صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • دیدگاه
  • ایران اقتصادی
  • اقتصادی
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و نود و نه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و نه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اعضای هیأت دولت به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند

واردات خودرو در انتظار اعلام کتبی مجلس

رویدادها و تصمیمات نویدبخشی که هر یک گره‌ای از مسائل خرد یا کلان کشور را می‌گشاید، روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت وزیران مطرح شد. اعضای دولت، از وزیر نفت تا سخنگوی دولت و وزیر بهداشت و وزیر تعاون، آخرین تحولات حوزه‌های مسئولیت خود را با خبرنگاران در میان گذاشتند. گزارش این رویداد را می‌خوانید.
 
اوجی: افزایش سوآپ گاز با ترکمنستان
وزیر نفت با بیان اینکه دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تسویه بدهی مربوط به واردات گاز از ترکمنستان در دوره‌های قبل را پیگیری کرده است، اظهارکرد: خوشبختانه ظرف ۲۰ ماه، در سه قسط مطالبات طرف ترکمن را به‌طور کامل پرداخت کردیم و اصل بدهی تسویه شده است. جواد اوجی همچنین با اشاره به اینکه به دنبال پیگیری مسأله مبادله (سوآپ) گاز در سال 1400، سال گذشته این میزان به دو برابر از خاک جمهوری اسلامی ایران به سمت آذربایجان رسید، ابراز امیدواری کرد با مذاکرات و تفاهمنامه‌ها و عقد قراردادهای جدیدی که با ترکمنستان و کشورهای همسایه خواهیم داشت، بحث تجارت گاز اعم از واردات، صادرات، سوآپ و ترانزیت افزایش یابد. وزیر نفت درباره قراردادهای نفتی با عمان نیز گفت که با مقام‌های این کشور توافق شده است تا میدان نفتی هنگام به صورت یکپارچه در یک کمیته مشترک تخصصی مورد اکتشاف و توسعه قرار گیرد. اوجی همچنین با رد مجدد افزایش قیمت بنزین گفت: شایعات در این مورد زیاد است تا فکر و افکار مردم را به هم بریزند. بارها اعلام شده که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. سهمیه‌ها نیز تغییری نمی‌کند و مطابق گذشته خواهد بود.
 
عین اللهی: صادرات تجهیزات پزشکی ایران به اندونزی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به شائبه‌های مطرح شده در زمینه تجهیزات چندین بیمارستان در اندونزی با تجهیزات پزشکی ایران، گفت: خبر اشتباهی در این مورد منتشر شد و اعلام کردند که 10 بیمارستان در اندونزی از سوی ایران تجهیز می‌شود درصورتی‌که ما هیچ قولی در این زمینه ندادیم و بحث صادرات است و از افتخارات ایران است که تجهیزات پزشکی صادر می‌کند. بهرام عین‌اللهی افزود: ۴۰درصد تجهیزات پزشکی در کشور توسط شرکت های دانش بنیان تولید می‌شود. وی درباره بیمارستان حضرت مهدی(عج) که چندی پیش از سوی رئیس جمهور افتتاح شد نیز اعلام کرد: این بیمارستان از پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های کشور است که تحمل ۹ ریشتر زلزله را دارد.
 
بهادری جهرمی: معرفی 50 هزار خانه خالی به سازمان مالیات
سخنگوی دولت ضمن استقبال از اظهارات رئیس مجلس مبنی بر بلامانع بودن واردات خودروهای کارکرده، با اشاره به اینکه رئیس مجلس پیشتر آیین‌نامه سال گذشته هیأت دولت در این باره را مغایر قانون واردات خودرو تشخیص داده بود، اظهارکرد: اکنون دولت از اینکه مجلس در بررسی‌های نهایی این آیین‌نامه را مغایر قانون نمی‌داند استقبال می‌کند و منتظریم تا به صورت مکتوب این نظر مجلس به دولت ابلاغ شود.
علی بهادری جهرمی گفت: از زمانی که رئیس مجلس به صورت مکتوب به ما اعلام کند آیین‌نامه مصوب سال گذشته هیأت دولت، مغایر قانون نیست، امکان واردات خودروی دست دوم هم فراهم می‌شود، مشروط بر اینکه رئیس مجلس همین نظری را که به طور شفاهی در تلویزیون اعلام کرده به صورت مکتوب به دولت بدهد که در این صورت، آیین‌نامه خود به خود لازم الاتباع خواهد بود.
وی درباره اصلاح نظام یارانه‌ها که به حذف ارز ترجیحی معروف شده است نیز با بیان اینکه قانون دولت را ملزم کرده بود نرخ ارز بر اساس ای.تی.اس محاسبه شود، تصریح کرد: امسال هم مکاتباتی انجام شده و رئیس مجلس اعلام کرده بود که در بودجه امسال هم باید این نرخ مبنا باشد، اما برخی که اشراف دقیقی به قانون دارند می‌گویند این اقدام نباید اجرا می‌شد یا اینکه مثلاً باید ابتدا کالابرگ داده می‌شد و سپس ارز ترجیحی اجرا می‌شد. در حالی که قانون ما را تکلیف کرده بود.
سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای ساماندهی بازار اجاره مسکن، به تعیین سقف اجاره بها اشاره کرد و گفت: دولت همزمان لایحه مالیات بر معاملات مکرر مسکن را به مجلس ارائه داد که با سوداگری در بازار مسکن مقابله می‌کند؛ دو فوریت آن هم در مجلس در دست بررسی است و امید می‌رود مجلس بتواند مانند همین کاری که برای طرح اجاره بها دارد، برای این لایحه انجام دهد. وی تصریح کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند به شناسایی و عرضه این خانه‌ها به بازار کمک کند در همین ایام اخیر ۵۰ هزار خانه خالی جدید در تهران شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد تا دولت بتواند از آنها مالیات بگیرد.
وی در زمینه نظارت بر فعالیت مشاوران املاک، با بیان اینکه به مشاورانی که مجوز ندارند، ابلاغ شده طی 2 هفته اقدام به گرفتن مجوز کنند، اظهارکرد: ۱۸ دفتر مشاور املاک در پرند و ۲۵ دفتر املاک در پردیس که مجوز فعالیت داشته‌اند به دلیل تعرفه‌های بالاتر پلمب شدند.
 
