کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با «ایران» مطرح کردند

شکست انحصار کانال سوئز با خط ترانزیتی شمال - جنوب

ایران فرمانده خط 7200 کیلومتری ترانزیتی منطقه شد

تکمیل خط ترانزیتی شمال - جنوب و اتصال خط 160 کیلومتری رشت به آستارا در خاک ایران، شاهراه ترانزیتی 7200 کیلومتری منطقه و امکان انتقال کالا از بندر بمبئی در هندوستان تا هلسینکی در فنلاند و کشورهای اسکاندیناوی را ایجاد می‌کند و جابه‌جایی کالا و ترانزیت کالا از این مسیر، سالانه 20 میلیارد دلار درآمد نصیب کشورمان خواهد کرد.
موقعیت ژئوپلیتیکی و استراتژیکی ایران ظرفیت غیرقابل انکاری را برای انجام مبادلات تجاری کشورهای جهان به همراه دارد، از این‌رو توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی می‌تواند سهم بسزایی در افزایش ترانزیت کالا از خاک ایران را به خود اختصاص دهد.
کریدور شمال- جنوب که با ابتکار سه کشور ایران - روسیه و هند ایجاد شد و سپس با پذیرفتن یازده کشور آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان، در حال تبدیل شدن به یک خط ترانزیتی ویژه در منطقه است. این شبکه بزرگراه‌ها، مسیرهای دریایی و ریلی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر، کریدور حمل‌ و نقل بین‌المللی شمال - جنوب را تبدیل به کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی بین روسیه و هند می‌کند. با اتصال خط 160 کیلومتری رشت به آستارا عملاً مسیر 13 هزار کیلومتری بندر بمبئی هندوستان به هلسینکی فنلاند (از اقیانوس هند تا کشورهای بالتیک و اسکاندیناوی) متصل می‌شود که به موجب آن ظرفیت جا‌به‌جایی 14 میلیون تن محموله در سال نخست را با درآمد ارزی نزدیک به 20 میلیارد دلار برای ایران به همراه خواهد داشت. به گفته معاون اول نخست‌وزیر روسیه، کریدور شمال - جنوب یک رقیب جدی برای کانال سوئز خواهد بود.
 
کریدور شمال - جنوب؛ نشان استقلال ایران در جهان
سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران اقتصادی» در این باره گفت: کشورهای صاحب قدرت اقتصادی دنیا جهت برقراری روابط دوجانبه، جایگاه و ظرفیت هر کشور بر پایه شاخص‌های مختلف و استراتژیک را بررسی می‌کنند.
وی با اشاره به جایگاه راهبردی و استراتژیک ایران در مبادلات منطقه و فرامنطقه‌ای، بیان داشت: ایران به دلایلی همچون برخورداری از منابع طبیعی نظیر نفت، گاز، معادن و... به ارزش 7 هزار میلیارد دلار، نیروی انسانی متخصص و جوان، بهره‌مندی از موقعیت مناسب جغرافیایی و برخورداری از فرهنگ ایرانی - شیعی متعادل و با اصالت؛ کشوری ارزشمند و قابل احترام در جهان محسوب می‌شود.
این فعال اقتصادی افزود: سالیان طولانی ایران در تجارت با چین از طریق جاده ابریشم کسب درآمد کرده است؛ همچنین تجارت هند از طریق راه دریایی از خاک ایران تا زمان شاه عباس صفوی امکان‌پذیر بوده، تا اینکه راه دریایی اروپا به هند و چین باز شد.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید بر اینکه دولت باید مسیر تسهیل ترانزیت کریدور شمال - جنوب را فراهم سازد، گفت: در شرایط فعلی به دلایل امنیتی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های ترانزیتی، ایران می‌تواند بواسطه فعال کردن کریدور شمال - جنوب موقعیت بسیار مهمی در تجارت منطقه و بین‌المللی به دست آورد. اما اگر از این فرصت به درستی استفاده نشود، ممکن است موقعیت از دست برود کما اینکه برخی کشورها همچون عربستان و امارات نیز به دنبال ایجاد راه‌های مصنوعی برای به دست گرفتن این‌گونه موقعیت‌ها هستند.
حسینی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز استقلال یک کشور بدین معناست که شرایط را به گونه‌ای باید ایجاد کرد که میزان وابستگی دیگر کشورها به یک کشور افزایش پیدا کند؛ بنابراین، این چهارراه ترانزیتی در راستای تقویت استقلال ایران است.
 
شاهراه ترانزیتی ایران؛ پایانی بر قلدری تحریم‌ها
هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران اقتصادی» با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب، اظهار داشت: مسئولان حاکمیتی جمهوری اسلامی سال‌های سال است که به قطعیت نیاز ساخت و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب پی برده‌اند و بر آن تأکید داشتند، اما این تصمیم نیازمند چاشنی اقدام بود که دولت سیزدهم توانست قدم بر اجرای آن بردارد. این طرح ابتدا قرار بود با پروژه آبی ایجاد شود، اما پس از بررسی‌های کارشناسی، خطوط ریلی جایگزین آن شد.
وی افزود: براساس برآوردهای اولیه ایران می‌تواند درآمد 20 میلیارد دلاری حاصل از ترانزیت محموله‌های کالا را در سال کسب کند؛ همین امر از وجود تحریم تنها یک کلمه را باقی می‌گذارد و آن را بی‌اثر خواهد کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد کریدور ریلی شمال- جنوب می‌تواند درآمدهای ترانزیتی را جایگزین درآمدهای دیگر کشور کند، گفت: با برقراری ارتباط هند با روسیه ضمن کسب درآمدهای ارزی حاصل از آن، باعث ایجاد اشتغال، جذب گردشگر و به روز‌رسانی زیرساخت‌های ریلی ایران خواهد شد، به نحوی که می‌توان ایران را از یک صادرکننده مواد خام به شاهراه ترانزیتی منطقه تبدیل کرد، به گونه‌ای که شرایط ترانزیتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند به کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراهم می‌شود و خطوط اتصالی ریلی از حوزه منطقه‌ای به فرامنطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل خواهد شد.
 
افزایش درآمدهای خالص ارزی با توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی
علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران اقتصادی» به جایگاه استراتژیک و راهبردی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در منطقه شرایط منحصر به فردی ایجاد کرده است به نحوی که از آن به عنوان چهارراه اقتصادی منطقه یاد می‌شود. همین امر که سبقه‌ای تاریخی دارد موجب شده تا توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی ایران؛ به جهت تسهیل در تجارت برای کشورهایی همچون روسیه، هند و چین امری مهم تلقی شود.
وی ادامه داد: ایجاد کریدور شمال - جنوب مشکلات ترانزیتی کشورهای حاشیه قفقاز و اوراسیا را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی تا آفریقا کاهش می‌دهد و همچنین باعث کاهش هزینه‌های صادرات و واردات برای آنها می‌شود. کریمی تکمیل و بهره‌برداری از کریدور شمال - جنوب را راه مقابله با تحریم‌ها برشمرد و با بیان اینکه این بزرگراه ترانزیتی موجب درآمدزایی آسان برای کشور خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تحریم‌های علیه ایران موجب دشواری در درآمدهای ارزی شده است؛ راه‌اندازی این شاهراه ترانزیتی، کسب درآمدهای ارزی خالص و بدون هزینه را برای کشور به همراه خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی