رئیس جمهور اندونزی در کاخ ریاست جمهوری با شلیک 21 گلوله توپ و غرس نهال از آیت‌الله رئیسی استقبال کرد

هدفگذاری20 میلیارد دلاری تهران - جاکارتا

پس از مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور و با حضور رؤسای جمهور، 11 سند همکاری میان ایران و اندونزی امضا شد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که روز گذشته با همراهی یک هیأت بلندپایه دیپلماتیک و اقتصادی راهی اندونزی شده بود، در کاخ «مردکا» مورد استقبال ویژه «جوکو ویدودو»، همتای اندونزیایی خود قرار گرفت. دو رئیس‌جمهور در دیدار یکدیگر دست یاری فشردند و نهال همکاری کاشتند؛ دیداری که فارغ از مراودات متعارف دیپلماتیک، می‌توانست حاوی این پیام باشد که عزم جمهوری اسلامی برای ترمیم و تقویت مراوده با کشورهای دور و نزدیک آسیایی تا چه اندازه جزم است و قصد رئیس دولت سیزدهم برای ترمیم پیوندهای آسیب‌دیده میان اهداف اقتصادی و امکان تحقق این اهداف تا چه اندازه جدی است.
امضای 11 سند همکاری
سفر روز گذشته رئیس‌جمهور به «جاکارتا» ذیل این هدف و در چهارچوب برنامه‌ای صورت گرفت که در قالب یک سازکار روشن و قابل اجرا در توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشورهای دوردست منطقه آسیا به کار گرفته شده تا برای کشور فرصت و امتیاز ایجاد کند.  از این رو قابل انتظار بود که نخستین روز سفر رئیسی به اندونزی به امضای اسناد مهم همکاری بینجامد. چنانکه وزرای امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی خود 11 سند همکاری به امضا رساندند. تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌های دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دوجانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان مقام‌های دو کشور بود که در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور رونمایی شد؛ اسناد متعددی که به گفته رئیس‌جمهور از اراده مقام‌های دو کشور برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها حکایت می‌کند.
هدفگذاری برای تجارت 20 میلیارد دلاری
همچنین رؤسای‌جمهور ایران و اندونزی در نشست خبری پس از دیدار دوجانبه از تعیین اهداف بلندمدت اقتصادی در روند مناسبات تجاری سخن به میان آوردند. رئیسی از هدفگذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری ایران و اندونزی به رقم 20 میلیارد دلار خبر داد و تصریح کرد: «دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند.»
ابعاد سیاسی-امنیتی سفر
 همکاری‌های منطقه‌ای نیز وجه مهم دیگری از گفت‌و‌گوی رؤسای‌جمهور دو کشور بود. به گفته رئیسی همسویی دو کشور و وجود انگاره‌های مشترک درباره لزوم مبارزه جدی با یکجانبه‌گرایی، موضوع فلسطین اشغالی و وضعیت افغانستان می‌تواند امکان همکاری‌های دوجانبه میان تهران و  جاکارتا را در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش دهد.
درخشش دیپلماسی اقتصادی
به این ترتیب به نظر می‌رسد سفر به اندونزی در ادامه سفرهای پیشین به کشورهای منطقه نشان می‌دهد رئیس‌جمهور می‌کوشد با ایجاد شبکه‌ای از روابط راهبردی با همسایگان، استفاده از قراردادهای دوجانبه ارزی، فراهم کردن زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌های خارجی از طریق معرفی ظرفیت‌‌های اقتصادی ایران در کشور میزبان و تقویت مشارکت فعال بخش خصوصی، نقش دیپلماسی اقتصادی را در تقویت منافع ملی و اقتدار بین‌المللی کشور افزایش دهد.

رئیس جمهور که به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» همتای اندونزیایی خود راهی اندونزی شد، در فرودگاه جاکارتا، از سوی «ذولکیفلی حسن» وزیر تجارت اندونزی مورد استقبال قرار گرفت. مراسم رسمی استقبال، در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد که طی آن، «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی از آیت‌الله رئیسی استقبال کرد. همزمان با ورود آیت‌الله رئیسی 21 گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت ایرانی شلیک شد. در ادامه رؤسای جمهور دو کشور در محوطه کاخ ریاست جمهوری و به نشانه صلح و دوستی، دو اصله نهال غرس کردند. بلافاصله پس از مراسم استقبال، گفت‌و‌گوی خصوصی رؤسای جمهور دو کشور در ایوان کاخ ریاست جمهوری انجام و پس از آن، مذاکرات دوجانبه هیأت عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد.

مبادلات اقتصادی با ارزهای ملی
دنبال کردن سیاست راهبردی دولت سیزدهم، مبتنی بر دلارزدایی از اقتصاد و مبادلات خارجی، از محورهای مهم سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی است؛ امری که مورد توافق سران دو کشور نیز قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک رئیس جمهور اندونزی، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این سفر گام‌های بلندی در جهت توسعه روابط با اندونزی برداشته شود، گفت: دو کشور در 70 سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.
رئیس جمهور با اشاره به هدفگذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم 20 میلیارد دلار اظهارکرد: البته دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند.
آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: امروز مقامات دو کشور اسناد متعددی برای همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند که نشان‌دهنده عزم و اراده آنها برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها است.

تحریم ایران را متوقف  نکرد
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه با همت متخصصین جوان خود گام‌های ارزشمندی در جهت رشد علم و فناوری و نیز توسعه اقتصادی برداشته است، تصریح کرد: تحریم‌ها و تهدیدها به هیچ عنوان نتوانسته ایران را متوقف کند. آیت‌الله رئیسی همکاری و ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: گسترش روابط با اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و مؤثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت دارد، برای ایران اهمیت زیادی دارد.