وحیدی: توصیه به طالبان برای دقت در مرزبانی
وزیر کشور نیز وضعیت فعلی مرزهای ایران و افغانستان را آرام توصیف کرد و گفت: بر اساس اشتباهی که مرزبانان افغانستانی انجام داده و تیراندازی کرده بودند، درگیری‌ها اتفاق افتاد، اما با دقت و تدبیر طرف جمهوری اسلامی و دقت و ورود بموقع طالبان و حکومت مرکزی کابل، مسأله حل شد و ما الان در مرز مشکلی نداریم. احمد وحیدی افزود: متأسفانه تاکنون چند نوبت اتفاقات از این دست داشته‌ایم. به مسئولان طالبان و افغانستان توصیه می‌کنیم که دقت کنند و مرزبانان خود را توجیه کنند تا از این دست اتفاقات رخ ندهد. وی ادامه داد: برخی افراد غیرمسئول یا در رده‌های مسئولیت پایین افغانستانی اظهاراتی علیه ایران داشته‌اند که بر اساس گزارش‌های دریافتی، آنها را برکنار کرده‌اند چون اظهارات بی‌جا و غیر منطقی عنوان شده بود. اکنون با حاکمان افغانستان در تعامل هستیم و هر حرفی باشد از طریق گفت‌و‌گو باید حل و فصل شود. وزیر کشور درباره زمان استعفای متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس بیان کرد: بر اساس قانون موجود که محل استناد ما است، اعلام شده که 6 ماه قبل از آغاز ثبت نام باید استعفا انجام شود اما اگر طرح اصلاح قانون انتخابات تصویب و قانون شود، این زمان بندی‌ها هم تغییر می‌کند که ما نیز برهمان اساس عمل خواهیم کرد.
 
مرتضوی: افزایش یارانه درصورت استفاده از کالابرگ
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدبیر تازه دولت برای ترغیب مردم به استفاده از کالابرگ الکترونیک خبرداد و گفت: افرادی که در طرح الکترونیکی یارانه از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، یارانه آنها از ۴٠٠ هزار تومان به ۴۸۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.
سید صولت مرتضوی با بیان اینکه این طرح از هفته آینده اجرا می‌شود، اظهارکرد: شرط لازم برای بهره‌مندی از این امتیاز آن است، کسانی که مشمول یارانه هستند تا ۷۰ درصد از یارانه را کالا خریداری کنند. وی افزود: در اجرای بند ی تبصره ۱۴ قانون بودجه به دولت اجازه داده شده که به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم طرح کالابرگ الکترونیکی را مجدداً اجرا کند. در این راستا مشوق‌هایی را ایجاد کردیم که در گام اول یارانه دهک‌های کم‌برخوردار جامعه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. مرتضوی ادامه داد: دولت برای تشویق استفاده بیشتر از کالابرگ الکترونیک، مبلغ اعتبار یارانه برای دهک‌های کم برخوردار را افزایش داده است. یارانه بگیران می‌توانند یک ماه زودتر از سررسید یارانه، از اعتبار یارانه شان استفاده کنند. به گفته وی، در کالابرگ الکترونیک، لبنیات ۳ کیلو گرم در ماه، پنیر ۴۰۰ گرم در ماه، تخم مرغ یک کیلوگرم در ماه، گوشت مرغ ۲ کیلوگرم در ماه، روغن مایع ۸۱۰ گرم در ماه، ماکارونی ۷۰۰ گرم در ماه، برنج ایرانی ۲ کیلوگرم در ماه، ماست پرچرب ۲.۵ کیلوگرم در ماه، قند و شکر ۵۰۰ گرم در ماه، حبوبات ۱۲۰۰ گرم در ماه و گوشت گوساله هم ۱ کیلوگرم در ماه در نظر گرفته شده است.
 
ضرغامی: تمهید برای آزادی مدیر حافظیه شیراز
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره بازداشت و آزادی مدیر حافظیه شیراز، با بیان اینکه خانم ادهم همکار بسیار خوب، متخصص، کارشناس و متعهد و مؤمنه وزارتخانه است که بعد از ۲ شب بازداشت امروز (چهارشنبه) صبح با قید وثیقه آزاد شد، افزود: درباره مدیر شایسته‌ای که یک هفته قبل مورد تقدیر وزارتخانه و دولت قرار گرفته، آن هم به دلیل اتفاقی که ظرف چند دقیقه در محلی انجام می‌گیرد، نباید بازداشتی صورت می‌گرفت. عزت‌الله ضرغامی با قدردانی از دفتر رئیس جمهور گفت: از وزیر کشور هم که روز گذشته اقدام به نامه‌نگاری کردند و همچنین از وزیر دادگستری هم که روز گذشته لحظه به لحظه این موضوع را پیگیری می‌کردند و همه دست اندرکاران که معتقد بودند خانم ادهم فرد بسیار شایسته‌ای است و باید آزاد شود، سپاسگزاری می‌کنم. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز امیدواری کرد که اگر در این زمینه اتفاق مشابهی افتاد از مسیرهای بهتر و کم‌هزینه‌تر که مورد سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد، کارها پیگیری شود.
جستجو
آرشیو تاریخی