مخاطب سینما در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته 2.5 برابر افزایش داشته است

تداوم امید به گیشه در انتظار رونق تولید

 اخبار خوش گیشه ادامه دارد و در تازه‌ترین آمار سازمان سینمایی از افزایش دو و نیم برابری مخاطب در اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته خبر داده است. گرچه حال خوش سینمای ایران تنها متکی به بخش گیشه نیست و رونق و رشد سینما به جریان تولید و حضور فعال همه فیلمسازان با تنوع سلایق متکی است اما فعلاً خبرهای خوش حول محور گیشه می‌چرخد و فروش خوب سینما پس از چند سال رکود اتفاقی نیست که بتوان به آسانی از آن گذر کرد. با وجود آنکه 70 درصد میزان فروش سینما در اختیار یک فیلم کمدی است اما همین آمار فروش اردیبهشت ماه امسال که به میزان 115 میلیارد تومان رسیده گویای آن است که مخاطب با سینما قهر نکرده و همین گزاره، خبری خوش برای همه سینماست. با وجود گسترش VODها و دسترسی آسان به فیلم‌های روز جهان و همچنین افزایش قیمت بلیت سینماها، رفتن به سینما را در انتخاب مردم قرار داد به شرط آنکه فیلم دارای پتانسیل جذب مخاطب عرضه شود. حفظ تداوم این روند با شرط ایجاد فضا برای تولید و اکران فیلم‌ها در ژانرها و گونه‌های مختلف سینمایی و داشتن پیشنهادی پرکشش برای هر سلیقه سینمایی می‌تواند علاوه بر به میدان کشاندن نیروهای اجتماعی نو، فیلمسازان آزمون پس‌داده‌ای را که این روزها به شبکه نمایش خانگی کوچ کرده‌اند برای بازگشت به سینما وسوسه کند و شاهد روزهای پررونق سینما چه در تولید و چه در گیشه باشیم. با این وضعیت می‌توان به آینده سینما امید داشت و منتظر تجربه‌هایی دیدنی بود.

روزهای اردیبهشتی سینما
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مؤسسه سینما شهر، فروش کل سینماهای کشور در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ در حالی به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان رسیده که این رقم در اردیبهشت ماه سال گذشته بیش از ۳۹ میلیارد تومان بوده است. براساس جدول آمار فروش روزانه نیز دوم اردیبهشت ماه (تعطیلی ایام عید فطر) با تجربه فروش بیش از ۷۵ میلیارد و ۸۵۲ میلیون تومان، به عنوان پرفروش‌ترین روز سینماهای کشور رقم خورده است. بخش قابل توجهی از روزهای پرمخاطب سینما اما همچنان به روزهای نیم‌بها تعلق دارد و در این میان 12 فروردین‌ماه با حضور ۲۰۶ هزار و ۴۶ نفری بر صدر پر‌مخاطب‌ترین سه‌شنبه‌های نیم بهای سینما قرار دارد.

