وال استریت ژورنال از متهم جدیدی در پرونده انفجار در خط لوله نورد استریم رونمایی کرد

بازی گروه‌های خرابکار لهستان در زمین اوکراین

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

در تازه‌ترین خبر در مورد خرابکاری خطوط گازی نورد استریم، وال استریت ژورنال بر اساس مشاهدات بازرسان آلمانی خبر داد که یک تیم خرابکار از خاک لهستان برای آسیب رساندن به این خطوط لوله در دریای بالتیک استفاده کرده است.
پس از انفجار در خطوط گازی نورد استریم در سال گذشته، گمانه‌زنی‌های مختلفی برای مقصرانگاری در محافل سیاسی به وجود آمد. جریان‌های سیاسی غربی انگشت اتهام را به سمت مسکو نشانه گرفتند و نیت روسیه را در راستای اهرم فشار صدور انرژی به اروپا عنوان کردند. اما چندی نگذشت که پوچی این استدلال خود را آشکار کرد. برای رد این ادعا، روسیه در ماه مارس خواستار تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای انجام تحقیقات بین‌المللی بی‌طرف درباره انفجارهای نورد استریم شده بود، اما سازمان ملل آن را رد کرد. طی هفته گذشته نیز واشنگتن‌پست در گزارش خود مدعی شده بود، سازمان سیا(سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده)‌ سه ماه قبل از انفجار این خط لوله از طرح عملیاتی اوکراین برای آسیب رساندن به آن مطلع بوده است.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، خرابکاران با استفاده از یک قایق تفریحی به نام آندرومدا، مواد منفجره در اعماق دریا را در نورد استریم قرار داده و بعد به سمت لهستان حرکت کرده‌اند. تحقیقات آنها همچنین نشان داد، یک ون سفید رنگ - که توسط دوربین‌های امنیتی و شاهدان عینی در بندری در آلمان مشاهده شد - دارای پلاک‌های لهستانی بوده و خرابکاران را جابه‌جا کرده است. محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از مواد منفجره مورد استفاده در این عملیات اکتوژن، ماده‌ای بی‌رنگ بوده که برای تخریب زیرساخت‌های زیر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ریانووستی در خبر خود آورده است که قایق بادبانی آندرومدا توسط شرکت Feeria Lwowa در ورشو توسط دو اوکراینی اجاره شده و در زمان عملیات به طور ناگهانی 2.8 میلیون یورو روی حساب این شرکت ظاهر شد. این رسانه در ادامه بیان داشت، سیمور هرش روزنامه‌نگار مطرح امریکایی، طبق تحقیقات خود اظهار داشت که در ژوئن 2022 مواد منفجره زیر خطوط لوله گاز روسیه تحت پوشش تمرین‌های بالتوپس توسط غواصان نیروی دریایی ایالات متحده با حمایت این کشور کار گذاشته شد. اما پنتاگون با طفره رفتن به ریانووستی گفت که ایالات متحده هیچ ارتباطی با این حادثه ندارد.
این در حالی است که زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در مورد اخبار منتشره، مدعی شد که از این طرح اطلاعی نداشته است.
از همین رو، برخی محافل سیاسی نیز بر پایه احتمال، انفجار خط لوله نورد استریم را منتسب به گروهی موسوم به «گروه داوطلب لهستان» می‌دانند.
پیش‌تر در جریان عملیات بلگورود در خاک روسیه، این گروه اعلام کرده بود، در این حمله شرکت داشته‌ است. در مقابل، مقامات لهستانی در واکنش خود بیان داشتند که این گروه هیچ ارتباطی با ورشو ندارد. اما این گروه‌ها در حالی عنوان «داوطلب» را یدک می‌کشند که دامنه عملیات‌های آنها بسیار نافذ و تعیین‌کننده و حتی به پشتوانه عملیات نیروهای اوکراینی بوده است. از همین رو به گمان برخی از ناظران بر مسائل جنگی اوکراین و حواشی آن، عمق فعالیت‌های چنین گروه‌هایی، نشان از آن دارد که این نیروها نمی‌توانند بدون آموزش‌های حرفه‌ای نظامی دست به این گونه اقدامات زده باشند. این ناظران با استناد بر چنین چیزی مدعی هستند، طرح‌ریزی این عملیات‌ها احتمالاً با آگاهی از نقشه راه جنگی ارتش اوکراین بوده و نمی‌توانستند بدون هماهنگی با کی‌یف و به طور مستقل وارد عمل شوند. نکته مهم‌تری که برخی دیگر از رسانه‌ها مطرح کرده‌اند، این است که این گروه‌های صرفاً داوطلب چگونه تأمین مالی و تسلیحاتی شده‌اند. بویژه که مواد استفاده شده در انفجار خط لوله گویای این است که آنها حتی به مواد منفجره مخصوص هم دسترسی داشته‌اند و این بدون پشتوانه دولت‌ها امکان‌پذیری ضعیفی دارد. هر چند شواهد گویای این است که نیروهای جبهه متحد اوکراین، به نحوی در این اقدام خرابکارنه دست داشته‌اند اما تبرئه کی‌یف و بازیگری نیروهای موسوم به داوطلب می‌تواند مسیر هر گونه اقدام مخرب را تسهیل و موجه جلوه دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی