سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد

تعیین رتبه همه معلمان مشمول رتبه‌بندی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم ۴۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی هزینه کرد که نشان‌دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است، گفت: هرچند رتبه‌بندی اشکالاتی در آیین‌نامه و اجرا داشت اما در حال حل آن هستیم.
 رضامراد صحرایی در واکنش به این گفته که وضعیت مدارس دولتی خوب نیست و اینکه بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم فرزندانمان را در مدارس دولتی ثبت‌نام نکنیم، اظهار کرد: این حرف درستی است؛ برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس پیشنهاد کردم که در آن به تحول در آموزش و پرورش حول ۹ محور تأکید کرده‌ام که یکی از کلیدی‌ترین محورهایش مدرسه است و با ایده «به مدرسه بازمی‌گردیم»، تحول در آموزش و پرورش را مطرح کرده‌ام.
صحرایی ادامه داد: اگر بخواهیم بین دانشگاه دولتی و خصوصی انتخاب کنیم، دانشگاه دولتی را انتخاب می‌کنیم. سؤال این است که قانون اساسی آموزش عمومی را اصل می‌داند یا آموزش عالی را؟ قطعاً آموزش عمومی را. این در حالی است که ما از آموزش عمومی غفلت کرده‌ایم. ما باید روی تمام ابعاد مدارس دولتی کار کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ناترازی بودجه یکی از پنج چالش اصلی آموزش و پرورش است. ۹۷.۵ درصد بودجه ما پرسنلی و ۲.۵ درصد برای امور دیگر است. باید برای کار فرهنگی به اندازه کارهای دیگر هزینه کنیم و نیازمند وفاق ملی برای تقویت آموزش و پرورش هستیم. معتقدم خودمان نباید آموزش و پرورش را کوچک‌انگاری کنیم. وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر است، اما نسبت به وضعیت مطلوب، خیر.
صحرایی ادامه داد: بخشی از مشکلات به درون آموزش و پرورش برمی‌گردد و در درون حل می‌شود. ما باید منابع آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، تقویم آموزشی و معلمان را متحول کنیم؛ اینها در دستان خود ماست. ساختار امروز آموزش و پرورش تفاوتی با ۲۰ سال گذشته ندارد و باید اصلاح شود. بزرگ‌ترین نهاد دولتی هستیم، ۷۳۰ منطقه آموزشی داریم و پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در همه استان‌ها داریم و این خود یک ظرفیت خوب است.
وی با اشاره به فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان و ضرورت تغییر جهت آن در برخی امور، گفت: به عنوان مثال بیمه معلم داریم، اما بیمه تکمیلی را به شرکت دیگری می‌سپاریم. آیا نمی‌توانستیم به جای هواپیما چند قطار خریداری کنیم که در اختیار فرهنگیان باشد تا بتوانند آسوده‌تر سفر کنند؟ آیا نمی‌توانستیم همانند ارگان‌های دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مانند آن داشته باشیم؟ اینها سؤالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود. لذا به طور کلی تحول از درون خود آموزش و پرورش شروع می‌شود.
صحرایی به اصلاح نگاه مدیران کشوری به آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: هرچند رتبه‌بندی اشکالاتی در آیین‌نامه و اجرا داشت اما در حال حل آن هستیم.
صحرایی در ادامه سخنانش در پاسخ به اینکه قرار بود تا آخر اردیبهشت رتبه همه فرهنگیان مشخص شود، گفت: از زمانی که سرپرستی را برعهده گرفته‌ام تعداد زیادی از همکاران ما باقی مانده بودند و رتبه‌شان تعیین نشده بود و بخشی هم اعتراض داشتند. رتبه‌ تمام کسانی که مشمول بودند و رتبه به آنها تعلق می‌گرفت، تعیین شده است. اعتراض‌ها نیز در حال بررسی است و کارگروه‌ها در مناطق و استان‌ها تشکیل شده است. انتهای این فرایند، اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی است.
وی همچنین درباره امتحانات نهایی گفت: امسال سوابق تحصیلی ۴۰ درصد تأثیر قطعی در پذیرش دانشگاه دارد. آموزش یک فرایند پیوسته است که به سنجش ختم می‌شود و این دو در کنار همدیگر هستند و به همدیگر بازخورد می‌دهند. اینکه کل این سنجش از وزارت آموزش و پرورش جدا شده بود موجب شده بود که آموزش چندان در خدمت سنجش نباشد و بچه‌ها وارد کلاس‌های کنکور و مسائلی از این دست می‌شدند. اکنون فرایند پیوسته شده و به تقویت ابعاد مختلف تربیتی کمک می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی