صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ایران و عمان محصول مشترک تولید می‌کنند

کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین تهران و مسقط تشکیل می‌شود

رشد یک میلیارد دلاری تجارت با عمان درحالی که در سال 1392 مجموع مبادلات تجاری دو کشور به حدود 220 میلیون دلار می‌رسید، در سال 1400 و همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم، تجارت دو کشور به بیش از 1.3 میلیارد دلار رسید

درادامه دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم و اولویت‌دهی به همسایگان، روز هفتم خرداد ماه، «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در صدر هیأتی بلندپایه به دعوت رسمی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی وارد تهران شد. این سفر دو روزه تاکنون نتایج مثبت بسیاری به همراه داشته است به طوری که پس از فراهم کردن بسترهای اولیه درمذاکره وزرای ایران و عمان، اکنون دو کشور برای ورود به مرحله سرمایه‌گذاری آماده شده‌اند و برهمین اساس قرار است تولید محصولات مشترک در دستورکار دو طرف قرارگیرد. درهمین راستا، روزگذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از امضای یک توافقنامه برای تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان خبر داد. براساس گفته‌های سید احسان خاندوزی در سفر هیأت عمانی به ایران، یک توافقنامه جهت تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان به امضا رسید که بر اساس آن دو کشور طرف‌هایی را معرفی کردند تا پروژه‌های سرمایه گذاری، چه در عمان و چه در ایران به تأیید این کمیته مشترک برسد و به سرعت وارد مرحله اجرا شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داده است: پیش از سفر سلطان عمان به تهران نیز توافقاتی با همتای عمانی انجام داده بودیم که بتوانیم از دوره تجارت به دوره سرمایه‌گذاری‌های دو کشور البته همراه با تکامل تجاری حرکت کنیم.همچنین یک توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری مورد توافق طرفین قرار گرفته که بعد از طی مراحل در مجلس عمان، به امضای دو طرف خواهد رسید. وی در پاسخ به سؤالی درباره چشم‌انداز روابط اقتصادی دو کشور در آینده گفت: با توجه به اینکه بعد از سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به مسقط حجم تبادلات تجاری بین ایران و عمان افزایش چشمگیری یافت، شواهد حکایت از این دارد که در ماه‌های آینده و سال آتی نیز شاهد افزایش مجدد روابط تجاری بین دو کشور خواهیم بود. خاندوزی ادامه داد: همان‌طور که گفتم توافق ما با همتایان عمانی این است که علاوه بر تکمیل رابطه تجاری، وارد دوره سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور شویم که بسیار پیوند اقتصادی ماندگارتری را در بلند مدت ایجاد می‌کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بویژه با توجه به ظرفیت سرمایه انسانی و تکنولوژی و فناوری‌های بالایی که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی دارند و از آن طرف هم تقاضای تولید آن محصولات چه درحوزه نفت و گاز و چه در حوزه سایر محصولات دانش‌بنیان وجود دارد منافع خوبی برای تولیدکنندگان در بر خواهد داشت. امیدواریم که این دوره سرمایه‌گذاری مشترک بتواند فصل نوینی از روابط اقتصادی را بین دو کشور شکل دهد.خاندوزی افزود: این محصولات به صورت مشترک بین ایران و عمان تولید می‌شود.
 تجارتی که به سود ایران است
گفتنی است همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، مبادلات تجاری میان ایران و عمان وارد مرحله جدیدی شده و درکمتر از دوسال اخیر رکوردهای جدیدی دراین بخش به ثبت رسیده است. برپایه آمار، درحالی که در سال 1392 مجموع مبادلات تجاری دو کشور به حدود 220 میلیون دلار می‌رسید، در سال 1400 و همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم، تجارت دو کشور به بیش از 1.3 میلیارد دلار رسید که بیش از 700 میلیون دلارآن صادرات ایران و حدود 600 میلیون دلار به واردات از عمان اختصاص داشته است. بدین ترتیب درمقایسه با سال 1399 صادرات و واردات ایران با عمان به ترتیب 64 و 53 درصد افزایش یافت. در سال گذشته با تداوم ثبت رکوردهای جدید، مجموع مبادلات بازرگانی دو طرف به بیش از 1.8 میلیارد دلار بالغ شد. دراین سال صادرات ایران به عمان با بیش از یک میلیارد دلار بالاترین رکورد تاریخی را به نام خود ثبت کرد که بیش از 50 درصد نسبت به سال 1400 افزایش نشان می‌دهد. دراین سال کل تجارت دو کشور نیز 41 درصد بیشتر شد. بدین ترتیب همانگونه که اعداد و ارقام نشان می‌دهد درتمام این سال‌ها تراز تجاری میان دو کشور به نفع ایران بوده است و همواره صادرات ایران بیش از واردات از عمان بوده است. حال با توجه به ظرفیت‌های موجود و اراده طرفین برای گسترش مراودات اقتصادی، دو کشورهدف تجارت 5 میلیارد دلاری را برای خود درنظرگرفته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی