صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اخبار

همکاری ایران و عمان برای توسعه میدان مشترک هنگام
ایران و عمان موافقتنامه‌ای با موضوع مطالعه و همکاری میدان مشترک هنگام امضا کردند.
موافقتنامه مطالعه و همکاری درباره میدان مشترک هنگام (با نام عمانی بخاء غربی) در جریان سفر «هیثم بن طارق آل سعید»، سلطان عمان به ایران روز یکشنبه (هفتم خردادماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و سلطان عمان، بین دو طرف امضا شد.
 این موافقتنامه پس از تفاهم‌های انجام‌ شده در سفر پارسال جواد اوجی، وزیر نفت همراه با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به عمان برای همکاری با این کشور به‌منظور توسعه این میدان نفتی امضا و مجوزهای لازم برای امضای آن اخذ شده است.
 بر اساس این گزارش، هدف از این موافقتنامه مطالعه مشترک کل میدان نفتی هنگام و تهیه طرح جامع توسعه (MDP) آن با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی، تدوین سناریوهای توسعه مجدد این میدان و همکاری متقابل برای بهره‌برداری از این میدان و برداشت صیانتی از آن است. از سویی با اینکه پیش از این تفاهم‌هایی با بعضی همسایگان برای توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک انجام شده بود، اما هیچ‌کدام از تفاهم‌ها پیشرفتی نداشته و به توافقنامه منجر نشده بود، این نخستین موافقتنامه برای همکاری با همسایگان در میدان‌های مشترک است که امضا شد البته این موافقتنامه فعلاً شامل توسعه نمی‌شود.
میدان نفتی هنگام میدان مشترک بین ایران و عمان است. این میدان در تنگه هرمز در بخش شرقی خلیج فارس و ۴۵ کیلومتری جزیره قشم واقع شده که حدود ۸۰ درصد در آب‌های ایران و ۲۰ درصد دیگر آن در آب‌های کشور عمان قرار گرفته است.

 

ناوگان خارجی کارت‌سوخت اعتباری دریافت می‌کند
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ناوگان خارجی حمل‌ونقل سنگین پس از ورود به کشور، کارت سوخت اعتباری دریافت می‌کند.
محمد صادقی افزود: به‌منظور ساماندهی عرضه سوخت به ناوگان خارجی، سامانه‌ای مشترک با راهداری، طراحی و راه‌اندازی شده است که بر اساس اطلاعات این سامانه، برای ناوگان ورودی به کشور، برگه تردد صادر شده و مبدأ، مقصد و مقدار پیمایش ناوگان مشخص می‌شود و بر همین اساس، سوخت موردنیاز ناوگان در کارت اعتباری شخصی مالک شارژ می‌شود.
وی تأکید کرد: پیش از این راهداری بر اساس رفتار متقابل کشورها نرخی را برای ناوگان خارجی‌ مشخص کرده بود و رانندگان با کارت اضطراری موجود در جایگاه‌های عرضه، سوخت را دریافت می‌کردند، اما دریافت مبالغ اضافی سبب ایجاد مشکلات و افزایش نارضایتی‌ها شده بود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در زمان خروج، این کارت‌ها تحویل شده و موجودی کارت صفر خواهد شد و دوباره ۱۲ ساعت بعد، برای یک راننده دیگر فعال شده و در گردش قرار خواهد گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی