید.

بومی‌سازی قطعات و تجهیزات
از دیگر دستاوردها در حوزه دانش هسته‌ای، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات از معدن تا نیروگاه است. اکنون چرخه سوخت هسته‌ای یعنی مراحل اکتشاف، استخراج، تولید کیک زرد، فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی، ساخت قرص، میله و مجتمع سوخت، مدیریت سوخت هسته‌ای در قلب راکتور و مدیریت پسماندهای راکتور همگی در داخل و با دانش بومی هسته‌ای انجام می‌شود.
استفاده از دانش هسته‌ای در بخش معدن و صنایع نفت و پتروشیمی و استفاده از آن در کشف معادن اورانیوم و کشف چاه‌های نفت با استفاده از ژئوفیزیک هوابرد، یکی دیگر از دستاوردهای علمی مهم است که در نمایشگاه ارائه شد. کشورمان اکنون قادر است با استفاده از ژئوفیزیک هوابرد تا عمق ۱۵ هزار متری زمین، معادن مختلف و چاه‌های نفت را شناسایی کند.

 

بــــرش

دیدار صمیمی «آرمیتا» و «علیرضا» با رهبر انقلاب
روز گذشته در حاشیه بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور، فرزندان نوجوان دو تن از شهدای هسته‌ای کشور با رهبر انقلاب دیدار کردند. «آرمیتا» فرزند شهید داریوش رضایی‌نژاد و «علیرضا»  فرزند شهید احمدی روشن که سال‌ها پیش پس از شهادت مظلومانه پدران‌شان، میزبان رهبر انقلاب در منزل خود بودند، دیروز در حسینیه امام خمینی(ره) بار دیگر با ایشان گفت‌وگو کردند. مطابق فیلم و تصاویر منتشر شده، این دیدارها در فضایی صمیمی برگزار شد. از جمله بعد از معرفی آرمیتا رضایی‌نژاد به رهبر انقلاب، ایشان آرمیتا را با اسم کوچک خطاب کردند و گفتند: «ایشان آرمیتا است؟ آرمیتا احوالت چطور است خانم؟ چرا خودت را معرفی نمی‌کنی؟» پس از ابراز خوشحالی آرمیتا از ملاقات با رهبر انقلاب، ایشان با خانم شهره پیرانی، همسر شهید رضایی‌نژاد نیز احوالپرسی کردند. رهبر انقلاب با اشاره به بزرگ شدن آرمیتا، از وضع درس و کلاس او پرسیدند. در این هنگام، رئیس سازمان انرژی اتمی، به سخنرانی آرمیتا مقابل رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آن هم به زبان انگلیسی اشاره کرد و پس از این تمجید اسلامی از آرمیتا، رهبر انقلاب گفتند: «معلوم است دیگر، دختر آن پدر و این مادر (است) خدا ا‌ن‌شاءالله حفظت کند خانم. خوشحال شدم شما را دیدم.» رهبر انقلاب سپس به پسر شهید احمدی روشن اشاره کردند و ضمن سلام و احوالپرسی با علیرضا احمدی روشن، فرمودند: «به نظرم شما یک سال از آرمیتا کوچک‌ترید، کلاس چندمید شما؟» پس از اشاره علیرضا احمدی روشن به اینکه امسال به کلاس دهم می‌روم، رهبر انقلاب حال پدربزرگ علیرضا، یعنی حاج رحیم احمدی روشن را پرسیدند و اینکه آیا در این جلسه حضور دارند یا خیر که مسئولان عنوان کردند در طبقه پایین حسینیه حضور دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی