با هدف تحقق جهش تولید صورت گرفت
توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تخصیص 5هزار میلیارد تومان اعتبار
امین محمودی
خبرنگار
هماکنون براساس آخرین آمارهای منتشر شده تولید محصولات کشاورزی به حدود 130 میلیون تن رسیده است، با این حال اما وزارت جهاد کشاورزی تحقق تولید 160 میلیون تنی محصولات کشاورزی در افق 1404 را در اولویت برنامههای خود قرار داده است.
یکی از راههای تحقق این امر به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی برمیگردد، به طوری که این امر میتواند تأثیر زیادی در ارتقای بهرهوری، افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی نسبت به هر هکتار از اراضی و کاهش هزینههای کشاورزان داشته باشد.
طبق گفته اصناف مرتبط با کشاورزی سالانه 55 هزار دستگاه تراکتور در کشور مورد نیاز بخش کشاورزی بوده، این در حالی است که در سال گذشته تنها 35 هزار تراکتور در کشور تولید شده است.
بنابراین پر واضح است که برای تحقق رشد تولید محصولات کشاورزی در سالی مزین به همین نام باید تولید تراکتور در کشور افزایش یابد.
تخصیص اعتبار 5 هزار میلیاردی به کشاورزان برای خرید تراکتور
به همین دلیل اواخر هفته گذشته بود که سیدابراهیم رئیسی در سفر به استان آذربایجان شرقی، ضمن بازدید از خط تولید شرکت تراکتورسازی ایران، از دو محصول جدید این گروه صنعتی رونمایی کرد.
تراکتور شالیزار و محور جلوی تراکتور سنگین و موتورهای صنعتی دو محصول جدید شرکت تراکتورسازی ایران بود که با حضور رئیسجمهور رونمایی شد.
به طوری که گفته میشود با داخلیسازی تولید تراکتور شالیزار نه تنها سالانه از خروج 15 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری میشود بلکه پیشبینی میشود از محل صادرات این نوع تراکتور، سالانه پنج میلیون دلار نیز ارز عاید کشور شود.
از طرف دیگر با دستیابی به تکنولوژی طراحی و تولید این نوع تراکتور در تراکتورسازی، ایران نیز به جمع کشورهای دارنده تکنولوژی تولید این نوع محصول در دنیا اضافه شد.
رئیسجمهور همچنین در حاشیه رونمایی از این دو محصول شرکت تراکتورسازی ایران با اشاره به مصوبه دولت، از تخصیص 50 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و اعطای این تسهیلات به کشاورزان خریدار تراکتورهای ایرانی خبر داد.
برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه مکانیزاسیون
پیش از این نیز کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در گفتوگو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفته بود: سیاست ما در وزارت جهاد کشاورزی بهبود و ساماندهی ادوات کشاورزی است تا توان اسب بخاری مزارع در حوزههای مختلف تأمین شود.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی فقط شامل تراکتور نمیشود، افزود: تراکتور برای کشاورزی شرط کاملی است ولی کافی نیست ضمن اینکه کشاورزان از سالهای گذشته از فرسودگی تراکتور در کشور نارضایتی داشتند. نیاز بخش کشاورزی به تراکتور 53 هزار دستگاه است که 20 هزار دستگاه آن برای تأمین اسب بخار و متعادلسازی آن است و مابقی برای تأمین نیاز انباشته مورد استفاده قرار میگیرد.
وی افزود: یکی از تسهیلاتی که در استانها در راستای افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی پرداخت میشود، تسهیلات مکانیزاسیون است.
ذوالفقاری تصریح کرد: در سالجاری مقرر شد در دو بازه زمانی 6 ماهه 5 هزار میلیارد تومان و در مجموع تا پایان سال 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون به بهرهبرداران بخش کشاورزی تخصیص یابد.
این مقام مسئول گفت: در بخشنامه 944 دستورالعمل پرداخت مکانیزاسیون بانک کشاورزی به استانها مشکلاتی وجود داشت که در نشستی که با زیربخشها داشتیم به توافقات خوبی دست یافتیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ابراز امیدواری کرد تسهیلات به سمتی هدایت شود که منجر به تولید و افزایش تولید شود.
وی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای رفع تأخیر تحویل کمباین به بهرهبرداران انجام شده است، عنوان کرد: در سال گذشته برای خرید کمباین به صورت نقدی تمایل کمی وجود داشت و با پرداخت تسهیلات توسط مرکز مکانیزاسیون بر تعداد متقاضیان افزوده شد.
ذوالفقاری ادامه داد: کمباینسازی بیش از توان تولید پیش فاکتور صادر و به مرور کمباین متقاضیان را تحویل میدهد که از این طریق 586 دستگاه کمباین پرداخت تسهیلات شد و کمباینها آماده تحویل شده است.
وی گفت: کمباینسازی به صورت سه شیفته به تولید میپردازد و در بازه حدوداً 2 ماهه محصول تولیدی را به خریداران تحویل میدهد.
ذوالفقاری با تأکید بر اینکه کشاورزان از قیمت و کیفیت تراکتورها راضی نیستند، اظهار کرد: مسئولیت این گرانی به عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست زیرا ما هم مصرفکننده هستیم. ضمن اینکه توزیع آنها هم توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام نمیگیرد و گلهمندی کشاورزان را هم درباره کمبود دستگاه درست میدانیم.
ذوالفقاری با بیان اینکه در کشور دو نوع تراکتور رومانیایی و فرگوسن به تولید رسیده است، گفت: تراکتورهای رومانیایی در دهه 60 به تولید رسیدند که دارای تکنولوژی سادهای بودند و اسب بخار آنها پایین بود اما تراکتورهای امروز که فرگوسن هستند، دارای تکنولوژی پیشرفتهتری هستند ولی توانهای تولیدیشان متفاوت است.
وی در پایان تصریح کرد: عمر مفید تراکتور در کشور 13 سال تعیین شده که 55 درصد این ماشینهای کشاورزی در کشور فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارند.