صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

ارتش روسیه با حملات موشکی به کی‌یف تغییر تاکتیک داد

پیام‌های موشکی مسکو برای کی‌یف

بنفشه غلامی
خبرنگار

 
کمتر از یک هفته پس از سقوط باخموت که اکنون روسیه نام آن را به آرتموفسک تغییر داده است، آتش نبردها بین دو طرف دیگر بار شعله‌ور شده و حملاتی از هر دو سو علیه مواضع شهری و نظامی طرف مقابل انجام شده است. در همین ارتباط بامداد دوشنبه ساعتی پس از حملات اوکراین به مناطق شهری بلگورود، ارتش روسیه اقدام به پرتاب موشک‌های دوربرد به سمت کی‌یف کرد. حملات موشکی روسیه، بعد از حملات پهپادی آن در دو شب اخیر انجام شد.
به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، یک سخنگوی ارتش اوکراین با تأیید خبر حملات موشکی روسیه، مدعی شد، واحدهای دفاعی توانسته‌اند 37 موشک و 29 پهپاد را رهگیری کنند. این در حالی است که ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف با صدور بیانیه‌هایی برای شهروندان از آنها خواسته است برای در امان ماندن از ریزش آوارهای احتمالی، به پناهگاه بروند.
در حالی که آمارها نشان می‌دهد، روسیه در یک ماه اخیر 16 بار به کی‌یف حمله کرده است، حمله صبح دوشنبه را به دو دلیل باید بی‌سابقه دانست؛ نخست اینکه این حملات در روشنایی روز انجام شده است و دوم اینکه این موشک‌ها مرکز شهر را نشانه رفته بودند. همین دو دلیل نشان‌دهنده تغییر رویکرد روسیه در مواجهه با اوکراین است. هرچند مقامات اوکراین این تغییر تاکتیک را در جهت کشتار شهروندان توصیف کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد، هدف اصلی روسیه از این تغییر تاکتیک، چیزی دیگر است، بویژه که اغلب حملاتی که از سوی روسیه انجام می‌شود، رهگیری می‌شوند و ارتش روسیه با اطلاع از چنین چیزی به حملات خود ادامه می‌دهد. بویژه که دیروز همزمان با این حملات برخی مواضع نظامی اوکراین در خملنیتسکیی در غرب این کشور را نیز هدف گرفت که حمله‌ای بی‌سابقه محسوب می‌شود. زیرا به طور معمول روسیه به مناطق شرقی و مرکزی این کشور حمله می‌کند و در خلال یک سال و سه ماه گذشته شمار حملات آن به مناطق غربی اندک بوده است. حمله دیروز روسیه به خملنیتسکیی باعث تخریب برخی تجهیزات اوکراین شد.
به نوشته سی‌ان‌ان، اصرار روسیه به چنین حملاتی چند دلیل ساده دارد؛ نخست اینکه روسیه به این طریق به دنبال تأثیرگذاری روانی بر شهروندان اوکراین و به طور خاص کی‌یف است. حملات شبانه که به طور معمول با پهپاد انجام می‌شوند، هر بار هزاران شهروند را راهی پناهگاه می‌کند و چهره شهر را به وضعیتی غیر‌عادی تبدیل می‌کند و باعث شکسته شدن شیشه پنجره‌ها می‌شود. بر اساس برآوردها، حملات روسیه به کی‌یف از شروع جنگ اوکراین تا کنون حدود 887 ساعت زنگ هشدار را در پایتخت اوکراین به صدا در آورده است. این می‌تواند به شهروندان اوکراین این باور را بدهد که ارتش آنها مقابل روسیه کارآمدی لازم را نداشته است. دلیل دوم نیز این است که روسیه می‌خواهد به اوکراین این پیام را برساند که تکیه بر کمک‌های غربی نمی‌تواند این کشور را مقابل حملات سنگین‌تر بیمه کند. روسیه در همین راستا قصد دارد به اوکراین هشدار دهد، حتی دریافت اف 16 مورد درخواست کی‌یف از غرب نیز نخواهد توانست این کشور را از موشک‌های روسی حفاظت کند.
 
اف 16 ؛ جنگنده‌ای بی‌مصرف برای اوکراین
 این چیزی است که بلومبرگ نیز روز گذشته در گزارشی به آن پرداخته و نوشته بود، ارتش اوکراین تصور می‌کند اف 16 می‌تواند نجات‌بخش این کشور باشد و بازی را به نفع این کشور تغییر دهد. اما واقعیت این است که این جنگنده‌ها ممکن است کاربرد لازم را برای ارتش اوکراین نداشته باشند و موشک‌های روسیه نیز قادر به منهدم کردن آنها هستند. بر اساس این گزارش، جنگنده اف 16 امریکا به چند دلیل آن نقشی را که اوکراین تصور می‌کند، ایفا نخواهد کرد؛ نخست اینکه جنگنده‌های اف 16 ای که به اوکراین فرستاده خواهند شد، رادارهای ضعیفی دارند و موشک‌های آنها نسبت به جنگنده‌های روسی برد کمتری دارند. بنابر این اوکراین با این جنگنده‌های اف 16 نخواهد توانست به مقابله با موشک‌های کروز روسیه و جنگنده‌های آن برود. به گفته برخی خلبان‌های ورزیده جنگنده‌ها، خلبان‌های اوکراینی برای اینکه بتوانند با این نوع از جنگنده‌های امریکایی به جنگ جنگنده‌های روسی بروند، مجبور خواهند بود، بیش از حد به آنها نزدیک شوند که در نتیجه خود آنها در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
 
حملات اوکراین به مواضع روسیه
حملات دیروز روسیه در حالی انجام شد که یک روز پیش از آن یعنی روز یکشنبه، اوکراین اقدام به حملاتی به پایگاه‌های روسیه در ماریوپل کرده بود. اوکراین دیروز نیز اقدام به حملاتی به بلگورود در خاک روسیه کرد و برخی از شهرک‌های این منطقه را هدف گرفت. در نتیجه این حملات 4 نفر زخمی شدند.
این در حالی است که با وجود بالا گرفتن تنش‌ها بین دو طرف، آندری کلین، سفیر روسیه در انگلیس به بی‌بی‌سی گفته است، روسیه همچنان برای آغاز مذاکرات صلح با اوکراین آماده است. وی با این حال تأکید کرده بود که روسیه با شرایط خود، از جمله بدون هیچ پیش‌شرطی وارد مذاکره خواهد شد.

 

خبر پلاس

وعده اتمی لوکاشنکو به متحدان
در حالی که جنگ در جبهه اوکراین به نقطه جوش رسیده است، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس که به‌تازگی میزبان تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک خود شده است، به سایر کشورهای منطقه وعده داد، اگر به جبهه روسیه و بلاروس بپیوندند، آنها نیز صاحب تسلیحات هسته‌ای خواهند شد.به گزارش خبرگزاری رویترز، لوکاشنکو که با تلویزیون رسمی روسیه گفت‌و‌گو می‌کرد، گفت: «بسیاری در قزاقستان و دیگر کشورها علاقه‌مندند، رابطه‌ای را که ما با روسیه داریم، داشته باشند. مانعی بر سر تحقق چنین چیزی وجود ندارد. همه می‌توانند به اتحاد روسیه – بلاروس بپیوندند. تسلیحات هسته‌ای برای همه هست. با آماده‌سازی مکان‌های ذخیره‌سازی، هیچ خطری نیز برای وجود چنین تسلیحاتی در کشور وجود نخواهد داشت.»

جستجو
آرشیو تاریخی