فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

ثبت روز محیطبان در تقویم 1403 کشور

بیتا  میرعظیمی
خبرنگار

چندین سال از نامگذاری روز میلاد امام رضا(ع) هشتمین ستاره درخشان آسمان امامت شیعیان عالم (ملقب به ضامن آهو) به روز ملی محیطبان می‌گذرد اما هنوز این روز ملی در تقویم رسمی کشور ثبت نشده است. این در حالی است که محیطبانان زحمتکش همیشه در خط مقدم‌ حفاظت از عرصه‌های طبیعی و‌ منابع ارزشمند خدادادی حاضر بوده و شجاعانه و با چشمان تیزبین، بی‌وقفه از پهنه‌های وسیع مناطق حفاظت شده‌ این مرزو بوم حفاظت کرده و برای حفاظت و پاسداری از عرصه‌های طبیعی و حیات وحش، حتی از فدا کردن جان خود نیز دریغ نکرده‌اند. حالا فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور به «ایران» خبر داده که خوشبختانه رایزنی‌ها با شورای فرهنگ عمومی کشور به ثمر رسیده و طبق وعده داده شده، روز ملی محیطبان سال آینده (1403) در تقویم رسمی کشور گنجانده خواهد شد.
خواسته بحق محیطبانان
سرهنگ جمشید محبت‌خانی، با اشاره به عنایت شخص رئیس‌جمهور به موضوع محیط زیست و علاقه وی به محیطبانان می‌گوید: درخواست کتبی ثبت روز ملی محیطبان در تقویم رسمی کشور، چندین بار از سوی رئیس پیشین سازمان محیط زیست و علی سلاجقه رئیس کنونی سازمان محیط زیست ارائه شده تا اینکه هفته گذشته به اتفاق دکتر نورالله مرادی، معاون آموزش سازمان محیط زیست، خدمت مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی رفته و این موضوع را از نزدیک پیگیری کردیم. جلسه بسیار خوبی برگزار شد و در نهایت ایشان اقناع شدند که این مشکل دیرینه بالاخره حل و خواسته بحق محیطبان‌ها (ثبت روز ملی محیطبان در تقویم رسمی کشور) عملی شود. در این جلسه رئیس دبیرخانه فرهنگ عمومی بر حل دیرینه این خواسته تأکید کرد و وعده داد که سال آینده این اتفاق نهایی شده و روز ملی محیطبان در تقویم رسمی کشور ثبت شود. امیدواریم با رقم خوردن این اتفاق، دل خانواده‌ شهدای محیطبان شاد و انگیزه‌ مضاعفی در میان همکاران ایجاد شود.
کمبود نیروی انسانی
او کمبود نیروی انسانی را یکی از عمده‌ترین چالش‌های محیطبان‌ها دانسته و تأکید می‌کند: تعداد محیطبانان ما کمتر از نصف چارت سازمانی است؛ در حقیقت ما به جای 8 هزار محیطبان، تنها 3800 محیطبان نیاز داریم. همین امر باعث شده که بسیاری از گشت‌ها و نگهبانی‌های ما در پاسگاه‌های نگهبانی تک نفره بوده و تنها یک محیطبان به جای 2-3 نفر کار کند. از طرفی شاهدیم که محیطبانان 15 شبانه‌روز در ماه را در پاسگاه خدمت کرده و بالغ بر 180 ساعت بیشتر از کارمندان کار می‌کنند. این در حالی است که حقوق آنها کارمندی محسوب شده و حتی اضافه کار آنها در پرداخت‌ها نیز محاسبه نمی‌شود.
این مقام مسئول می‌افزاید: اگر کمبود نیروی انسانی حل شده و شیفت‌های 24، 24 تبدیل به 24، 48 (24 ساعت شیفت و 48 ساعت استراحت) شود، بخش زیادی از مشکلات محیطبانان مرتفع خواهد شد. البته تا زمان رسیدن به این هدف، در تلاشیم که اضافه پرداخت محیطبانان بر اساس قانون پرداخت شود.
حمایت از خودرو داخلی
سرهنگ جمشید محبت‌خانی، به کیفیت خودروهای جدید محیطبانان نیز اشاره کرده و می‌گوید: مطابق دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از کالاهای داخلی، تمامی دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان محیط زیست کشور به سمت استفاده از خودروهای داخلی رفته‌اند. البته باید تأکید کرد که اغلب مسیرهای تردد محیطبانان، صعب‌العبور بوده و برای عبور و مرور به خودرویی با کیفیت بالاتر نیاز دارند. در همین راستا در سال‌ جاری، با 8 شرکت داخلی مذاکراتی انجام داده و در نهایت 2 شرکت خودروساز را برای تأمین خودرو محیطبانان انتخاب کردیم.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور به نیاز حداقل هزار خودرو برای یگان حفاظت محیط زیست اشاره کرده و می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های موجود، در سال‌جاری برای خرید 150 خودرو برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ اگرچه بودجه کنونی ما به خرید این‌تعداد خودرو نمی‌رسد اما رئیس سازمان محیط زیست وعده تحقق خرید 150 خودرو جدید به محیطبانان را داده است.
جیره غذایی 3 برابر شد
در همین حال، معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به کمبود ۵۰ درصدی نیروی حفاظت از محیط زیست می‌گوید: کمبود نیرو، فشار به محیطبانان در امور کاری‌ را دوچندان کرده و تقریباً هر محیطبان چندین برابر استاندارد از عرصه‌های منابع طبیعی حفاظت می‌کند.
منوچهر فلاحی، به جیره غذایی محیطبانان نیز اشاره کرده و می‌گوید: براساس دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست، باید به محیطبانان جیره خشک تعلق بگیرد. اگرچه محیطبانان کارمند دولت محسوب می‌شوند اما این عدد ریالی گاهی حتی به کمتر از ۲۰ هزارتومان نیز می‌رسد. در همین راستا با رایزنی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست جیره غذایی محیطبانان را به سه برابر افزایش داده و حالا روزانه ۵۰ هزارتومان به آنان تعلق می‌گیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی