تداوم کاهش قیمت میوه تا فصل تابستان

با توجه به گرمای هوا و فراوانی بار، قیمت تمامی اقلام میوه، صیفی و فرنگی‌جات ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر شده است

قیمت میوه به طور معمول در ابتدای فصل بهار با عرضه میوه‌های نوبرانه با گرانی همراه می‌‌شود اما بتدریج با عرضه بیشتر میوه‌ها از قیمت‌ها کاسته می‌‌شود. مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان نیز از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت میوه در بازار خبر داده و گفته است: «با توجه به گرمای هوا و فراوانی بار، قیمت تمامی اقلام میوه، صیفی و فرنگی‌جات نسبت به روزهای قبل کاهش داشته است‌ و پیش‌بینی می‌‌شود با توجه به شرایط عرضه و فراوانی بار قیمت میوه در هفته آتی مجدد ۵ درصد کاهش پیدا کند.»
دارایی‌نژاد قیمت هر کیلو گیلاس تکدانه را ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، هر کیلو هلو را با نرخ ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، توت فرنگی گرگان ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، توت فرنگی بهنمیر ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، توت فرنگی گلخانه ۶۰ هزار تومان، توت سفید ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، زردآلو ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان، انگور یاقوتی ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان و خیار را ۸ تا ۱۵ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار اعلام کرده است که با احتساب ۳۰ درصد سود بر مبنای فاکتور باید به دست مصرف کننده برسد.
همچنین هر کیلو هندوانه ۹ تا ۱۰ هزار تومان، طالبی ۸ هزار تومان، ملون ۸ تا ۱۰ هزار تومان، جانا ۱۰ هزار تومان، موز اکوادور ۶۵ هزار تومان، موز هندی ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان و انبه پاکستانی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌‌رسد که با گرمای هوا پیش‌بینی می‌‌شود این قیمت‌ها مجدد کاهش یابد.
 
گرانی میوه در سال گذشته بیشتر از امسال بود
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت وگو با «ایران» با اشاره به روند کاهشی قیمت میوه می‌‌گوید: طبق سابقه سنوات گذشته در این سرفصل‌ها باید عرضه میوه و سبزیجات در بیشترین مقدار ممکن صورت بگیرد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، قیمت میوه و صیفی‌جات در این فصل از سال باید نسبت به سایر فصول ارزان‌تر باشد.
کارگر می‌‌افزاید: میوه در ایام کنونی و فصل تابستان در بهترین زمان عرضه قرار دارد، زیرا به لحاظ بلند بودن روزها میوه‌ها زودتر می‌‌رسند و با وجود گرمای هوا و تنوع انواع میوه قیمت میوه روند کاهشی پیدا می‌‌کند. به عنوان مثال اکنون در حدود 30 قلم میوه در بازار عرضه می‌‌شود اما در زمستان هرگز تنوع به این میزان نیست و بیشتر شامل پرتغال، سیب، نارنگی و کیوی می‌‌شود.
وی با اشاره به افزایش قیمت میوه در سال گذشته اضافه می‌‌کند: افزایش قیمت میوه در سال گذشته بیشتر از امسال بود و این بالا رفتن قیمت‌ها به دلیل گران شدن میوه نبود بلکه به دلیل بالا رفتن ملزومات به کار رفته برای میوه‌ها بود و همین مسأله باعث شد میوه گران‌تر از امسال عرضه شود. با توجه به شرایط تأمین و عرضه میوه در سال قبل انتظار می‌رفت که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند اما این اتفاق رخ نداد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران تصریح می‌‌کند: انتظار می‌‌رود در هفته‌های آینده و با ورود به فصل تابستان قیمت میوه باز هم روند کاهشی پیدا کند و به قیمت‌های کمتری برسد.
جستجو
آرشیو تاریخی