پدیده بهاری گیشه سینما
مثل تمام دنیا، در سینمای ایران نیز فروش بیشتر به معنای کیفیت بالای فیلم نیست و فیلم موفق گیشه لزوماً فیلم موفق سال سینما نیست. با وجود این بحث فروش فیلم‌های سینمایی همیشه جذابیت خاص خود را دارد و تا حدودی نشان دهنده اوضاع و احوال سینمای هر سال و البته آشنایی با سلیقه مخاطبان آن است. اگر چه اغلب اوقات فیلم‌های پرفروش بویژه در گونه کمدی و طنزش از سوی منتقدان و اهالی رسانه بازخورد خوبی دریافت نکرده است. شاهد مثال این مدعا، انتقاد دسته‌ای از منتقدان و متلک‌پرانی برخی فیلمسازان چه از سر دلسوزی و چه از سر رشک و غبطه به «فسیل» است که حالا عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را هم به نام خود ثبت کرده‌ است؛ جریانی که به نظر می‌رسد با تعریف و تمجید کیانوش عیاری، فیلمساز مقبول منتقدان و سینماگران تا حدودی فروکش کرده است. او درباره این فیلم گفته است: «برای دیدن «یک فیلمِ بُنجلِ پرفروش» (آنطور که شنیده بودیم) به سینما رفتیم تا فیلم را ببینیم و جالب بود که از فیلم خوشمان آمد. به نظرم «فسیل» برخلاف آن اظهارنظرها، یک کمدی تازه است که مهندسی خوبی در شکل‌گیری طنز دارد و نشان می‌دهد آقای کریم امینی (کارگردان) فرد باذوقی است. این فیلم که معتقدم به سینمای کمدی ما تکانی داده، می‌تواند پایه‌گذار نوعی کمدی موفق در سینمای ایران باشد چون متفاوت از کمدی‌های دیگری است که تاکنون در ایران ساخته شده و حتی اگر این روند تکرار شود ممکن است آثار بهتری هم ساخته شود.» پدیده گیشه سینمای ایران تا سومین ماه بهار همچنان «فسیل» است و از میان فیلم‌های پشت خط اکران بعید به نظر می‌رسد فیلمی بتواند موفقیت آن را تکرار کند و برای شکستن رکورد این فیلم تنها باید به فیلم‌های در دست تولید امید بست. سومین تجربه کارگردانی کریم امینی مرز 150 میلیارد تومان را پشت سر گذاشته است. طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا، این فیلم تا ظهر روز شنبه (6 خردادماه) حدود 150 میلیارد و 608 میلیون فروش داشته است. البته که در کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما، نمی‌توان سهم افزایش قیمت بلیت‌ها را نادیده گرفت با وجود این در مقایسه تعداد مخاطبان نیز برتری «فسیل» نسبت به دیگر فیلم‌های پرفروش سال‌های اخیر قابل توجه است. «فسیل» در حالی موفق شده در کمتر از سه ماه، 3 میلیون و 353 هزار و 788 نفر مخاطب را به سینما بکشاند که «انفرادی» پرفروش‌ترین فیلم سال 1401، در بیش از 6 ماه اکران تعداد مخاطبان خود را به 2 میلیون و 434 هزار و 463 نفر رساند. دیگر فیلم پرفروش مسعود اطیابی، «دینامیت» صدرنشین گیشه 1400 نیز در مدت زمان مشابه حدود 2 میلیون و 589 هزار مخاطب جذب سینماها کرد. بر اساس آمار، عنوان پربیننده‌ترین فیلم سینمای ایران به «عقاب‌ها» با ۸.۶ میلیون نفر اختصاص دارد و باید منتظر ماند و دید آیا «فسیل» تا پایان اکران می‌تواند این رکورد را بشکند.

از فیلم تازه رضا میرکریمی تا بازی متفاوت لیلا حاتمی در ترکیب تازه اکران
تا به اینجای کار، دومین فیلم پرفروش سینمای ایران با فاصله بیش از 130 میلیارد تومانی، فیلم اجتماعی و تلخ «سه کام حبس» است که حدود 12 میلیارد و 575 میلیون فروش داشته است. «غریب» محمد حسین لطیفی با 9 میلیارد و 904 میلیون تومان، «عروس خیابان فرشته» مهدی خسروی 9 میلیارد و 430 میلیون تومان، «آهنگ دو نفره» با 9 میلیارد و 423 میلیون و «جنگ جهانی سوم» با 6 میلیارد و 355 میلیون تومان رده‌های سوم تا ششم جدول فروش را در اختیار دارند. طبق آخرین خروجی شورای صنفی نمایش، «نگهبان شب» رضا میرکریمی با بازی محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان و حضور کوتاه کیومرث پوراحمد، «عروسی مردم» مجید توکلی با حضور نازنین بیاتی، شکیب شجره و زهرا داوودنژاد، در کنار «تصور» علی بهراد با بازی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان و «ارثیه فامیلی» حامد رضی با بازی محمد متوسلانی و مهشید افشارزاده از نیمه خردادماه با اضافه شدن به چرخه اکران، تنوع بیشتری در ترکیب فیلم‌های روی پرده ایجاد خواهند کرد.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و صد و نود و پنج
 - شماره هشت هزار و صد و نود و پنج - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