صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • تجارت و انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

رئیس شورای جهانی صنایع دستی به ایران سفر می‌کند

فصلی مجزا برای میراث فرهنگی در برنامه هفتم

معاون صنایع دستی از تعریف فصلی مجزا برای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه توسعه هفتم خبر می‌دهد و نگاه به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در برنامه توسعه پیش‌رو متفاوت با برنامه‌های پیشین می‌داند.
مریم جلالی در نشست خبری به مناسبت هفته صنایع دستی از حضور سعد القدومی، رئیس شورای جهانی صنایع دستی در ایران از برگزاری برنامه ویژه روز جهانی صنایع دستی در اصفهان خبر می‌دهد. البته اصفهان تنها میزبان برنامه‌های این هفته نیست و پس از آن مدعوین به شهرهای اردبیل،زنجان، البرز و تهران سفرخواهند کرد.
هفته صنایع دستی از دیروز چهارشنبه ۱۷ خرداد آغاز شده و قرار است برنامه‌های هفته صنایع ‌دستی و ویژه‌برنامه روز جهانی صنایع‌ دستی در 5 استان تهران، البرز، زنجان، اردبیل و اصفهان برگزار شود. جلالی با اشاره به تقارن هفته صنایع‌ دستی با هفته محیط‌زیست، می‌گوید: این تقارن نشان از این دارد که صنایع ‌دستی به بهبود محیط‌زیست کمک می‌کند و به ‌عنوان یک صنعت پاک می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که صنایع‌ دستی در حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت است.
معاون صنایع دستی کشور بر لزوم ایجاد معماری مجدد زیست‌بوم صنایع دستی ایران در جهت دستیابی به اهداف و فعالیت‌های پیش رو تأکید می‌کند و می‌گوید: برای تحقق این مهم، سه اصل سازمان، محصول و هنرمند دخیل هستند و برای افزایش تسهیل‌گری و کاهش تنظیم‌گری باید نوآوری در محصول، گفتمان‌سازی در سازمان و خدمات‌دهی به مشتری را مد نظر قرار دهیم.
جلالی منتقد نگاه خیریه‌ای و حمایتی به صنایع دستی است و علت ایجاد این نگاه را، وجود مشکل در زنجیره تأمین صنایع دستی می‌داند. او توجه به اقلیم در توسعه صنایع دستی را باعث ایجاد رونق اقتصادی و حفاظت بومی از محیط زیست می‌داند و از تعریف برنامه گردشگری برای تالاب شادگان دفاع می‌کند و می‌گوید: «منافع اقتصادی باعث حفظ تالاب توسط محلی‌ها می‌شود.»
 او بر نقش صنایع ‌دستی در رفع مسائل معیشتی تأکید می‌کند و می‌گوید: «صنایع ‌دستی از ادبیات توسعه جدا بود و نگاه جدی به آن نشده بود و در رونق اقتصادی این حوزه دیده نشده بود. خوشبختانه فعالیت‌های خوبی انجام شده است. رفع پیمان‌سپاری ارزی یک نمونه از این فعالیت‌هاست. صنایع‌ دستی باید جزو صنایع‌ زیستی باشد تا در زندگی مردم جای خود را به‌خوبی باز کند.»
او از رایزنی وزارت میراث فرهنگی با وزارت صمت برای تولید و صادرات فرش خبر می‌دهد و از سرمایه‌گذاری اندک در حوزه صنایع دستی گله می‌کند.

 آموزش صنایع دستی به 5 هزار مرزنشین
جلالی از آموزش صنایع دستی به 5 هزار نفر از شهروندان مرزنشین کشور خبر می‌دهد. به گفته او، اکثریت این گروه را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند. هرمزگان بیشترین شاغلین در صنایع دستی چوبی، رودوزی و... را در کشور دارد.
 به گفته معاون صنایع دستی کشور، تاکنون در این معاونت ۲۹۹ رشته از ۴۰۰ رشته صنایع دستی بین‌المللی، مصوب و دارای نشان هنری شده است که به نوعی می‌توان گفت ۸۰ درصد از رشته‌های صنایع دستی بین‌المللی شامل رشته‌های ۱۸گانه از جمله نساجی سنتی، بافته‌های ‌داری و غیر داری، پوشاک سنتی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی دریایی، صنایع دستی استخوانی، صنایع دستی سنتی، رودوزی‌های سنتی، پیشه‌های وابسته به صنایع دستی، سازهای سنتی، آبگینه، صنایع دستی کاغذی، میناکاری، طراحی و نقاشی سنتی و صنایع دستی چوبی و حصیری در ایران فعال هستند.

چهار شهر در مسیر جهانی شدن
جلالی از حضور ارزیابان برای بررسی پرونده ثبت جهانی صنایع دستی شهرهای کاشان، دزفول، رشت و روستای بحیری در بوشهر خبر می‌‌دهد و از ثبت جهانی احتمالی کاشان خبر می‌دهد، اما اعتقاد دارد که نواقص پرونده رشتی‌دوزی در رشت و عبابافی در بحیری بوشهر باید برطرف شود.
به گفته او، تاکنون در حوزه ثبت‌های ملی شاهد ثبت ۴۵ شهر، ۲۲ روستا و ۵۸۵۶ مهر اصالت بوده‌ایم و در بخش بین‌المللی نیز ۱۱ شهر جهانی، ۳ روستای جهانی و ۳۸۵ مهر اصالت بین‌المللی را ثبت کرده‌ایم. معاون صنایع ‌دستی کشور، عراق، ترکیه، کشورهای آسیای میانه و تعدادی از کشورهای اروپایی را مقصد صادرات صنایع دستی ایران اعلام می‌کند.

50 خانه بافت تاریخی شیراز
مریم جلالی از تبدیل 50 خانه در بافت تاریخی شیراز خبر می‌دهد و تأکید می‌کند، اقتصادی شدن بافت‌های تاریخی به حفاظت از آنها منجر می‌شود. او همچنین درباره کمبود مواد اولیه مثل حصیر و برگ درخت خرما به‌عنوان مواد اولیه صنایع دستی به دنبال خشک شدن تالاب‌ها و نخیلات به دلیل سدسازی و انتقال آب به «ایران» می‌گوید: «تضاد بین توسعه پایدار و توسعه صنعتی یک تضاد جهانی است. ما در این طناب‌کشی باید مدام مبارزه کنیم. به طور حتم اقلیم برای ما مهم است و باید به حفظ آن توجه داشته باشیم. در جبهه جنگ در توسعه صنایع، صدای ما بلند است.»
 این مسئول درخصوص ملزم شدن صنایع آلاینده برای تخصیص اعتباری جهت تأمین مواد اولیه برای هنرمندان به‌عنوان جبران ضرری که به محیط‌زیست می‌زنند هم می‌گوید: این موضوع پیشنهاد بسیار خوبی است. در تفاهمنامه‌ای که با سازمان حفاظت محیط‌زیست داریم این سازمان با همگرایی خوب با ما در حال ملزم کردن صنایع‌ آلاینده در این خصوص است. با وزارت صمت نیز تعامل خوبی در این باره داریم و این عزم برای همگرایی حکمرانی در حوزه صنایع ‌دستی وجود دارد.»

 

بــــرش

تضاد بین توسعه پایدار و توسعه صنعتی یک تضاد جهانی است. ما در این طناب‌کشی باید مدام مبارزه کنیم. به طور حتم اقلیم برای ما مهم است و باید به حفظ آن توجه داشته باشیم. در جبهه جنگ در توسعه صنایع، صدای ما بلند است.

جستجو
آرشیو تاریخی