دیدگاه مشترک دو کشور درباره فلسطین و افغانستان
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسأله فلسطین و وضعیت افغانستان دیدگاه‌های مشترکی دارند، گفت: دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: امروز زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران در شئون و عرصه‌های مختلف حضور مؤثر و موفقی دارند و باعث افتخارآفرینی برای کشورمان شده‌اند، معتقدیم زنان و دختران افغان نیز این توانمندی را دارند که برای کشورشان و امت اسلامی افتخارآفرینی کنند و باید امکان فعالیت‌های اجتماعی از جمله بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی برای آنان فراهم شود.

مبارزه جدی با یکجانبه‌گرایی
رئیس جمهور با بیان اینکه دو دهه حضور امریکا در افغانستان ثمره‌ای جز ویرانی و کشتار و از جمله 35 هزار کودک معلول نداشت، اظهارکرد: ایران و اندونزی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قائل به مبارزه جدی با یکجانبه‌گرایی هستند. آیت‌الله رئیسی در پایان با بیان اینکه ایران و اندونزی زمینه‌ها و ظرفیت‌های متنوع و فراوانی برای ارتقای سطح روابط خود دارند، ابراز امیدواری کرد که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور بزرگ و قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تأثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.

جزئیات اسناد امضا شده
مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی، پس از مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور و با حضور رؤسای جمهور برگزار شد و مقامات دو کشور 11 سند همکاری امضا کردند.
تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌‌های دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دوجانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزرای امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.  همچنین اسناد همکاری امضا شده در حضور رؤسای جمهور دو کشور رونمایی شد.

دیدار با رؤسای مجالس اندونزی
دیدار با خانم «پوآن ماهارانی» رئیس مجلس نمایندگان اندونزی و آقای «بامبانگ سوساتیو» رئیس مجلس مشورتی خلق این کشور از دیگر برنامه‌‌های روز گذشته رئیس‌جمهور بود. آیت‌الله رئیسی در دیدار با خانم ماهارانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به‌‌رغم تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های زیادی داشته و به توانمندی‌هایی دست یافته که ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط دو کشور ایجاد کرده است. رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: هیچ مانعی بر سر راه توسعه روابط دو کشور وجود ندارد. پوآن ماهارانی رئیس مجلس نمایندگان اندونزی نیز در این دیدار با اعلام حمایت پارلمان این کشور از توافقات صورت گرفته در این سفر، اظهار داشت: یقین دارم روابط دو کشور نه فقط در زمینه سیاسی بلکه در حوزه‌های اقتصادی و پزشکی و بویژه تولیدات دارویی توسعه خواهد یافت.
رئیس‌جمهور در دیدار آقای «بامبانگ سوساتیو» رئیس مجلس مشورتی خلق این کشور با اشاره به اقدامات گسترده نظام سلطه برای ایجاد تهدید و تحمیل تحریم بر ایران، گفت: ملت بزرگ ایران با اتکا به اسلام و ایمان به استقلال، نه تنها تسلیم این فشارها نشد، بلکه از این تهدیدات برای خود فرصت ساخت و پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه‌های مختلف گواه این موفقیت ملت ایران است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علمی و فناوری، نام ایران را در زمره کشورهای صاحب علوم پیشرفته‌ای همچون علوم فضایی و هسته‌ای قرار داده است. دکتر رئیسی افزود: امروز از روبات جراح کنترل از راه دور ساخته شده به دست دانشمندان ایرانی در اندونزی رونمایی شد که پزشک به کمک آن می‌تواند بیماری را در شهری دیگر جراحی کند. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظم جهانی شکل جدیدی به خود گرفته است، گفت: با ایجاد این تغییرات قدرت‌های جدیدی در عالم شکل می‌گیرد که این به نفع کشورهای در حال توسعه است و بر این اساس رسیدن مردم مظلوم فلسطین، یمن و میانمار به حقوق‌شان را بسیار نزدیک می‌دانیم. بامبانگ سوساتیو، رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی هم در این دیدار با تاریخی توصیف کردن روابط دو کشور، توسعه و تعمیق روابط تهران و جاکارتا را به نفع جهان اسلام دانست و با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها نسبت به مردم مظلوم فلسطین، بر حق آنان برای تعیین سرنوشت خود تأکید کرد.

حضور در مرکز اسلامی جاکارتا
آیت‌الله رئیسی در دیدار گروهی از مردم اندونزی و برخی شیعیان مالزیایی در مرکز اسلامی جارکارتا، نجات انسانیت را در پیروی از مکتب علوی و فاطمی عنوان و تأکید کرد: در خانه اهل بیت سخنی از انحراف شنیده نمی‌شود و انسان را به صراط مستقیم هدایت می‌کند. به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: کشورهای اسلامی و امت مسلمان باید روابط بسیار صمیمی با هم داشته باشند. کسانی که به نام اسلام و دین در جامعه اسلامی اختلاف‌افکنی و خون‌ریزی می‌کنند، هیچ نسبتی با اسلام و قرآن ندارند. رئیس‌جمهور همچنین با ابلاغ سلام گرم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم و دولت اندونزی، تأکید کرد: مردم اندونزی عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(س) هستند. وی در ادامه با بیان اینکه نظام سلطه به دنبال ادامه سلطه‌طلبی خود در جهان است، گفت: دلیل مخالفتی که امروز با جمهوری اسلامی وجود دارد این است که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد زیر بار نظام سلطه برود. با برآمدن قدرت‌های نوظهور، دوران یکه‌تازی امریکا و نظام سلطه به پایان رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی