صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهار - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهار - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نگاهی به دیدار صمیمانه رئیس جمهور با اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان

تکمیل و توسعه مقبرة الشهدای تبریز در دستور کار دولت

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز پنجشنبه بعد از بازدید از مجموعه فاخر فرهنگی، تاریخی و ادبی مقبرة‌الشعرای تبریز با جمعی از اهالی فرهنگ و هنر این شهر دیدار کرد. پیش از این در دور اول سفر رئیس‌جمهور به تبریز ۱۲۰ میلیارد تومان برای ساماندهی مقبرة‌الشعرا برای سه سال اختصاص یافت که در سال گذشته برای ساماندهی بخش جنوبی (صفه جنوبی) این مجموعه بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده و در حال حاضر ساماندهی صفه شمالی قسمت بیرونی این مجموعه تمام شده و ساماندهی بخش جنوبی آن نیز در حال اجراست.
رئیس‌جمهور در این بازدید در مورد طرح بازسازی و ساماندهی مقبرة‌الشعرا گفت: این مکان باید توسعه داده شود، این هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است شاید به ظاهر هزینه تلقی شود اما سرمایه‌گذاری است. نسل جوان باید با شعر و هنر و فرهنگ پیشینیان آشنا شوند. بخشی از کار آغاز شده، جذب اعتبارات خوبی صورت گرفته و استاندار و وزیر فرهنگ از این پس پیگیر خواهند بود تا این مکان تاریخی و فرهنگی تکمیل شود و طبق فرموده رهبر فرزانه، این مکان به مرکز و پایتخت فرهنگ و هنر در شمال غرب تبدیل شود.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی در مقبرةالشعرای تبریز با ابراز خرسندی از حضور در میان اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تبریزی‌هایی که در دوران مختلف مقابل استبداد و استکبار ایستادگی کردند چه کسی آن را به تصویر می‌کشد، این به تصویر کشیدن هنر است و جلوه‌ای از به تصویر کشیدن، شعر است.
وی همچنین با اشاره به تأثیرات هنر گفت: هنر قالبی است که در این قالب می‌توان بسیاری از مفاهیم را به عصرها و نسل‌ها منتقل کرد. یکی از قالب‌های هنر، شعر است؛ اشعار هنرمندانه، پرمضمون، پرمفهوم و اثر‌گذار که می‌تواند در روشنگری و تفهیم مفاهیم عالی نقش ایفا کند و این قالب برای انتقال بهترین‌ها برای نسل بشر تأثیرگذار است.
دلیل تجلیل از شعرای اثر‌گذار که جایگاه مداد العلما دارد، این است که شهدا، شهادت، ایثار و ایستادگی می‌پروراند و ایجاد می‌کند. شعر مقاومت و شعر دفاع مقدس فاخر است که در آن ایستادگی را با مفاهیم و مضامین عالی سروده‌اند.
آیت‌الله رئیسی گفت: سوگندی که پروردگار متعال در قرآن کریم به قلم یاد کرده ارزش آن را نشان می‌دهد، البته هر مسطوری مورد سوگند خدای تعالی نیست؛ مسطوری که در خدمت تعالی انسان باشد قابل سوگند است. اینکه شعر زیباست، اینکه شعر در جان می‌نشیند و زیبایی می‌آفریند به دلیل زیبایی شعر است، تا خود شعر زیبا نباشد زیبایی خلق نمی‌کند، کلام زیبا، زیبایی خلق می‌کند و این موضوع مهمی است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شعر، فرهنگ و هنر می‌تواند زیبایی خلق کند و هم خود زیبا باشد، گفت: شعر می‌تواند هم جلوه‌های زیبا خلق کند، هیچ چیز در عالم زیبا نیست جز اینکه جلوه زیبا خلق کند. جلوه مال حضرت حق است، آنچه است نور خداست و جلوه اوست و همانی است که شهریار و حافظ توانسته‌اند به این نکته برسند، درک کنند و هضم کنند و بتوانند در قلم بیافرینند و انتقال دهند و به ذهن‌ها و عصر‌ها منتقل کنند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نقش بانوان گرامی در همه عرصه‌ها ارزشمند است، گفت: بانوان ادبیات فاخری تولید کردند و باید مورد توجه قرار گیرد. امروز جمعیت بانوان که در مسائل اجتماعی و فرهنگی حضور دارند و همچنین نقش آنها در این عرصه‌ها، مثال‌زدنی است که باید به تصویر کشیده شود. دولت وظیفه خود می‌داند که حمایت مادی، معنوی و حقوقی از اهالی فرهنگ، هنر، شعر و ادب کند، حمایت‌های خوبی در دو سال گذشته شده و ادامه خواهد داشت.
 وزیر ارشاد: بنای ما گسترش ادبیات اصیل فرهنگی هنری آذربایجان است
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این آیین با اشاره به پیشینه غنی و قوی فرهنگی و ادبی تبریز اظهار داشت: تبریز مرکز فرهنگ و هنر و تمدن در غرب کشور است و وقتی از تبریز صحبت می‌کنیم از محدوده جغرافیای فعلی صحبت نمی‌کنیم بلکه می‌خواهیم بگوییم تبریز منشأ جریان‌ساز فرهنگی و هنری در همه مرزهای غربی ایران بزرگ فرهنگی است. مناطق مختلف در قفقاز و غرب ایران امروزِ ما همه متأثر از فرهنگ و ادب و هنر تبریز و آذربایجان سرافراز است و در یکصد سال اخیر تبریز و مردمان این دیار در همه حوزه‌های مختلف و مقاطع تاریخ‌ساز از مشروطه تا انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش داشته‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بحث عدالت فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه عدالت فرهنگی نگاه ویژه‌ای به آذربایجان‌شرقی داریم، به نحوی که در یکسال اخیر بیش از ۵۲ پروژه فرهنگی هنری در اختیار جبهه فرهنگی تبریز قرار داده‌ایم. همچنین بیش از چند هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی عضو صندوق هنرمندان هستند و ده‌ها هنرمند دارای درجه یک هنری نیز در این صندوق عضو شده‌اند و این ارقام و اعداد افتخاری برای آذربایجان است.
اسماعیلی در ادامه به برنامه‌های مختلف تدوین شده برای آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان که چهار استاندار مناطق آذری‌زبان به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت این بنیاد را بر عهده دارند از جمله این موارد است که در آنجا بنای ما گسترش ادبیات اصیل فرهنگی هنری آذربایجان است و ما کار مهمی را در این مجموعه شروع کرده‌ایم. با کار ویژه‌ای که دولت انجام داده اتفاقات مهمی در عرصه فرهنگ و هنر و ادب کشور رخ خواهد داد و ما آماده حمایت از طرح‌های مهم فرهنگی از چاپ آثار تا اجرای طرح‌های فرهنگی هستیم و آمادگی حمایت همه‌جانبه را داریم. امسال نسبت به سال‌های قبل اعتبارات فرهنگی در اختیار مدیریت فرهنگی استان را چندین برابر افزایش داده‌ایم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: ما مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی را در افق کار می‌بینیم و آذربایجان و آذربایجانیان باید در این عرصه نقش‌آفرین باشند.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی