صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • تجارت و انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

دنده عقب خودرو در جاده قیمت

7 عامل، قیمت خودرو را بین 7 تا 450 میلیون تومان کاهش داد

 طی 10 روز گذشته، مجدداً قیمت خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی ریزش قابل توجهی پیدا کرد؛ به گونه‌ای که کمترین میزان کاهش 7 میلیون تومان و بیشترین کاهش قیمت450 میلیون تومان بود. در این میان شاسی بلندها، بیشترین کاهش قیمت را طی چند روز اخیر، تجربه کردند. چند دلیل باعث شده که قیمت خودرو بعد از مدت‌ها افزایش، از 10 اردیبهشت ماه به سیر نزولی خود ادامه دهد. اولین و شاید مهم‌ترین آن ثبات در نرخ ارز است. طی هفته‌های گذشته نرخ ارز به صورت مستقیم بر قیمت خودرو در بازار اثر گذاشت. سال گذشته هر هزار تومان افزایش نرخ ارز، قیمت خودروهای داخلی را حداقل 10 میلیون تومان و وارداتی و مونتاژی را بین 30 تا 50 میلیون تومان در بازار گران می‌کرد. دومین دلیلی که باعث شده قیمت خودروها در بازار کاهشی شود، افزایش 33 تا 55 درصدی تولید خودرو است. از اردیبهشت ماه و به استناد آمار تولید خودرو که وزارت صمت منتشر می‌کند و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، تولید برخی خودروها تا 60 درصد هم رشد داشته است. از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ بیش از ۱۹۳هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان رشد تولیدات ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۵۰ درصد، گروه سایپا نزدیک به ۳۳ درصد و خودروسازان بخش خصوصی ۸۰ درصد بوده است.
سومین عامل اثرگذار بر ریزش قیمت‌ها، اجرای مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی است. خیلی از خریداران خودرو از طریق ثبت نام در سایت عرضه خودرو، از بازار حذف شدند و این امر باعث شد که عرضه و تقاضا تا حدی در بازار هماهنگ شود. در مرحله اول اجرای طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی هم تعداد قابل توجهی از متقاضیان خودرو حذف شدند و این امر توانست باعث کاهش قیمت خودرو در روزهای اوج خرید و فروش (اسفندماه) خودرو در بازار شود.
چهارمین دلیل که توانست بر بازار خودرو اثر بگذارد و از التهابات بکاهد، آرامش سیاسی و مذاکرات مثبت دستگاه دیپلماسی با کشورهای مختلف و بخصوص بازگشایی سفارت ایران در عربستان و در نهایت سفر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن است. در گذشته به دلیل برخی تهدیدها و تحریم‌ها بازار خودرو واکنش نشان می‌داد و قیمت با نوسان روبه‌رو می‌شد ولی اکنون مشکلات گذشته گریبانگیر حوزه خودرو نیست.
پنجمین دلیل که در کاهش قیمت خودرو اثرگذار است، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است. این طرح که مالیات ستانی از دلالان خودرو را دنبال می‌کند، با اینکه هنوز اجرا نشده اما توانست اثر مثبت خود را بر بازار خودرو بگذارد. مالیات بر عایدی سرمایه همان طرحی است که فاطمی امین وزیر استیضاح شده دولت سیزدهم، از ابتدای فعالیت خود دنبال و به عنوان یک مطالبه عمومی از نمایندگان مجلس پیگیری کرد. بر اساس این طرح افرادی که خودروی خریداری شده از سامانه یکپارچه را کمتر از یک سال نگه دارند، باید 30درصد از سود خودرو را به ‌عنوان مالیات بر سرمایه بدهند و نگهداری خودرو کمتر از دو و سه سال به ترتیب شامل مالیات 20و 10 درصدی می‌شود. ششمین موضوع که فعالان بازار خودرو اثرگذار در قیمت‌های کاهشی این روزهای بازار خودرو می‌دانند، واردات خودرو است. بزودی اولین مرحله از خودروهای وارداتی عرضه و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان شهریور سال‌جاری بیش از 40 هزار نفر به خودروهای وارداتی دسترسی پیدا کنند. هفتمین دلیل کاهش قیمت خودرو، عقب‌نشینی مردم از خرید خودرو است. از آنجا که قیمت خودرو ریزشی شده است، تعداد زیادی از مردم دست از خرید کشیده‌اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

خروج از رکود و  حذف دلالان
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌و‌گو با «ایران»، کاهش قیمت انواع خودروها را تأیید کرد و گفت: ما از ریزش قیمت‌ها حمایت می‌کنیم چرا که این امر باعث می‌شود بازار خودرو از رکود خارج شود و دلالان نیز فعالیت خود را در این بازار بکاهند. نمایشگاه‌داران خودرو به خاطر نوسان قیمت خودرو متضرر شدند و حال ثبات بازار خودرو، کمک می‌کند که بعد از مدت‌ها این بازار آرامش پیدا کند.
او ادامه داد: اگر سیاستگذاران بتوانند نرخ ارز را به شکل فعلی کنترل کنند، قیمت خودرو افزایش نخواهد یافت و بعد از مدتی نزول قیمت به سمت ثبات قیمت‌ها حرکت خواهیم کرد و از آن پس بازار خودرو، آرامش خواهد داشت. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهارداشت: مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی کمک زیادی به آرامش بازار خودرو کرده است؛ زمانی‌که مردم اطمینان داشته باشند عرضه خودرو استمرار خواهد داشت دیگر خرید هیجانی نخواهند کرد و همین امر سبب می‌شود قیمت کارخانه و بازار به یکدیگر نزدیک شود. او درباره کاهش قیمت خودروهای مونتاژی گفت: خودروهای مونتاژی در مقایسه با سایر خودروها بیشترین کاهش قیمت را در بازار تجربه کردند.

تد اوم کاهش قیمت
برخی کارشناسان درباره افت یکباره قیمت‌های خودروهای مونتاژی می‌گویند که قیمت‌گذاری این محصولات توسط شورای رقابت باعث شده شاهد کاهش قابل توجهی از قیمت این خودروها باشیم. مشتریان ترجیح می‌دهند برای خرید این خودروها تا تعیین‌تکلیف نهایی اختلافات میان خودروسازان خصوصی و شورای رقابت صبر کنند. حسین سلامتیان از فعالان بازار خودرو نیز به «ایران» گفت: با توجه به ریزش قیمت‌ها، بازار خودرو به هیچ عنوان بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری نیست و این امر باعث می‌شود دیگر مردم عطش خرید خودرو نداشته باشند و مهم‌تر آنکه دلالان خودرو، بشدت در زمره فروشندگان خودرو قرار گرفتند. او ادامه داد: کاهش قیمت خودرو از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده است، لذا با توجه به وضعیت پیش آمده تصور می‌کنم که قیمت خودرو برای دو تا سه هفته آینده کاهش بیشتری پیدا می‌کند. لذا خرید خودرو در مقطع فعلی تنها به ضرر خریداران خودرو است.

جستجو
آرشیو تاریخی