ساعت کار جدید مترو و اتوبوس‌ها از امروز

به دنبال مصوبه دولت برای تغییر ساعات کاری ادارات از ساعت 6 صبح، از امروز ساعات ناوگان حمل و نقل عمومی؛ همه خطوط مترو به 4 و نیم صبح، خطوط 9 گانه بی‌آرتی شبانه‌روزی و با افزایش ظرفیت سحرگاهی و سایر خطوط اتوبوس به 5 صبح تغییر پیدا کرد. طرح ترافیک نیز همچون سابق از ساعت 6 و نیم  تا 18 خواهد بود.
آن‌طور که مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرده است آمار روزانه جابه‌جایی در شهر تهران حدود ۱۹ میلیون است که از این میزان حدود ۴۳ درصد را سفرهای شغلی و حدود ۱۸ درصد را سفرهای آموزشی به خود اختصاص می‌دهند.
مجتبی شفیعی گفت: با توجه به تعطیلی بخش دانش‌آموزی سفرهای آموزشی که حدود ۶۰ درصد از سهم ۱۸ درصدی سفرهای آموزشی را به خود اختصاص می‌داده، می‌تواند حدود ۱۰درصد کاهش را ایجاد کند و با توجه به تغییر ساعت کاری از ساعت ۸ صبح به ساعت ۶ صبح، می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که با احتساب سهم سفرهای کارمندان در بخش عمومی و دولتی که حدود ۲۰ درصد از مجموع سفرهای شغلی را دربر می‌گیرد، با اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات، به دلیل جابه‌جایی سفرهای شغلی حدود ۹ درصد، در این بخش کاهش خواهیم داشت.
وی با اشاره به کاهش همزمان تعداد سفرهای آموزشی دانشجویان به دلیل نزدیک شدن به ایام امتحانات افزود: پیش‌بینی می‌شود در ساعت اوج صبحگاهی حدوداً بین ۲۰ تا ۲۳ درصد، کاهش بار ترافیک صبحگاهی را نسبت به دوره قبل از اجرای طرح تغییر ساعات کاری ادارات و تعطیلی مدارس شاهد باشیم که این میزان کاهش به ساعات دیگری از روز منتقل یا حذف می‌شوند.
شفیعی با مثبت ارزیابی کردن تأثیر ترافیکی طرح تغییر ساعات کاری ادارات گفت: کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی که در گذشته اغلب بین ساعت ۷ و نیم تا ۸ صبح وارد محدوده طرح و حدود ساعت 16 از محدوده طرح خارج می‌شدند، ناچار به پرداخت هزینه طرح ترافیک در ساعات اوج بودند که با اجرای طرح مذکور، به دلیل اینکه ورودشان خارج از ساعات طرح و خروجشان در ساعات غیر پیک اتفاق می‌افتد، شرایط مطلوب‌تری به لحاظ پرداخت هزینه برایشان به وجود می‌آید.
جستجو
آرشیو تاریخی