صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهار - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهار - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

قول هادی حجازی‌فر در نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک

اجرای کارهای برگزیده در سالن‌های حرفه‌ای از جمله تئاتر شهر

گروه فرهنگی /نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک، با حدود 9 ماه تأخیر بالاخره قرار است از هشتم تا هفدهم تیرماه برگزار شود. این جشنواره قرار بود مهر ماه سال گذشته برگزار شود که با درخواست دبیر جشنواره و موافقت اداره کل هنر‌های نمایشی به تعویق افتاد. هادی حجازی‌فر که دبیری نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک را برعهده دارد، در فاصله کمتر از یک ماه به برگزاری این رویداد در نشستی با نمایندگان رسانه‌های خبری توضیحاتی درباره کم و کیف این دوره از جشنواره ارائه کرد. در این نشست که صبح روز شنبه 20 خردادماه در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حسن دادشکر و هما جدیکار از چهره‌های شناخته شده تئاتر و تئاتر عروسکی که در این دوره قرار است بزرگداشت‌شان برگزار شود نیز حضور داشتند.

هیچ هزینه‌ای بالاتر از گروه‌های داخلی به گروه‌های خارجی ندادیم
در ابتدای این نشست حجازی‌فر از حضور 58 گروه داخلی و خارجی خبر داد و درباره دلایل تأخیر برگزاری جشنواره توضیح داد: «تدارک ویژه‌ای دیده بودیم ولی در آن مقطع زمانی احساس کردیم نتایجی که می‌خواهیم حاصل نمی‌شود.»
دبیر این رویداد درباره مؤلفه‌های تعیین‌کننده برای انتخاب این آثار توضیح داد: «سعی کردیم آثاری بیایند که برای دانشجویان و هنرمندان تئاتر عروسکی حرفی برای گفتن داشته باشند. ما هیچ هزینه‌ای بالاتر از گروه‌های داخلی به گروه‌های خارجی ندادیم.»
او در ادامه با اشاره به حضور 7 اثر در بخش بین‌الملل افزود: «نقد من همیشه به جشنواره‌ها این بود که هزینه برای گروه‌های خارجی بخش زیادی از بودجه را به خود اختصاص می‌دادند و هیچ خروجی کیفی هم نداشتند.»
دبیر جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر بسترسازی برای اشتغال فعالان این حوزه به عنوان رویکرد جشنواره تأکید کرد: «در دنیا این رشته درآمدزا است ولی در ایران این‌ گونه نیست. به همین خاطر به سراغ شرکت‌ها و اسپانسرهای خصوصی رفتیم تا جشنواره خروجی در این خصوص داشته باشد.» او همچنین درباره رقابتی بودن جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی تهران - مبارک و رویکرد متفاوتش نسبت به دوره‌های پیشین توضیح داد: «همیشه درباره بخش رقابتی انتقاد وجود داشت ولی جشنواره تئاتر عروسکی تولیداتی در طول سال نداشته که بخواهد در جشنواره حضور پیدا کند. اصرار داشتم بخش رقابتی به جشنواره بازگردد تا حمایت مضاعفی از گروه‌های تئاتر عروسکی باشد.»
حجازی‌فر درباره میزان کمک هزینه‌ها و جوایز جشنواره هم گفت: «برای نمایش‌های صحنه‌ای ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و برای فضای باز ۲۵ میلیون تومان کمک هزینه پرداخت می‌شود. این مبالغ شوخی است ولی در این حد توان‌مان بود. بودجه امسال نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشت ولی در تلاش هستیم از طریق جذب اسپانسر حمایت‌های بیشتری از گروه‌ها داشته باشیم.» او هدف اصلی‌ جشنواره را اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده خواند و همان طور که در اولین نشست این رویداد خبر داده بود، تأکید کرد: «یکی از شروط من این بود که سالن قشقایی به تئاتر عروسکی اختصاص پیدا کند. قول می‌دهم کارهای برگزیده ما در سالن‌های حرفه‌ای از جمله تئاتر شهر اجرا شوند.» در بخشی دیگری از این نشست، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایش از برگزاری جشنواره‌ای حرفه‌ای نوید داد و از تلاش‌ها برای برگزاری اجراها در سالن‌های حرفه‌ای گفت. به گفته او، بعد از جشنواره، صندوق حمایت از تئاتر عروسکی راه‌اندازی می‌شود و سالنی اختصاصی به تئاتر عروسکی تعلق خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری روی انسان‌سازی و پرورش بچه‌ها با تئاتر عروسکی
حسن دادشکر در سخنانی یکی از فواید جشنواره‌ها را تبادل اندیشه و تفکر عنوان و درخواست کرد: «تنگ‌نظری‌ها را کنار بگذاریم و از هر کسی بسته به توانش توقع داشته باشیم. امیدوارم این جشنواره منشأیی برای اجرای تئاتر عروسکی در تمام نقاط کشور بشود.»
هما جدیکار دیگر چهره باسابقه تئاتر و تئاتر عروسکی با اشاره به شناخت بیش از 2 دهه از هادی حجازی‌فر و اعتماد به خلاقیت و پشتکار او، از لزوم حمایت از عروسک‌ها گفت و افزود: «تئاتر عروسکی سرمایه‌گذاری روی انسان‌سازی و پرورش بچه‌ها و نسل‌های جدید است. اگر نمایش عروسکی فعال بود تا بچه‌ها حرف خود را از این طریق بزنند ما به اینجا نمی‌رسیدیم. امیدوارم فضای صلح‌طلبانه تئاتر عروسکی در جامعه حاکم شود.»
طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست درمجموع ۵۸ نمایش در این جشنواره حضور دارند، در بخش بزرگسال ۱۶ اثر، در بخش کودک و نوجوان ۱۵ اثر، در بخش فضای باز ۱۳ اثر، در بخش بین‌الملل ۷ اثر و در بخش فراگیر (بهزیستی) ‌۷ اثر حضور دارند. 

جستجو
آرشیو تاریخی