صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و پنج - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و پنج - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی معرفی شدند

برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی معرفی شدند راه اندازی دفتر هنرهای نمایشی تئاتر رضوی و تولید آثار فاخر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی تأکید کرد به هنرمندان حاضر در این رویداد نمایشی افتخار می‌کند و همچنین به سعادتی که نصیب آنها شده است، غبطه می‌خورد. به گزارش ایران تئاتر، شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری کوروش زارعی از یکم تا پنجم خرداد با اجرای 14 گروه نمایشی صحنه‌ای در آذربایجان شرقی برگزار شد.

اختتامیه این جشنواره با حضور مسئولان و هنرمندان، عصر جمعه 5 خرداد در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد و هیأت داوران متشکل از مهدی لزیری، ایوب آقاخانی، علیرضا استادی و سیروس همتی، آثار و هنرمندان برتر این رویداد را معرفی کردند.
بخشی از این آیین، به تقدیر از مهدی لزیری، رئیس هیأت داوران شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی و هنرمند پیشکسوت تبریزی اختصاص داشت.
لزیری، پس‌ از این تقدیر در سخنانی گفت: «از کلیه عواملی که برای برپایی این جشنواره به هر شیوه‌ای تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.»

 احساس معاون هنری وزیر ارشاد نسبت به هنرمندان تئاتر رضوی
محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از سخنرانان این آیین بود که با بیان حدیثی، به کرامت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: «امام هشتم فرمودند: «هرجا اسم ما باشد حرم ما آنجاست»؛ به‌این‌ترتیب این مکان که شما حرف از فرهنگ رضوی می‌زنید، بخشی از حرم آقا امام رضا(ع) است. بنده بسیار به شما که افتخار کار و فعالیت به نیت امام هشتم را داشتید غبطه می‌خورم. به حقیقت نسبت به وجود شما احساس کوچکی در این سالن می‌کنم.»
او با اشاره به تجلیل از استاد لزیری، ادامه داد: «قطعاً این هنرمند پیشکسوت تئاتر تبریز کاری کرده که به چشم امام رضا(ع) خوش آمده است. توفیق زیارت و خدمت به اهل‌بیت، بسیار عظمت دارد که به هرکسی داده نمی‌شود.»
سالاری در پایان از تمامی مسئولان و هنرمندان برگزارکننده این جشنواره تقدیر و برای‌شان آرزوی توفیق برای خدمت به امام رئوف را درخواست کرد.

تولید متون تخصصی برای جشنواره
محمدحسین بلاغی‌مبین (رئیس جشنواره تئاتر رضوی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی) هم در سخنانی با بیان اینکه این سومین دوره از جشنواره تئاتر رضوی است که در تبریز برگزار می‌شود، افزود: «بیش از 50 گروه تئاتری از سراسر کشور داوطلب حضور در این جشنواره بودند که از میان آنها 40 گروه در 20 استان کشور مورد بازبینی حضوری قرار گرفتند و در نهایت 14 گروه از 9 استان در مرحله نهایی شانزدهمین جشنواره تئاتر ملی رضوی حضور یافتند.
در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز در این دوره از جشنواره بیش از 120 اثر دریافت کردیم که در آیین اختتامیه این جشنواره از برگزیدگان این بخش هم تقدیر خواهد شد. باعث افتخار و خرسندی است که در حوزه تولید متن تئاتر رضوی نیز کار را آغاز کردیم و برای نمایش‌های صحنه‌ای ادوار آینده جشنواره در این زمینه آماده‌ شده‌ایم.»
راه‌اندازی دفتر هنرهای نمایشی و تئاتر رضوی
مرتضی سعیدی‌زاده (مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا)، دیگر سخنران آیین پایانی شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی گفت: «رویدادهای بسیاری را امسال در جشنواره تجربه کردیم و برنامه‌ریزی‌های تازه‌ای برای آن داشتیم که یکی از آنها راه‌اندازی دفتر هنرهای نمایشی و تئاتر رضوی است که از ابتدای تیرماه، با رویکرد استعدادیابی هنرمندان جوان در حوزه تئاتر رضوی و همچنین حمایت از آثار فاخر این حوزه کار خود را آغاز می‌کند. یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی این دفتر برگزاری جشنواره تئاتر رضوی باهدف تولید آثار در یک جریان رقابتی است تا نمایش‌هایی درخور و در راستای پاسداشت فرهنگ رضوی اجرا شوند.»
شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، شاهد اجرای 14 نمایش صحنه‌ای از 9 استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، مازندران، همدان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، یزد، قزوین و استان تهران بود.

جستجو
آرشیو تاریخی